وزیر امور خارجه آمریکا فردا پنجشنبه به دفتر مرکزی سازمان ملل متحد در نیویورک می‌رود تا در دیدار با دبیر کل سازمان ملل درباره بازگرداندن تمام تحریم‌ها علیه ایران گفتگو و رایزنی کند.

مايك پمپئو و آنتونيو گوترش دبير كل سازمان ملل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، هر چند ایالات متحده دو سال پیش از توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام خارج شد اما مایک پمپئو می‌خواهد بخت خود و واشنگتن را در اعمال دوباره تحریم‌های همه‌جانبه علیه تهران و مردم ایران بیازماید. بر اساس بندهای برجام، فقط کشورهای عضو برجام می‌توانند خواستار اعمال راهکار موسوم به ماشه شوند و از آنجا که آمریکا دیگر در این توافق حضور ندارد، کارشناسان معتقدند ثبت شکایت در شورای امنیت سازمان ملل هم نتیجه‌ای برای وزیر خارجه آمریکا نخواهد داشت.

پمپئو علاوه بر دیدار و گفتگو با آنتونیو گوترش، شکایت خود را تسلیم سفیر اندونزی در سازمان ملل می‌کند که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را در ماه اوت بر عهده دارد. با اینکه تهران در واکنش به بدعهدی‌های طرف‌های مقابل به ویژه آمریکا در اجرای تعهدها و تکالیف بخش‌هایی از تعهدهای خود را تعلیق کرده اما بعید است تلاش آمریکا برای استفاده از راهکار ماشه به نتیجه برسد. چین، روسیه و دیگر کشورهای شورای امنیت بر این باورند که به دلیل خروج دانلد ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه، آمریکا حق ندارد دوباره علیه تهران دست به اقدام تحریمی بزند.

پس از ناکام ماندن کاخ سفید در ادامه تحریم نظامی و تسلیحاتی ایران در رای‌گیری روز جمعه در شورای امنیت سازمان ملل، مقام‌های آمریکا در روزهای اخیر بارها تهدید به استفاده از راهکار ماشه را برای برگرداندن تمام تحریم‌های لغو یا تعلیق‌شده کرده‌اند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و دیگر مقام‌های ارشد تهران هم بارها خروج ترامپ را از برجام به یاد همتایان آمریکایی خود آورده‌اند.

پس از رسیدن شکایت رسمی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل، ۱۵ عضو شورا ۳۰ روز وقت دارند درباره ادامه تعلیق تحریم‌های ایران تصمیم بگیرند و قطعنامه صادر کنند و اگر به جمع‌بندی نرسند، بر اساس راهکار ماشه همه تحریم‌ها به شکل خودکار دوباره علیه تهران فعال می‌شود. هر چند صدور قطعنامه هم ممکن است به مانع حق وتوی آمریکا بخورد.

کد خبر 541769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha