مصطفی کواکبیان می گوید:ما طرحی داریم به نام طرح جمهوریت سوم که در این طرح تأکید شده براساس اصل ۱۷۷ قانون اساسی باید در قانون اساسی پس از ۳۲ سال تحولی ایجاد شود. معتقدیم درحال‌حاضر اشکالاتی که بین دستگاه‌هایی مانند مجمع تشخیص، شورای نگهبان، شورای امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، بسیاری از مسائل را به بن‌بست کشانده است.

مصطفی کواکبیان

به گزارش همشهریآنلاین به نقل از شفقنا، دبیر کل حزب مردم‌سالاری، درباره برنامه جریان اصلاح‌طلب و حزب مردم‌سالاری برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، گفت: «در دفتر سیاسی حزب مردم‌سالاری در این زمینه بحث‌های بسیاری داشتیم، ما سه مشکل در رابطه با کل جریان انتخابات داریم، یک مشکل حضور جدی مردم است، همان مسئله‌ای که در اسفند ۹۸ داشتیم و معتقدم چندین مورد سبب غیبت ۶۰ درصدی مردم در انتخابات مجلس ۹۸ بوده است».

کواکبیان افزود: «برخی بیان می‌کنند در سایر کشورها مانند اروپا نیز حضور مردم در انتخابات ۴۰ درصدی است، اما به این نکته توجه ندارند که نظام انتخاباتی این کشورها حزبی است، اگر مردم در انتخابات کمتر یا بیشتر شرکت کنند به این معناست که از آن حزب ناراضی یا راضی هستند، در واقع حضور مردم در انتخابات ارتباطی به اصل نظام و حکومت ندارد. ما تا به امروز به مردم می‌گفتیم حضور در انتخابات واجب شرعی، وظیفه قرآنی و ملی و احترام به خون شهداست، اما یک‌باره این حضور را با سایر کشورها مقایسه ‌کنیم و عدم حضور مردم را مهم برنشماریم که این رویه درستی نیست؛ بنابراین باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا سبب حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی شود».

او گفت: «مهم‌ترین زمینه‌های ضروری برای حضور حداکثری، رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم و افزایش اعتماد مردم به اصل نظام است اگر میزان حضور مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مانند انتخابات مجلس سال گذشته باشد، ضرورتی ندارد ما کاندیدایی معرفی کنیم، چون مردمی که باید به صحنه بیایند و به کاندیدای ما رأی دهند، تصمیمی به حضور در پای صندوق رأی ندارند».

کواکبیان، دومین مشکل را نوع برخورد شورای نگهبان دانست و افزود: «اخیرا آقای کدخدایی اظهار نظر کردند کسانی که قبلا احراز صلاحیت نشده‌اند، به صحنه نیایند، ولی از سوی دیگر می‌گویند کسانی که احراز صلاحیت شدند، ممکن است که این‌بار رد صلاحیت شوند. اگر بناست چند نفر مشخصی تأیید صلاحیت شوند، به بنده به‌عنوان حزب که می‌خواهم قدرت سیاسی کسب کند، از قبل بگویند که تیپ شما اصلا به صحنه نیایند. با نوع تأیید و رد صلاحیت‌های فعلی برخی از حزب‌ها مانند حزب مردم‌سالاری چه انگیزه‌ای دارد که فعال شود؟! بنابراین تنها آرزو می‌کنم که انتخابات به‌خوبی برگزار شود. اگرچه با اقلیت مردم هم می‌توان انتخابات برگزار کرد، اما توجه داشته باشیم که انتخابات باید مظهر و تجلی اراده اکثریت مردم باشد».

او به سومین مشکل در ارتباط با کل انتخابات اشاره و گفت «ما طرحی داریم به نام طرح جمهوریت سوم که در این طرح تأکید شده براساس اصل ۱۷۷ قانون اساسی باید در قانون اساسی پس از ۳۲ سال تحولی ایجاد شود. معتقدیم درحال‌حاضر اشکالاتی که بین دستگاه‌هایی مانند مجمع تشخیص، شورای نگهبان، شورای امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، بسیاری از مسائل را به بن‌بست کشانده است و اصلاح مواردی در قانون اساسی موجب می‌شود بسیاری از این مشکلات برطرف شود».

او گفت: «حزب مردم‌سالاری معتقد است که اگر سه مشکلی که به آن اشاره کردم، حل شود، ممکن است که از درون حزب خود کاندیدا داشته باشیم، ولی فعلا بنا نداریم با این اوضاع نظر دهیم. درعین‌حال باید مقداری به انتخابات نزدیک شویم، تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات دور دوم مجلس، میان‌دوره‌ای خبرگان و شوراها را در پیش داریم و منتظر میزان حضور مردم در این انتخابات‌ها هستیم، پس از آن می‌توانیم برای حضور یا عدم حضور در عرصه انتخابات تصمیم جدی‌تری بگیریم».

کد خبر 541963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha