عضو ستاد ملی مقابله با کرونا فضای مجازی را در گرانی داروهای کووید-۱۹ مقصر دانست و درباره علت بالا بودن هزینه‌های بیمارستانی بیماران مبتلا به این ویروس توضیح داد.

مینو محرز

به گزارش همشهری آنلاین، تناقض‌ها برای هزینه درمان در ایران بسیار زیاد است؛ به روایت دولتی، ۱۸-۱۹ میلیون تومان هزینه درمان هر بیمار مبتلا به کووید۱۹ است، اما گزارش‌های مردمی از هزینه‌های چند ۱۰ میلیونی درمان کرونا حتی تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان حکایت دارد. به خصوص اگر بیماری مجبور شود در بیمارستان خصوصی بستری شود.

دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره علت گرانی داروهای کرونا مثل رمدسیویر و فاویپراویر و هزینه درمان بیماران به همشهری‌آنلاین گفت: این اینفودمی (اپیدمی ناشی از اخباری است که در فضای مجازی منتشر می‌شود و می‌تواند دروغ یا خیلی اغراق‌آمیز باشد) است. یادمان باشد که ما هیج داروی انتخابی برای کووید-۱۹ نداریم. حتی رمدیسیویر و فاویپراویر که اینقدر در فضای مجازی برای آنها تبلیغ و درباره‌شان بحث می‌شود، هیچ‌کدام داروی انتخابی نیستند و این بحث‌ها علمی نیستند.

وی ادامه داد: ما در کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نوشته‌ایم در شرایط روز بیمار این دارو یا آن دارو را می‌توانیم به بیمار بدهیم. همه این داروها هم در ایران قابل دسترسی است. به عبارت دیگر، ما در هر مرحله‌ای از بیماری افراد به آنها داروهای مختلفی می‌دهیم. رمدیسیویر را اگر همان اول که بیمار بستری می‌شود شروع کنیم، داروی خوبی است، ولی اگر بیمار بدحال باشد، این دارو اثر چندانی ندارد. فاویپراویر هم داروی آنفلوآنزاست و در درمان کووید تاثیری به آن معنی ندارد و ما هم در پروتکل آن را ننوشته‌ایم.

محرز بیان کرد: یک‌سری سوداگر هستند که در همه عرصه‌ها حضور دارند و قیمت‌ها را بالا می‌برند. حتی رمدیسیویر قلابی با قیمت تا ۵۰ میلیون تومان هم به مردم فروخته شده است. این بازار سیاه را ما مردم داریم ایجاد می‌کنیم. سوداگران از استیصال مردم سوءاستفاده می‌کنند و ما باید حواسمان باشد که طعمه آنها نشویم. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی بیمارستان‌ها بیش از ۱۰۰ میلیون تومان برای یک بیمار بستری کرونایی فاکتور می‌زنند، گفت: همین ماسکی که همه ما می‌زنیم ۳، ۴ هزار تومان قیمت دارد و هر ۳، ۴ ساعت باید آن را دور بیندازیم. ماسک N95 که در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود خیلی گران‌تر از این است. این غیر از لباس مخصوص و دیگر وسایل حفاظتی است. مسئولی که در بیمارستان بالای سر بیمار است باید از دائم از این وسایل حفاظتی استفاده کند و این برای بیمارستان هزینه دارد. تخت-روز آی‌سی‌یو هم گران است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ما مشکل بیمه داریم، گفت: اگر بیمه درست و حسابی داشته باشیم، باید این هزینه‌ها را به بیمارستان پرداخت کند. 

کد خبر 541936
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha