هنگامی که خودرو به دلیل خالی کردن باتری استارت نمی‌خورد، یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد باتری به باتری کردن خودرو است. در این مطلب روش صحیح باتری به باتری کردن ماشین آموزش داده شده است.

خودرو - ماشین

به گزارش همشهری آنلاین، خالی کردن باتری امری است که معمولا در فصول سرد سال بیشتر رخ می‌دهد، اما ممکن است در فصول گرم سال نیز رخ دهد. کمتر راننده‌ای است که با این اتفاق غافلگیر نشده باشد. صدای ضعیف (ناله‌مانند) استارت و یا شنیدن صدای تیک‌تیک می‌تواند نشانه این باشد که باتری اتومبیل شما به آخر خط رسیده و یا در شرف رسیدن به آن است. در صورتی که روش صحیح باتری به باتری کردن را بلد نیستید ممکن است به سایر مدارهای برقی اتومبیل خود هم صدمه وارد کنید. روش صحیح باتری به باتری کردن به شکل زیر است:

بیشتر بخوانید: چگونه لکه‌ و زنگ‌زدگی بدنه ماشین را از بین ببریم؟ | چند ترفند جالب برای تمیز کردن خودرو 

  • آموزش گام به گام روش صحیح باتری به باتری ماشین در شرایط اضطراری

دلایل مختلفی برای مردن باتری ماشین وجود دارد مثلا استارت نزدن طولانی‌مدت ماشین، گذاشتن ماشین در دمای زیر صفر یا بیرون آوردن چراغ جلوی یا چراغ‌های داخل ماشین در حالی که ماشین خاموش است. همه این موارد باعث کاهش عمر مفید باتری ماشین می‌شود. برای این‌که باتری مرده ماشینتان را شارژ کنید یکسری کابل اتصال باتری خودرو و ماشینی که دارای باتری شارژ شده مورد نیاز است. حالا باید دو باتری را به هم وصل کنید و باتری مرده را شارژ کنید. به این کار باتری به باتری کردن ماشین گفته می‌شود که نحوه انجام این کار را در ادامه توضیح خواهیم داد.

قبل از این‌که باتری به باتری کردن ماشین را شروع کنیم لازم است که ظاهر فیزیکی باتری خودرو خود را بررسی کنید. باتری نباید ترک خورده باشد و اسید باتری نباید نشت کرده باشد. اگر باتری نشت کرده است سعی کنید استارت نزنید چون موجب آسیب زدن به شما و دیگران می‌شود.

قبل از دست زدن برای باتری به باتری کردن اتومبیل از عینک ایمنی و دستکش استفاده کنید. عینک و دستکش از چشمان و دستان شما در مقابل اسید سولفوریک در زمان اتصال سیم باتری به باتری محافظت می‌کند.

مطمئن شوید که سیم باتری به باتری ماشین سالم و بدون خوردگی هستند.

ماشینی که باتری شارژ شده دارد را به کنار ماشینی که باتری مرده دارد نزدیک کنید اما آنها را به هم نچسبانید. بهترین حالت این است که مانند تصویر زیر اتومبیل‌ها را رو به روی هم قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که فاصله باتری‌ها به اندازه‌ای است که با کابل به هم وصل می‌شوند. اگر کابل باتری به باتری ماشین شما به اندازه کافی بلند نباشد احتمال آتش‌سوزی وجود دارد.

حالا ماشینی که باتری شارژ شده دارد خاموش کنید.

کاپوت را باز کنید.


پایانه‌های مثبت و منفی هر باتری را در نظر بگیرید. پایانه مثبت با علامت + و پایانه منفی با علامت – علامت‌گذاری شده است.

یک طرف کابل مثبت که با رنگ قرمز نشان داده می‌شود را به پایانه مثبت باتری مرده و طرف دیگر را به پایانه مثبت باتری شارژ شده وصل کنید.

یک طرف کابل منفی که با رنگ سیاه نشان داده می‌شود را به پایانه باتری شارژ شده وصل کنید.

انتهای دیگر کابل منفی را به قسمت فلزی ماشینی که باتری مرده دارد وصل کنید.

موتور باتری شارژ شده را روشن کنید. پس از روشن کردن ماشین باتری مرده از طریق کابل‌ها شارژ می‌شوند.

اجازه دهید که حداقل ماشین ۵ دقیقه روشن باشد. بعد از این‌که باتری به اندازه کافی شارژ شد سعی کنید ماشینی که باتری مرده دارد استارت بزنید. موتور ماشین باید خیلی راحت روشن شود. اما اگر موتور ماشین روشن نشد ۵ دقیقه دیگر اجازه دهید باتری مرده شارژ شود.

بعد از این‌که ماشین استارت خورد، حالا کابل باتری به باتری را از ماشین جدا کنید. ابتدا کابل سیاهی که به بدنه ماشین وصل شده را جدا کنید بعد کابل سیاهی که به ترمینال منفی وصل شده و در نهایت کابل‌های متصل به ترمینال مثبت باتری شارژ شده و بعد کابل متصل به باتری مرده را جدا کنید.

حالا اجازه دهید ماشینی که باتری مرده دارد حداقل پنج دقیقه روشن بماند. حالا برای این‌که باتری مرده کاملا شارژ شود حداقل ۲۰ دقیقه با آن رانندگی کنید. اما اگر باتری مرده شما با این روش شارژ نشد احتمال این وجود دارد که باید یک باتری جدید برای ماشین خود خریداری کنید.

منابع: باشگاه خبرنگاران جوان، انزل‌وب

کد خبر 542611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha