وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: در روز صنعت دفاعی خط تولید موتور اوج را افتتاح خواهیم کرد و از یک موتور جدید هم رونمایی خواهیم کرد که این موتور از لحاظ فناوری ما را حداقل یک نسل جهش خواهد داد.

امير حاتمي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شامگاه سه‌شنبه با حضور در برنامه تیتر امشب در تشریح برنامه‌های وزارت دفاع برای روز صنعت دفاعی، اظهار داشت: رسیدن به توان ساخت هواپیما به معنای داشتن بلوغ صنعتی است و بحمدالله در سالیان گذشته در صنعت دفاعی روی این موضوع کارهای زیادی انجام شده که دو دستاورد قابل توجه یعنی هواپیمای جنگنده و آموزشی کوثر و دیگری جت آموزشی یاسین داشتیم. چندی پیش سه فروند از جنگنده کوثر تحویل نیروی هوایی ارتش داده شد که امیدواریم سه فروند دیگر را هم تا پایان سال تحویل دهیم.

وی افزود: جت آموزشی یاسین نیز در حال طی مسیر خود است؛ قبل از جت یاسین یک هواپیمای دیگر را تحت عنوان A-۹۰ بومی‌سازی کرده بودیم و در واقع جت یاسین برای مرحله آخر آموزش ما بود که تکمیل شد. در آینده نزدیک هم خط تولید موتور بومی اوج را راه‌اندازی می‌کنیم.

۱۷۰۰ محصول در حوزه رزم زمینی داریم

امیر حاتمی در خصوص دستاوردهای وزارت دفاع در حوزه رزم زمینی نیز عنوان کرد: حوزه رزم زمینی شامل تسلیحات و تجهیزات بسیار متنوعی است که اتفاقا همین دیروز که نمایندگان مجلس در حال بازدید از دستاوردهای وزارت دفاع بودند، رئیس سازمان صنایع دفاع گفت ما ۱۷۰۰ محصول در حوزه رزم زمینی در همه رسته‌ها داریم. در این حوزه نزدیک ۱۰۰ درصد نیازهایمان را تامین می‌کنیم.

وزیر دفاع گفت: در حوزه ضد زره‌ها طی سال‌های گذشته دستاوردهای بسیار خوبی مانند دهلاویه داشتیم؛ تانک کرار دستاورد بسیار مهمی بود که اخیرا خط ارتقاء تانک‌های موجود با فناوری‌های کرار افتتاح شد. تیرباری هم در حال آماده سازی است که می‌تواند روی شناورها قرار بگیرد و بعنوان سلاح ضد کروز استفاده شود.

وی تاکید کرد: امروز کمتر محصولی در رژه‌های ما خارجی است؛ مگر آن چیزهایی که از قبل داشتیم که حتی همان‌ها هم توسط خودمان ارتقاء یافته است.

امیر حاتمی با تاکید بر اینکه صنعت دفاعی به یک بلوغ واقعی رسیده است، گفت: محصولی که ساخته می‌شود وقتی یگان بهره‌بردار درخواست تغییر بر روی آن می‌دهد، این تغییر سریع اتفاق می‌افتد چراکه این فناوری در دست ماست و کاملا بر آن چیزی که انجام می‌شود مسلط هستیم.

موشک‌های ما از سامانه‌های پدافندی دشمن عبور می‌کند

وزیر دفاع در خصوص ارتقاء توان موشکی با تاکید بر اینکه مجموعه موشکی مولفه‌ای بسیار مهم در دفاع راهبردی ما برای جلوگیری از جنگ و بازدارندگی فعال است، تصریح کرد: این قدرت متعلق به مردم ایران است و تا زمانی که نیاز به دفاع داریم باید این قدرت به روز بشود و این حساسیتی هم که دشمن نسبت به قدرت موشکی دارد به این دلیل است تا این قدرت را از دست ما خارج کند تا توان پاسخگویی به او را نداشته باشیم. به دقت دشمن را رصد می‌کنیم که او چگونه می‌خواهد قدرت موشکی ما را کم‌اثر یا بی‌اثر کند؛ هر کاری را که انجام دهند، حتما کاری می‌کنیم که اثری نداشته باشد.

وی گفت: سامانه‌های مختلفی را وارد منطقه کرده‌اند که هدف مهمش بی‌اثر کردن قدرت موشکی ما است؛ به دقت رصد می‌کنیم لذا قاطعیت می‌گوییم که موشک‌های ما از سامانه‌های پدافندی دشمن عبور می‌کند.

امیر حاتمی در خصوص تلاش آمریکایی ها برای تداوم تحریم تسلیحاتی ایران، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها از حدود یک سال پیش با دریوزگی راه افتادند و جاهای مختلفی رفتند و صحبت کردند تا با فشار حداکثری به نتیجه برسند، تحریم تسلیحاتی مرحله پایانی برای آنها بود تا بتوانند با کار تبلیغاتی بگویند توانستیم تحریم تسلیحاتی را تمدید کنیم که البته افتضاحی دیگر برای آنها رقم خورد.

توان تامین سلاح و تجهیزات با کیفیت و قیمت مناسب برای کشورهای دیگر را داریم

وزیر دفاع ادامه داد: آنها حرف‌هایی را علیه قدرت دفاعی ما زده بودند که اینها فتوشاپ است، اما جهان چهره دیگری از قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران طی مدت‌های گذشته دید و این سوال ایجاد شد که این قدرت دفاعی چگونه در شرایط تحریم به وجود آمد؟ ما به کشورهایی که نیازمند هستند گفته‌ایم که توانایی تامین سلاح و تجهیزات آنها را با کیفیت و قیمت مناسب داریم.

وی در خصوص موضوع صادرات محصولات دفاعی، عنوان کرد: ما در تعدادی از اقلام عمده محدودیت‌هایی در قطعنامه ۲۲۳۱ داشتیم؛ خیلی از تولیدات ما این محدودیت صادراتی را ندارد و الان هم این صادرات انجام می‌شود، اما ظرفیت ما خیلی بیشتر از این است و می‌تواند تعداد زیادی از اقلام ما تولید شود و مجموعه خوبی برای کشور باشد. در کشورهای دیگر هم بخشی از درآمد کشورها از طریق صادرات محصولات دفاعی است. الان هم تعاملات خوبی را با دنیا داریم که بازاری را در اختیار داریم.

امیر حاتمی درباره هزینه‌های دفاعی کشور، گفت: بودجه‌های دفاعی ما کاملا روشن است و عموما منتشر می‌شود. ما در قانون داریم که بنیه دفاعی ما ۵ درصد بودجه کشور است. ما می‌توانیم الگوی نیروهای مسلح ارزان را ارائه کنیم که علت آن هم صنعت دفاعی است چراکه به دنبال درآمد در آنجا نیستیم و محصول را با قیمت تمام شده در اختیار نیروهای مسلح قرار می‌دهیم.

افتتاح خط تولید موتور ملی اوج و رونمایی از موتور هوایی جدید

وزیر دفاع درباره دستاوردهایی که در روز ۳۱ مرداد صنعت دفاعی رونمایی خواهد شد، گفت: خط تولید موتور اوج را افتتاح خواهیم کرد؛ از یک موتور جدید هم رونمایی خواهیم کرد که این موتور از لحاظ فناوری ما را حداقل یک نسل جهش خواهد داد. یک نمایشگاه از پهپادهای جمهوری اسلامی ایران خواهیم داشت که به دلیل شرایط کرونا به شکل ویدئو کنفرانسی ارائه خواهد شد که توانمندی پهپادی هم از جمله توانمندی‌های بسیار موثر کشور است و غربی‌ها با یک تلورانسی می‌گویند قدرت پهپادی جمهوری اسلامی ایران پنجم تا هفتم در دنیا است.

وی در خصوص پرتاب ماهواره در سال جاری، عنوان کرد: ما جزو کشورهایی هستیم که همه چرخه فضایی را در اختیار داریم؛ برای امسال هم برنامه ریزی تحقیقاتی برای پرتاب داریم؛ اما تحقیقاتی است و قطعیت ندارد، چون تحقیقاتی است باید بتوانیم مراحلش را پشت سر بگذاریم.

امیر حاتمی در خصوص دستاوردهای وزارت دفاع در حوزه دریایی، اظهار داشت: در سال‌های گذشته انواع شناورها را تولید می‌کنیم که شناورهای تندرو برای سپاه پاسداران است که امسال یک مرحله تحویل دادیم؛ برای نیروی دریایی ارتش امسال محصول خواهیم داشت که یک شناور از کلاس موج و یک شناور مین شکار در حال آماده شدن است و در نیمه دوم سال جاری تحویل داده خواهد شد. انواع محصولات دریایی را در حال تولید هستیم و به نظرم مهم‌تر از این محصولات، تجهیز شناورها است. تجهیز ما در حوزه سلاح، موشک‌ها، پدافند و ... بلا شک در حد ابرقدرت‌ها است که تجهیزات به روزی است که روی این شناورها نصب می‌شود.

وزیر دفاع گفت: صنایع دریایی ما از جمله مجموعه های افتخارآفرین کشور است که با بخش صنعتی و غیرنظامی کشور هم همکاری خوبی دارد.

وی در خصوص کمک وزارت دفاع به خودروسازان، عنوان کرد: قراردادهای ما با خودروسازان امروز به بالای ۴ هزار میلیارد تومان رسیده که البته تولید در بخش خصوصی انجام می‌شود اما تامین فناوری به عهده ما است و آنچه را دوستان خودروسازی خواسته‌اند تامین کرده‌ایم.

کد خبر 541645

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha