نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: سرپیچی از دستورات و توصیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره عزاداری‌های ماه محرم معصیت است و همه موظف به رعایت موازین اعلام شده هستند.

آل هاشم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی ال هاشم بیان کرد: متاسفانه عده ای در فضای مجازی بر برگزاری آیین های عزاداری به شیوه سال های گذشته اصرار می کنند که نوع تفکرات این افراد جای تاسف و تامل دارد.

وی با بیان اینکه این افراد عنوان می کنند می رویم و می میریم، اظهار کرد: ستاد مبارزه با کرونا متخصص اعلام نظر درباره عزاداری های حسینی است و همگان باید به این دستورات عامل باشند.

آل هاشم با تاکید بر اینکه امسال عزاداری های محرم باید با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار شود، خاطرنشان کرد: تاکنون کسی مدعی نشده است که این مراسم برگزار نشود، اما آنچه در این میان مهم و اصل اساسی است توجه به توصیه ها و رهنمودهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و  در راس آنها  راهنمایی های مقام رهبری است که در سخنرانی عید قربان بر آن تاکید داشتند.

وی ادامه داد: در روزهای عزای سالار شهیدان همه باید عزادار واقعی امام حسین (ع) باشند و اهداف و آرمان های آن امام همام که همانا عمل به احکام و قوانین دینی و اسلامی و فریضه امر به معروف و نهی از منکر بوده است، مورد توجه جدی عزاداران باشد.

آل هاشم هدف اصلی از سینه زنی، زنجیر زنی و روضه خوانی برای امام حسین را اقامه نماز و عمل به امر به معروف و نهی از منکر دانست و اضافه کرد: در هر حال با توجه به شرایط کرونایی، عزاداری های امسال متفاوت خواهد بود و دسته های  عزاداری حسینی باید عزاداری های خود را با توصیه های ستاد ملی مبارزه با کرونا تطبیق دهند تا مبادا بر اثر این مراسم ها حتی یک نفر گرفتار شود.

وی با اشاره به نام گذاری هفته اول ماه محرم تحت عنوان هفته امر به معروف و نهی از منکر، گفت: این فریضه دستور صریح قرآن است و همه باید نسبت به آن جدیت و حساسیت خاصی داشته باشند که البته گام اول در این راستا تذکر لسانی است.

آل هاشم در تعریف تذکر لسانی، اظهار کرد: بر اساس فرموده های مقام رهبری تذکر لسانی یعنی اینکه تنها به گفتن و رد شدن بسنده شود نه اینکه دنبال نتیجه بود و احیانا" به خاطر امر به معروف و نهی از منکر دچار خسران شده و خشونت به خرج دهیم، چون پیگیری های عملی این فریضه بر عهده قانون و دستگاه قضایی است.

وی با بیان اینکه عمل به امر به معروف و نهی از منکر شرایط خاصی می طلبد، یادآور شد: کسی که اقدام به چنین گاری می کند باید اولا" خودش مبرا از هر منکری باشد و سپس به نتیجه بخش بودن اقدام خود یقین پیدا کند تا در سطح جامعه اثر گذار باشد.

امام جمعه تبریز به مصادف شدن سالروز شهادت رجایی و باهنر با تاسوعای حسینی اشاره کرد و با بیان اینکه چنین همزمانی را باید به فال نیک گرفت، افزود: در این روزها باید نسبت به تشریح و تبیین جایگاه ایثار و شهادت در اسلام و انقلاب اسلامی همت گمارده شود که همانا زنده نگه داشتن فرهنگ شهادت در حقیقت به مثابه زنده بودن قیام و نهضت عاشورای حسینی است.

آل هاشم بنیان انقلاب اسلامی را شهادت دانست و اضافه کرد: طی ۴۱ سال اخیر انقلاب اسلامی ۱۷ هزار شهید ترور داشته و شخصیت های بسیار بالایی همچون ریاست جمهوری، نخست وزیری، رییس دستگاه قضا و تعدادی از نمایندگان مجلس و دولتمردان را تقدیم کرده است که نباید  این خون های مطهر فراموش شده و  از خاطره ها محو شود.

وی با تبریک پیشاپیش هفته دولت و روز کارمند، از مدیران و روسای دستگاه های مختلف اجرایی خواست تا قدردان وجود کارمندان بوده و در هر شرایطی حامی و پشتیبان آنان باشند زیراکه بدون فعالیت کارمندان که موتور حرکتی ادارات و سازمان ها هستند، چرخ مملکت نمی چرخد.

آل هاشم با قدردانی از خدمات دولت های مختلف،  اظهار کرد: تمامی دولت ها خدماتی را انجام داده اند که البته شدت و ضعف خود را داشته است اما آنچه مهم است اقدامات شایسته ای بوده که همواره برای خدمت به آحاد مردم صورت گرفته است.

وی انتقاد از دولت را طبیعی و موجب اصلاح امور خواند و افزود: البته نقد دولت باید منصفانه باشد وگرنه هر مسئولی ممکن است دارای ایراداتی باشد.

امام جمعه تبریز یکی از نقدهای مهم به دولت کنونی را در زمینه موضوع نفت دانست و گفت: ما به این رویه دولت انتقادات جدی داریم اما این بدین معنی نیست که تمامی خدمت گذاران را زیر سئوال ببریم.

کد خبر 542209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha