بیماری «کووید ۱۹‌» ناغافل از راه رسید و بسیاری از امور جاری روزمره زندگی را تعطیل کرد. اما با همه تبعات تلخی که همراه داشت، انسانیت را بیشتر از همیشه بیدار کرد.

17 نیکوکار

همشهری آنلاین_ علی حسنی:‌ نمونه بارز این رفتارهای انسانی در این روزهای سخت، انجام رایگان تعمیرات منازل نیازمندان به‌ویژه سالمندان در محله هاشمی ‌از سوی گروه جهادی «الهادی» است. یک گروه خیریه قدیمی ‌از اهالی و بچه‌های بسیج مسجد الهادی(ع) که در کنار کارهای ویژه‌شان مانند ضدعفونی و پاکسازی معابر، توزیع اقلام بهداشتی و مواد شوینده و اقلام خوراکی بین نیازمندان، حمایت از مشاغل آسیب‌دیده و اهالی نیازمند و... کار تعمیرات منازل را هم انجام می‌دهند تا در این روزهای سخت، اگر همسایه‌ای نیاز به مرمت و بهسازی خانه‌اش داشت، تنها نماند. در این گزارش سری به مسجد الهادی در خیابان مالک اشتر زدیم و با تعدادی از اعضای این گروه خیریه گفت‌وگو کردیم.
مسجد الهادی در محله هاشمی‌ یکی از مساجد قدیمی‌ و شاخص تکه دهم پایتخت است. در واقع این مسجد در روزهای سختی مانند کوران جنگ تحمیلی، سیل و زلزله و... از کانون‌های فعال و پرشور مردمی‌ برای فعالیت‌های اجتماعی و مشارکتی بوده است. «ناصر احدپور» مدیر محله هاشمی، با بیان این مطلب و گریزی به فعالیت مردمی‌ مسجد الهادی سر صحبت را باز می‌کند و می‌گوید: «همراه اهالی و بچه‌های بسیج در مسجد کارهای خیریه فراوانی را انجام می‌دادیم. سال گذشته برای انسجام بیشتر کارها تصمیم به راه‌اندازی یک گروه خیریه گرفتیم که با همت و همیاری اهالی، گروه خیریه الهادی شکل گرفت. گروهی فعال و اهل کار با عضویت بیش از ۵۰ نفر از اهالی که بر اساس مهارت و توانایی فردی هر کسی گوشه‌ای از کار را به دست گرفت.»

ناصر احدپور / مدیر محله هاشمی

او می افزاید:«برای مثال در همین روزهای کرونا بسیاری از بچه‌ها مخلصانه کار ضدعفونی و پاکسازی معابر محله هاشمی‌ را به‌صورت جهادی انجام می‌دادند. توزیع ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی میان اهالی حتی در روستاهای اطراف تهران تنها بخشی از کارهای گروه خیریه الهادی است. البته در بسیاری از این کمک‌ها به‌ویژه رساندن ارزاق به دست نیازمندان پایگاه بسیج ناحیه مقداد همراه ما بوده است.»

یکی از فعالیت‌های گره‌گشای گروه خیریه الهادی برای اهالی محله هاشمی، ‌تعمیر و بازسازی رایگان خانه نیازمندان است. احدپور با اشاره به این موضوع ادامه می‌دهد: «محله هاشمی ‌به نسبت سایر محله‌های منطقه ۱۰ بافت فرسوده‌تری دارد. بضاعت مالی اهالی ساکن در این خانه‌ها چندان زیاد نیست. بسیاری از آنها هم سالمندند و قدرت و توانایی پیگیری تعمیر خانه‌شان را ندارند. در این روزهای اپیدمی کرونا هم پیدا کردن تعمیر کار مطمئنی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند، کار آسانی نیست. به همین بهانه من به همراه جمعی از اهالی مسجد و محل و کسانی در کارهای ساختمانی دستی بر آتش دارند و متخصص کارند، تصمیم گرفتیم تا خانه نیازمندان محله را رایگان تعمیر و بازسازی کنیم. برای مثال اگر فردی خانه‌اش نیاز به گچکاری داشته باشد یا ‌بام خانه‌ای باید ایزوگام شود یا کولر خانه همسایه‌ای نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد همه اعضای گروه انجام این کارها را برایشان انجام می‌دهیم تا در این روزهای گرم تابستان و شیوع «کووید ۱۹‌» نگرانی از اوضاع نابسامان خانه نداشته باشند.»
به گفته مدیر محله هاشمی ‌تمامی‌ اجناس مورد نیاز تعمیرات از سوی خیّران گروه الهادی تهیه می‌شود. اولویت تعمیر با خانه سالمندان است و در زمان حضور در خانه‌ها برای تعمیرات تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود.

  • کسبه هوای همسایه‌ها را دارند
محمدمحسن کرباس‌باف 

در این روزهای سخت کرونا مشاغل زیادی صدمه دیده‌اند و در مجموع کسب‌وکارهای زیادی تعطیل شده است. کاسبان این محل هم از وضع موجود حسابی متضرر شده‌اند. اما با همه این اتفاقات هوای همسایه‌ها را دارند و برای فروش اجناس ساختمانی مورد نیاز همکاری لازم را انجام می‌دهند. دبیر شورایاری محله هاشمی‌ با اشاره به این موضوع می‌گوید: «بخش مهم کار ما در گرو همدلی و همیاری خیّران و اهالی محله‌ هاشمی ‌است. یک گروه ۱۷ نفره هستیم که برای تعمیرات منازل اهالی فعالیت می‌کنیم. بعد از شناسایی و انجام تحقیقات لازم کارهای اجرایی شروع می‌شود. اعضای گروه به‌صورت جهادی، مسئولانه و دلسوزانه کار تعمیر خانه مورد نظر را انجام می‌دهند. شناسایی نیازمندان هم از طریق اهالی، مساجد و کاسبان و مدیریت محله و شورایاری انجام می‌شود. همچنین همکاری خوبی با معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه داریم.» 
به گفته «محمدمحسن کرباس‌باف» مهم‌ترین نیت گروه نشاندن گل لبخند بر لبان سالمندان و نیازمندان در این روزهای سخت است. برای اعضا فرقی ندارد در چه کسوت یا شغلی باشند. بسیاری از اعضا مدیر یا کارمند عالی‌رتبه هستند، اما مخلصانه و بی‌ریا در این کار خیر خداپسندانه مشارکت می‌کنند. دبیر شورایاری محله هاشمی‌ در ادامه صحبت‌هایش به جذب افراد متخصص در مشاغل فنی و عمرانی اشاره می‌کند و می‌گوید: «گروه خیریه الهادی یک گروه مردمی ‌خودجوش است و به همین دلیل همیشه در این خیریه به روی علاقه‌مندان به کارهای خیر و عام‌المنفعه باز است. همه کسانی که در حرفه بنایی، نجاری، نقاشی ساختمان، گچکاری و تعمیرات فنی تخصص و مهارتی دارند، می‌توانند با مراجعه به مسجد الهادی عضو گروه خیریه شوند و برای کمک به نیازمندان یاریگر ما باشند.»

  • الگوی کار خیر در محله‌ها 
حجت‌السلام حسین احمدی شهرابی

برای کار انجام کار خیر لازم نیست هزینه زیادی پرداخت شود. هزینه کار خیر فقط یک تصمیم است. امام جماعت مسجد الهادی و یکی از اعضای فعال گروه خیریه الهادی با بیان این مطلب سر صحبت را باز می‌کند و می‌گوید: «مهم‌ترین درسی که از بیماری کووید ۱۹ گرفتیم همدلی و صمیمیت است. در این مدت آموختیم که برای در کنار هم بودن و کمک به یکدیگر لازم نیست قدم‌های بزرگ برداشت یا هزینه‌های فراوانی را در نظر گرفت. با یک کار ساده هم می‌توانیم دلی را شاد کنیم. نمونه این کار حرکت جهادی گروه خیریه محله هاشمی‌ است. اعضای گروه در یک محفل دوستانه تصمیم گرفتند برای کمک به همسایه‌های خودکاری انجام دهند و حرکت تعمیر رایگان منازل اهالی شکل گرفت.»

«حجت‌السلام حسین احمدی شهرابی» انجام چنین اقداماتی را الگوی خوبی برای سایر محله‌ها می‌داند و در ادامه می‌افزاید: «شیوع بیماری کرونا یک فرصت و امتحان برای مردم بود تا به توانمندی‌های خود در انجام امور خیریه پی ببرند. اینکه می‌توانند قدم‌های ارزشمندی برای گره‌گشایی از کار خلق خدا بردارند. تعمیر رایگان منازل اهالی محله‌ هاشمی ‌یکی از این اقدامات ارزشمند است. بسیاری از مردم می‌توانند در هیئت‌ها، محافل دوستانه و دورهمی‌ها نمونه این حرکت را در محله خود انجام دهند.»

کد خبر 542496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha