چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

سازمان مدارس علوم اسلامی صدار وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با عنایت به ضرورت های رعایت پروتکل های بهداشتی در ایام کرونا، بسته عاشورایی برای اقامه عزای حسینی ارائه داد.

شیرخوارگان حسینی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سازمان مدارس علوم اسلامی صدار وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، در معرفی این طرح آمده است: در طول ۱۴ قرن گذشته اقامه عزا برای حسین (ع) همواره در تولید و بازتولید سبک‌ها و رسوم جدید بخشی از فرهنگ شیعی بوده است. بنابر شرایط تاریخی همواره نخبگان فرهنگی متناسب با ظرف زمان و مکان روش‌هایی را ارائه کرده‌اند تا شیعیان بتوانند این بخش از مناسک خود را حفظ نموده و از ثمرات مادی (اجتماعی) و معنوی آن بهره‌مند شوند. بسته به خلاقیت مبدعان سبک‌های نوین و نیز بسته به شرایط حاکم گاه شور بر شعور غلبه می‌کرد؛ گاهی هم اوضاع چنان بود که فقط بعد فکری و شعوری ماجرا امکان انتقال و آموزش داشت.

امروز نیز در شرایطی استثنائی به سر می‌بریم که مستلزم آن است که نخبگان فرهنگی باز هم وارد کار شده و رسالت خود را در تولید سبک‌های نوین اقامه عزای حسینی و متناسب با فضای کرونایی به جامعه ارائه کنند. سبک‌هایی که باید همراه خود هم شور حسینی داشته باشند هم شعور حسینی. چرا که جامعه‌ی امروز ما در جایگاهی قرار دارد که هر لحظه مورد هجمه‌های فرهنگی است و اگر تغذیه فکری و روحی متناسب با فرهنگ اسلامی برایش آماده نکنیم دیگرانی با محتوای دیگری برایش آماده دارند که ارائه دهند.

سازمان مدارس علوم اسلامی محتوایی متناسب با شرایط فعلی کشور آماده کرده است که باید در اختیار آحاد جامعه قرار گرفته و با ارائه سبک‌های نوین اقامه عزا برای امام حسین (ع) خلأ گردهمایی اجتماعی را پر کند. نسخه محتوای تولید شده به گونه ای طراحی شده است که تا حد ممکن تداعی کننده بخش‌های مختلف آداب عزاداری هیئتی است.

محتوا مذکور با نام "خیمه‌های نوغلامان" شامل بخش‌های ذیل است:

۱- خانواده حسینی (برگزاری هیئت‌های خانگی)

۲- نو غلامان ( برنامه‌های تربیتی خانه‌های حسینی)

۳- عطر حرم (فضا سازی شهر و خانه برای بزرگداشت ایام سوگواری محرم)

۴- نامه حسینی ( ارسال نامه‌های تربیتی و معرفتی حسینی)

۵- سوگواره حسینی (برگزاری سوگواره فعالیتهای مهارتی و هنری کودکان و نوجوانان)

۶- سفیر حسینی (حضور مبلغان و مربیان تربیتی در خانه کودکان و نوجوانان)

۷- کتاب‌یار حسینی ( طرح مطالعه کتاب‌های مربوط به معارف حسینی)

۸- هیئات اجتماعی (حضور مربیان و مبلغان تربیتی در فضای باز و عمومی و اجرای برنامه)

همانطور که بخش‌های مختلف نشان می‌دهد در این بسته عاشورایی همه رسوم اقامه عزا که در جامعه معمول بوده با توجه به شرایط فعلی بازتولید شده است. در عین حال به غنای معرفتی آن افزوده شده است. از طرفی با محور قرار گرفتن خانواده در این طرح علاوه بر افزایش انسجام و همبستگی خانواده فرصتی ایجاد شده است تا خانواده به شکلی یک دست‌تر در این مسیر گام بردارد. برنامه‌های پیشنهادی در این طرح  امکان بروز استعدادهای شناختی و تبلیغی برای همه اعضاء را فراهم کرده است. از این رو در قالب معارف حسینی اهداف فرهنگی و اجتماعی مبتنی بر خانواده را نیز پیگیری کرده است. 

در نتیجه شرایط پیش رو اگرچه تهدیدی به نظر می‌رسید که فرصت محرم و صفر برای زنده نگاه داشتن اسلام را نشانه گرفته بود اما با کمی تدبیر و خلاقیت در واقع فرصتی است برای تشدید این کارکرد محرم و صفر که گویی سنت الهی است تا همیشه در راستای احیاء و اعتلای اسلام عزیز قرار داشته باشد.

کد خبر 541885

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha