یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

ترجمه کیکاووس زیاری: «هابیت» را قرار بود پیتر جکسن کارگردانی کند.

موفقیت او در امر ساخت سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» باعث شد تا تهیه‌کنندگان فیلم تصمیم بگیرند کارگردانی «هابیت» را هم به او بسپارند اما اختلاف طرفین باعث شد تا جکسن انصراف خود را از کارگردانی فیلم دو قسمتی «هابیت» اعلام کند.

قصه «هابیت» چند سال قبل از ماجراهای قصه «ارباب حلقه‌ها» اتفاق می‌افتد و به جز هابیت، کاراکتر گاندولف جادوگر هم بعدها در قصه سه‌قسمتی «ارباب‌ حلقه‌ها» حضور یافت.

حالا جکسن مدیر تولید «هابیت»هاست و کارگردانی این فیلم‌ها  را گیرمو دل‌تورو به عهده گرفته که اسپانیایی‌تبار است. او چندین فیلم مطرح ساخته که آخرین آنها «هزار توی پن» سال قبل نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی سال شد.

شاید گرایش او به فانتزی باعث شد که کارگردانی «هابیت»ها به وی سپرده شود. دل‌تورو و جکسن در یک گفت‌وگوی مشترک درباره این پروژه هیجان‌انگیز و پر سر و صدا صحبت می‌کنند.

  • از قرار معلوم این‌بار شما لوکیشن‌های محدودتری دارید. «هابیت» در شرایطی ساخته می‌شود که تیم جلوه‌های ویژه قبل از این بسیاری از کارهای مربوط به فیلم را انجام داده‌اند و شما تجربه «ارباب حلقه‌ها» و امکانات مربوط به آن را در اختیار دارید.

جکسن: لوکیشن  ما مرکز زمین است و نیاز چندانی به ساختار و استخوان‌بندی زیاد نداریم. این لوکیشن  یک منطقه نیمه‌روستایی طبیعی است و ما نیاز چندانی به ساخت لوکیشن‌های ویژه نداریم.

دل تورو: صحنه ما یک صحنه واقعی است. خودم شدیدا دلباخته این لوکیشن های واقعی هستم و تلاش می‌کنم همه چیز را سر صحنه بگیرم و به سراغ دکور نروم. صحنه‌پردازی در فیلم اهمیت خیلی زیادی دارد و بخش مهمی از قصه‌گویی آن به مدد همین صحنه‌هاست که انجام می‌شود. در عین حال، کارهای مربوط به آن بخش فیلم که نیازمند جلوه‌های ویژه بود را همکارانم در این بخش به خوبی به انجام رسانده‌اند. یکی از کارهای مهم در این رابطه این بود که فضای کار ما باید قدیمی و کهنه به نظر برسد.

  •  آیا به جز نیوزیلند، فیلم لوکیشن  دیگری هم خواهد داشت؟

جکسن: فکر نمی‌کنم لوکیشن دیگری به جز نیوزیلند به درد کار ما بخورد و نیازی داشته باشیم که به جای دیگری هم برویم. می‌دانید، این کشور همیشه یک مرکز زمین کامل و مناسب بوده است، تمام چیزهایی را که آ.آر.آر تالکین در کتاب‌هایش توصیف کرده، شما در نیوزیلند پیدا می‌کنید.

  •  موسیقی متن فیلم را دوباره هاوارد شور می‌سازد؟

دل تورو: بله، حتما. شور و موسیقی او حکم صدای این فیلم‌ها را دارد و حتما او را برای همکاری دعوت می‌کنیم. پیتر(جکسن) مدتی قبل با او صحبت کرد و من هم چند تا ایمیل برایش فرستاده‌ام. او در کنار ما خواهد بود.

  • دیدگاه شما برای کارگردانی «هابیت»ها چه خواهد بود. این فیلم هم مثل کارهای قبلی‌تان ضمن حفظ فانتزی، اثری سیاه خواهد بود؟ خشونت و ترس هم در فیلم‌ها جایی دارد؟

دل‌تورو: خب، گرافیک فیلم‌ها ترسناک نخواهد بود. ولی بخشی از لوکیشن ها و فضا تماشاچی را می‌ترساند. احساس می‌کنم یکی- دوتا از کاراکترهای فیلم عنصر سیاهی، ترس و تعلیق را با خود حمل کنند. فضای کلی کار برمبنای تعلیق و تشویق است و رخدادهای آن بیننده را درگیر خود خواهد کرد. منتظر باشید که یکی-  دو تا از شخصیت‌ها باعث شوک تماشاچی شوند؛ البته شوک و ترس «هابیت»ها را با فیلم‌های ترسناک مرسوم مقایسه نکنید.

  • آیا  ران‌پرلمان به جای کاراکتر اسموگ صحبت خواهد کرد؟

دل‌تورو: چند نفر را برای این‌ کار در نظر دارم. به دنبال یک صدای خاص هستم که در خاطر بماند و تاثیرش را روی تماشاچی بگذارد. ران در این رابطه شانس زیادی دارد.

  • نقش کاراکتر گاندولف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ظاهرا او دارد راه خودش را می‌رود و در چند قسمت کتاب هم غیبش می‌زند. می‌خواهید به قصه کتاب وفادار بمانید یا اینکه به او نقش مهم‌تری بدهید؟ چگونه روی پرده سینما او را تبدیل به کاراکتری سینمایی و پرجنب و جوش می‌کنید؟

دل تورو: گاندولف روی پرده سینما همان‌طوری خواهد بود که در کتاب هست. در طول روایت قصه،  او می‌آید و می‌رود. فکر کنم در قسمت دوم فیلم او حضور پررنگ‌تری خواهد داشت.
جکسن: قسمت‌های مختلف  قصه عالی هستند. اتفاقات مختلف و بامزه‌ای در دل این قسمت‌ها رخ می‌دهد. این اتفاقات تاثیرات زیادی روی گاندولف می‌گذارند. شخصا خیلی خوشحالم که او برای دو فیلم دیگر به پرده سینما برمی‌گردد. من،یان (سریان مکللن بازیگر نقش گاندولف در سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها»)   را خیلی دوست داشتم و وقتی آن حوادث تلخ برای این کاراکتر در «ارباب‌حلقه‌ها» رخ داد، کمی ناراحت شدم.

  • «هابیت» را سه‌بعدی می‌سازید؟

دل تورو: هنوز زود است در این‌باره صحبت کنیم.

  • شما دفترچه یادداشتی برای ثبت جزئیات کار ساخت فیلم  دارید؟

دل‌تورو: از مدتی قبل مسائل مربوط به فیلم را در یک دفتر به صورت روزانه یادداشت کرده‌ام. طرح‌هایی را که برای فیلم دارم در این دفتر موجود است. یکسری طراحی‌ها هم هست که امیدوارم بتوانم از آنها هنگام ساخت استفاده کنم.

  • نقش گاندولف را سریان مکللن  بازی می‌کند؟

دل‌تورو: حتما. کس دیگری را به جز او برای این نقش سراغ دارید؟

  • در «ارباب حلقه‌ها»‌نقش کوتاهی داشتید. این موضوع در «هابیت‌ها» هم تکرار می‌شود؟

جکسن: تا حالا به آن فکر نکرده‌ام. همیشه دوست داشته‌ام در فیلم‌هایی که می‌سازم برای چند لحظه ظاهر شده و بازی کنم. حالا نمی‌دانم در فیلمی که تهیه‌کننده‌اش هستم هم این کار را انجام دهم یا خیر؛‌ به زودی مشخص می‌شود. من «هابیت‌»ها را دوست دارم. اصلا خودم یک هابیت‌ هستم! تالکین در کتاب‌هایش درباره آدم‌هایی نوشته که خیلی خوب آنها را می‌شناخت. احساس می‌کنم او در آن دوران برخی از آشنایان و افراد فامیل مرا دیده و از آنها برای الهام‌گیری کاراکترهایش استفاده کرده است!

دل‌تورو: برعکس پیتر، من یک کوتوله هستم ولی دلم نمی‌خواهد نقش کوتاهی در فیلم بازی کنم.

  • فکر می‌کنید فیلمبرداری فیلم چه زمانی شروع شود؟

جکسن: تا پایان سال جاری کار نوشتن فیلمنامه‌ها طول می‌کشد. پس از آن نوبت طراحی‌های قصه است. فکر کنم سال 2009 را صرف پیش‌تولید هر دو فیلم کنیم و 2010 سالی خواهد بود که هر دو فیلم را پشت‌سر هم فیلمبرداری کنیم. پس از آن نوبت پس‌تولید فیلم است و تصور می‌کنم دسامبر 2011 قسمت اول و یک سال پس از آن قسمت دوم را روانه اکران عمومی کنیم.

  • چه عاملی باعث شد تا به این نتیجه برسید که دل تورو گزینه مناسب و درستی برای کارگردانی «هابیت»‌هاست؟ آیا در زمینه‌های مختلف دیدگاه‌ یکسانی دارید؟ اگر در موردی به اختلاف بربخورید، حرف کدام یک به کرسی می‌نشیند؟

جکسن: وقتی فیلم‌های گیرمو را دیدم،‌ متوجه میل عجیب او به فانتزی شدم. او فانتزی را خیلی خوب درک می‌کند و از کار در این زمینه وحشتی ندارد. در عین حال، او کاراکترها را خیلی خوب می‌شناسد و می‌داند آنها را چگونه در درون قصه فیلم جای دهد. فیلم‌هایش نشان می‌دهد که چه دقتی نسبت به کاراکترهای فیلم‌هایش دارد. در عین حال، طراحی‌های فیلم‌هایش عالی است و با جلوه‌های ویژه خیلی خوب کار می‌کند. خیلی از فیلمسازان از کار با جلوه‌های ویژه می‌ترسند، که البته این گناه نیست. اما اگر فیلمسازی بتواند استفاده خوب و درستی از آنها در فیلمش بکند، آدم بزرگی است و گیرمو این توانایی را دارد. اگر هم در مورد چیزی اختلاف پیدا کنیم، همیشه این حرف کارگردان است که بالاخره به کرسی می‌نشیند. علتش هم این است که شما هیچ وقت نباید فیلمسازی را مجبور کنید چیزی را فیلمبرداری کند که هیچ اعتقادی به آن ندارد. اما هر دوی ما ذهنی باز نسبت به مسئله داریم و باورم این است که اگر در مورد چیزی با هم توافق نداشته باشیم، توانایی آن را داریم که تئوری‌ها و دلایل خود را به راحتی بیان کنیم.

  • هر دو فیلم «هابیت» همزمان فیلمبرداری می‌شوند؟

دل‌تورو: ایده اصلی این است که پشت‌سر هم کار شوند. فقط یک وقفه کوچک در بین تولید دو فیلم خواهد بود، تا گروه استراحت کند. فکر نمی‌کنم به صورت همزمان هر دو فیلم را جلو ببریم. این‌طور کارمان کمی سخت می‌شود و ممکن است رشته اوضاع از دستمان در برود.

جکسن: البته یک نکته را اضافه کنم ضمن اینکه فیلم‌ها پشت سرهم فیلمبرداری می‌شوند، اما لوکیشن های سخت که در هر دو فیلم صحنه‌های آنها را داریم به صورت همزمان کار خواهند شد. این کار را به این دلیل می‌کنیم که برگرداندن کل اعضای گروه به این چند لوکیشن  کمی مشکل است و فیلمبرداری همزمان و یکباره کار همه ما را راحت‌تر می‌کند.

Movie web. Com

کد خبر 54211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز