موزه شرلوک هلمز در لندن بهشتی است تماشایی برای دوستداران ماجراهای کارآگاهی سر آرتور کانن‌دویل و هواداران یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های ادبی جهان. نویسنده مجموعه شرلوک هلمز از خیابان بیکر، خانه ۲۲۱B به عنوان نشانی خانه این کارآگاه در کتاب‌هایش نام برده و گویا مشهورترین نشانی جهان است.

موزه هلمز

به گزارش همشهری آنلاین، مخاطبان داستان‌های کارآگاهی هلمز، آن‌قدر این داستان‌ها را باور کرده بودند، که تا مدت‌ها برای آدرس خیابان بیکر، خانه ۲۲۱B نامه می‌نوشتند و معماهایشان را با کارآگاه باهوش و دقیق ساکن این خانه در میان می‌گذاشتند. هر چند که این کارآگاه تنها ساکن دنیای کلمات بود و شخصیتی مخلوق ذهن خیال‌پرداز سِر آرتور کانن دویل. حدود ۱۰۰ سال طول کشید تا خانه هلمز در دنیای واقعی هم جایی پیدا کند و از یک آدرس در چهار رمان و حدود ۵۰ داستان کوتاه ماجراهای هلمز، به جایی برای نمایش یادگاری‌های مربوط به این شخصیت داستانی بدل شود.

موزه شرلوک هلمز، موزه‌ای خصوصی در انگلستان و اولین موزه‌ای است که برای این شخصیت داستانی ساخته شده است. این موزه در سال ۱۹۹۰ تاسیس شده و در خیابان بیکر در ونست‌مینستر لندن قرار دارد. هر چند که خانه-موزه شرلوک هلمز به دلیل شیوع کرونا در جهان، تعطیل است و هنوز بازگشایی نشده است. وبسایت موزه هم در حال به روزرسانی امکان بازدید آنلاین است و از هوادارن شرلوک هلمز خواسته است فعلا به تماشای ویدیویی از موزه بسنده کنند تا امکان گشت و گذار آنلاین در خانه شرلوک فراهم شود، چون ظاهرا بازدید حضوری از موزه تا زمان نامعلومی ممکن نخواهد بود. 

پلاک این موزه مطابق با آدرس خانه شرلوک هلمز در داستان‌های کانن‌دویل پلاک ۲۲۱B است هر چند که ساختمان موزه بین پلاک‌های ۲۳۷ تا ۲۴۱ خیابان بیکر قرار دارد، نزدیک به شمال خیابان و ریجنت‌پارک.

ساختمان این موزه که به سبک جورجیا (سبکی الهام‌گرفته از معماری گوتیک) در سال ۱۸۱۵ ساخته شده، از سال ۱۸۶۰ تا ۱۹۳۶ به عنوان پانسیون مورد استفاده بوده است. بنابراین این خانه قدیمی، سال‌های ۱۸۸۱ تا ۱۹۰۴ را که داستان‌های شرلوک‌ هلمز در این بازه روایت می‌شود، به چشم دیده است؛ سال‌هایی را که شرلوک و دکتر واتسن، مستاجر خانم هادسن بودند و در لندن مه گرفته، سرگرم حل معماهای پیچیده جنایی.

خانه-موزه شرلوک هلمز به سبک خانه هلمز در مجموعه شرلوک هلمز کمپانی گرانادا آی.‌تی.وی چیده شده و پر است از وسایلی مربوط به اقتباس‌های سینمایی مختلف از داستان‌های هلمز. شرلوک هلمز شبکه گرانادا، همان مجموعه‌ تلویزیونی با بازی جرمی برت در نقش هلمز است که بارها از تلویزیون ایران پخش شده است.

کد خبر 541897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha