سخنگوی دولت گفت: دولت به سختی‌های مردم در زندگی ناشی از تحریم‌های ظالمانه ای که به کشور و مردم تحمیل شده واقف است و همه تلاش خود را برای عقب راندن تحریم‌گران، شکستن تحریم و حفاظت از زندگی مردم به کار بسته و خواهد بست و تاکنون هم آرزوی آنهایی را که می‌گفتند ایران در سه ماه یا یکسال فرو خواهد پاشید، به باد داده است.

علی ربیعی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، «علی ربیعی» روز سه شنبه در پاسخ به اینکه آیا طرح «تغییر سهمیه بندی بنزین» در دولت مطرح شده است؟  گفت: در هر حال اظهار نظرها منوط به دعوت دولت در جلسات کارشناسی است. زیرا هماهنگی با دولت در این زمینه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: پیش از این در دولت، طرح‌های مختلفی در خصوص سهمیه بندی بنزین مطرح شده بود که هر کدام معایب و مزایای مشخصی داشت. مباحث کارشناسی زیادی پیرامون هر یک صورت گرفت که سوابق آن در ستاد اقتصادی دولت موجود است.

سخنگوی دولت یادآور شد: آنچه در شرایط تحریم و آثار آن بر فروش نفت در قالب بودجه ۹۹ پیش بینی شده است، تصمیمی بوده که همه ابعاد آن از جمله پرداخت‌های یارانه معیشتی محاسبه شده و تاثیر آن در ارکان بودجه نیز مشخص شده است بنابراین هر نوع اصلاحیه‌ای را باید با بررسی همه ابعاد و آثار آن و با توجه به شرایط امروز کشور و تاثیر کوتاه مدت و بلند مدت ارزیابی کنیم.

ربیعی گفت: طرح‌هایی که بدون هماهنگی با دولت‌ها در سنوات گذشته در مجلس به یکباره ظهور کردند و بدون در نظر گرفتن دیدگاه‌های متخصصان و کارشناسان با هیجان به تصویب رسیده، در دراز مدت آثار منفی خود را بر کشور به جا گذاشته است مانند تصمیم هایی که در حوزه تامین اجتماعی گرفته شده و آثار منفی آن را امروز بر صندوق‌ها مشاهده می کنیم.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و فرا رسیدن هفته دولت اظهارداشت: شهید رجایی نماد ساده زیستی، خردورزی، صبوری، مهربانی و مردم باوری واقعی بود. شهید باهنر نیز نمادی از طمانینه، میانه‌روی، درایت و اندیشه ورزی شناخته می‌شد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تاکید کرد: لازم می‌دانم که در این هفته اعلام کنم دولت تا آخرین روز کاری و قانونی خود «هدفمند»، «امیدوار» و «استوار» ایستاده و مجهز به نقشه راه و برنامه‌ مشخص به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

سخنگوی دولت گفت: دولت به سختی‌های مردم در زندگی ناشی از تحریم‌های ظالمانه ای که به کشور و مردم تحمیل شده واقف است و همه تلاش خود را برای عقب راندن تحریم‌گران، شکستن تحریم و حفاظت از زندگی مردم به کار بسته و خواهد بست و تاکنون هم آرزوی آنهایی را که می‌گفتند ایران در سه ماه یا یکسال فرو خواهد پاشید، به باد داده است.

ربیعی  ضمن گرامیداشت روز خانواده و تکریم از بازنشستگان اظهارداشت:‌ خانواده اولین و مهمترین نهاد اجتماعی انسان‌ها است و بسیاری از سازگاری‌ها و ناسازگاری‌های جامعه مربوط به همین نهاد مقدس است. دولت تدبیر و امید در اجرای سیاست‌های کلی جمعیت و ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه اقدامات موثری چون حمایت از ازدواج جوانان از طریق افزایش تسهیلات ازدواج و حمایت از خانواده‌ها در راستای فرزند آوری سالم، انجام داده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: میزان انسانی بودن و اخلاقی بودن یک جامعه به میزان احترام و توجه به سالمندان آن جامعه است. سنگ بنای امروز کشور بر روی دوش بازنشستگان به خصوص آنهایی است که در کارخانه‌ها آجر به آجر، ساختمان توسعه کشور را بنا نهاده و رنج جان و جان رنج را زیسته‌اند.

ربیعی گفت: مهمترین هدف این دولت تجربه بازنشستگی سالم برای این عزیزان بوده است. نباید اجازه دهیم بازنشستگی قرین با ناتوانی شود و در این راستا یکی از مهمترین اقدامات دولت ایجاد زیرساخت‌های درمانی و تحت پوشش بیمه قرار دادن بیماری‌های شایع دوران بازنشستگی بوده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: سازمان تامین اجتماعی در سال‌های اخیر گام‌های بسیار مثبتی برای بهبود وضعیت بازنشستگان و مستمری بگیران انجام داده است. پیگیری و اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران یکی از مهمترین مطالبات ۱۴ ساله این قشر بوده که با همت دولت و تعامل کانون‌ها و تشکل‌های بازنشستگی محقق شده است.

وی درباره حقوق بازنشستگان گفت:حقوق بازنشستگان کشوری از متوسط دریافتی ۸۸۹ هزار تومان به سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ۳۲۷درصد افزایش داشته و حقوق بازنشستگان لشکری از متوسط یک میلیون و ۱۲۳ هزار تومان به ۴ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان رسیده و ۲۸۱ درصد افزایش را شاهد بوده‌ایم ... می‌دانیم که حتی این افزایش‌ مستمری ها کافی نیست ولی اگر شرایط تحریمی و تنگناهایی که ناشی از جنگ اقتصادی نبود،  حتما گشایش‌های بهتری صورت می‌گرفت.

سخنگوی دولت افزایش ۱۰ برابری پرداخت تسهیلات ضروری قرض الحسنه به بازنشستگان و مستمری بگیران، عرضه درصدی از سهام شرکت‌های تابعه به بازنشستگان، ایجاد خانه‌های امید و طرح های رفاهی از دیگر اقدامات دولت ذکر کرد و گفت: در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در حال حاضر ۱۱۳ هزار نفر مستمری بگیر وجود دارد که بسته نقدی حمایتی ۳۰۰ هزار تومانی به زودی به این عزیزان پرداخت خواهد شد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به سالروز کودتای ۲۸ مرداد اشاره کرد و گفت: حافظه تلخ کودتای آمریکایی بر علیه دولت منتخب دکتر مصدق را در شرایطی مرور و یاد آوری می‌کنیم که آمریکا همان سیاست‌های مداخله‌جویانه را به شکل دیگر در قالب تحریم های ظالمانه بر ضد ملت ایران به پیش می برد.

ربیعی خاطرنشان کرد: تصادفی نبود که ترامپ در همان نخستین روزهای راهیابی خود به کاخ سفید تهاجم به برجام را از راه تهاجم به انتخابات و تهاجم به ماهیت دموکراتیک حاکمیت کشورمان آغاز کرد و مدعی شد دموکراسی برای حاکمیت ایران یک ماسک بیش نیست. اما ملت ایران در کنار جامعه جهانی درس سختی به آمریکا داد. اکنون این ماسک ترامپ است که در صحن سازمان ملل ودر عرصه‌های جهانی افتاده.

 یادآوری کودتای ۲۸مرداد احترام به حافظه تاریخی ملت ایران است 

دستیار ارتباطات اجتماعی  رییس جمهوری اضافه کرد: یادآوری کودتای ۲۸ مرداد احترام به حافظه تاریخی ملت ایران است. این یک زخم بزرگ بود در خاطره تاریخ یک ملت. اما ملت ما در تاریخ و در نقطه فرود زخم توقف نکرد. انقلاب اسلامی مرهمی بود بر ان جراحت بزرگ که کودتاگران امریکایی بر پیکر سیاسی ملت ایران وارد آوردند. یاد مصدق فقط یاد شکست نیست یادآوری پیروزی نیز هست.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره عزاداری های محرم گفت: امسال هم ما ایرانیان یک وظیفه مهم برای حفظ عزاداری‌های محرم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برعهده داریم. هم عزاداری باید باقی بماند و هم الگویی از انجام این مناسک ارائه دهیم که آیندگان قضاوت صحیحی از ما داشته باشند. ملت ایران تجربه زنده نگه‌داشتن عزای سیدالشهدا(ع) را در دوره‌های تاریخی خاص از زمان قدرت سرنیزه‌ها تا بمباران و موشک باران دارد.

وی گفت: عزاداری برای سیدالشهدا (ع)، یکی از مهم‌ترین مسائل فرهنگی جامعه اسلامی ایران است و به هیچ‌وجه عزاداری برای امام حسین (ع) از فرهنگ ما حذف شدنی نیست. عشق به امام حسین (ع)، ذاتی است، عشق به خوبی‌هاست، عشق به ارزش‌هاست، عشق به اخلاق، عرفان و معنویت است.

ربیعی افزود: سلامت و حفظ جان مردم از خواسته‌های سیدالشهداست و ایشان هم راضی نیست مردم، سالم به مجلس بیایند و بیمار برگردند. این اتفاق هرگز مطلوب امام حسین(ع) نیست؛ بنابراین امسال ظاهر عزاداری‌ها مثل سال‌های قبل نیست؛ ولی باطن عزادرای همان باطن عزاداری‌های سال‌های قبل است. ما وظیفه داریم که "جانها" را حفظ کنیم که نهضت "حسین جان" مستدام بماند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اعلام رئیس دفتر رئیس جمهور که علت عدم حضور رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت را توصیه کمیته بهداشتی ستاد ملی کرونا اعلام کرده‌اند، آیا پروتکل خاصی در کمیته‌ها یا ستاد ملی کرونا در خصوص حضور مسئولین در برخی اجتماعات و جلسات تدوین شده است، گفت: پروتکل‌های مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا و کمیته بهداشتی ابلاغیه‌های مشخصی دارد و قاعدتاً هر جا که شائبه و احتمال عدم رعایت یا عدم امکان رعایت آن باشد، حضور افراد اعم از مقامات یا افراد معمولی جایز نخواهد بود.

وی افزود: این مورد مسبوق به سابقه بوده چنانکه بسیاری از جلسات و دیدارهای مقامات ارشد در این راستا لغو شده یا به صورت ویدئو کنفرانس و از راه دور برگزار شده است و این موضوع کماکان بر قوت خود باقیست. در این زمینه حتی سفرهای استانی وزرا و افتتاح پروژه‌ها هم دارای پروتکل خاص شده و از افتتاح‌های جمعی پرهیز شده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآور شد: باید سعی و تلاش خود را به کار ببندیم تا پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل در مورد تصمیم گیران اصلی کشور که حضور فعال آنها در اداره جامعه ضروری است، اجرا شود. این نه خواست شخصی آنها بلکه یک تصمیم درست از جانب ستاد ملی کرونا است.

وی تاکید کرد: واقعیت این است که تعدادی از وزرا و نمایندگان و مقامات کشور در اثر عدم رعایت خود یا دیگران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. این نوع ابلاغ‌های ستاد ملی کرونا برای حضور در مکان‌های مختلف و در این مورد خاص بر اساس تجارب پیشین صورت گرفته است.

 متوجه حسن نیت‌ پوتین هستیم ولی...

ربیعی در پاسخ به پرسشی دربار «نظر جمهوری اسلامی ایران در مورد پیشنهاد پوتین برای برگزاری اجلاس ویدیویی سران ۵+١ چیست؟» گفت: همانطور که قبلا توضیح داده شد، ما متوجه حسن نیت آقای پوتین برای کاهش تنش ها هستیم ولی در عین حال بعید می دانیم که چنین نشستی در فقدان هرگونه نیات صادقانه از طرف دولت آمریکا موثر باشد و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران کاملاً روشن است.

سخنگوی دولت افزود: صرف نظر از این گمانه زنی‌ها، هر زمان که همه طرف ها درخواست رسمی برای برگزاری این اجلاس پیشنهادی را دریافت کنند، با جدیت آن را بررسی و نظر نهایی را اعلام خواهیم کرد.

شورای عالی اقتصادی تدبیر رهبری برای مدیریت هماهنگ اقتصاد است

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تعدادی از نمایندگان خواستار اصلاح ساختار شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا هستند و در همین راستا انتقاداتی به این شورا دارند گفت: شورای‌عالی اقتصادی، تدبیری از رهبر معظم انقلاب برای مدیریت هماهنگ اقتصاد کشور در شرایط ویژه کنونی است.

وی تاکید کرد: برای فهم این ضرورت، باید توجه کنیم که در سخت ترین و بی سابقه ترین تحریم‌ها و در یک جنگ اقتصادی تمام عیار قرار داریم و خشن ترین و پرقدرت ترین مخالفان استکباری ایران در آمریکا به قدرت رسیده‌اند. این یک جنگ واقعی است. این مهم یک واقعیت است که تروریسم اقتصادی در زندگی روزمره شهروندان ایرانی تاثیر رنج آور داشته است.

ربیعی یادآور شد: اصل و فلسفه تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا شرایطی است که آمریکا با تحریم‌های ظالمانه و تروریسم اقتصادی که در عمل جنگ اقتصادی علیه مردم ایران راه انداخته است.

سخنگوی دولت با بیان این که شرایط جنگ اقتصادی نیازمند فرماندهی واحد و سرعت عمل در تصمیم‌گیری است، گفت: این شورا برای شرایط خاص کشور که امروز درگیر آن هستیم به صورت موقت و اقتضایی تنها در خصوص برخی تصمیمات ضروری و اضطراری که در شرایط عادی اتخاذ آن زمان‌بر بوده برای مقابله با تحریم تشکیل شده است.

 وی خاطرنشان کرد: البته در تمام موارد تلاش شده است که برای دراز مدت مسیر قانونگذاری خود را مانند همه موارد طی کند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: همه مصوبات شورای‌عالی مهم، از ویژگی زماندار بودن برخوردار است  و با مواردی که نیاز به تصویب دائمی قانونی دارد، همزمان به صورت لایحه مسیر مجلس را طی می کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: در تمام دنیا زمانی که شرایط غیرمتعارف به وجود می‌آید شوراها و نهادهایی این چنین تشکیل می‌شود تا بحران‌ها و مشکلات را با سرعت بیشتری حل کنند. این شورا دارای ساختار و نظامنامه بوده و نظرات کارشناسی و دیدگاه‌های متفاوت صاحبنظران مورد توجه قرار می گیرد و مباحث قبل از طرح در شورا با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذیربط در کمیسیون مقدماتی با حضور اعضا  دیگر شورا بررسی مقدماتی می شود و حاصل به شورایعالی ارائه می شود.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص هجمه به موضوع عرضه اوراق سلفی نفت که در جلسه سران قوا تصویب شده است، گفت: طرح فروش نفت با موعد مشخص به متقاضیان پیشنهاد مشترک وزارت اقتصاد و وزارت نفت بود که تاییدیه  بانک مرکزی را به همراه داشت و در بررسی‌ها معلوم شد که به هدایت نقدینگی و رونق تولید و طرح‌های عمرانی و مقابله با تورم و رکود کمک می کند.

وی با بیان اینکه کلیات طرح در دو جلسه مورد تایید شورای‌عالی قرار گرفت، گفت: البته در جزییات اجرایی، نظرات کارشناسی متفاوتی وجود داشته است که جمع بندی آن، مورد تصویب و اجرا خواهد گرفت. طبیعی است که هر کدام از قوا دیدگاه مشخصی داشته و با توجه به تنوع دیدگاهی که وجود دارد نظرات خود را بیان می‌کنند و در نهایت جمع بندی جلسه برای تایید به استحضار رهبر معظم انقلاب می رسد.

 تصمیمات ستاد ملی کرونا بر اساس مصالح عمومی اتخاذ می‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مافیای کنکور گفت: در مورد مافیای کنکور مسائل زیادی گفته می‌شود و این موضوع از طریق وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش از مدت‌ها پیش در حال بررسی است.

 ربیعی در پاسخ به این سوال که مهمترین دلایل دولت برای برگزاری کنکور در زمان حاضر و تمهیدات آن برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی چیست؟ گفت: اما آنچه مهم است برگزاری کنکور در موعد مقرر به دلایل کارشناسی است بطور قطع تصمیمات ستاد ملی کرونا فارغ از هر گونه فشار براساس مصالح عمومی از حفظ سلامت داوطلبان تا مسائل فنی و آموزشی اتخاذ می شود.

وی افزود: تعدادی از خانواده‌ها و داوطلبان معتقد به برگزاری کنکور در موعد مقرر هستند و از تاخیر آن ابراز نگرانی می‌کنند و تعدادی هم با نگرانی از سلامتی خواهان تعویق کنکور بودند. به زعم کارشناسان معلوم نیست در هفته‌های آینده وضعیت ویروس کرونا بهتر از امروز بوده و اتفاقا به دلیل احتمال سفرهای پایان تابستان و یا عدم رعایت احتمالی تجمعات این ایام، ممکن است اوضاع نامناسب‌تری در کشور حاکم شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: تعویق کنکور موجب خواهد شد اعلام نتایج هم به تاخیر افتاده و عملا یک ترم آموزشی تعطیل شود که آن هم در نوع خود آثار و تبعات منفی در نظام آموزشی خواهد داشت لذا تعویق به مصلحت نبود ضمن اینکه آرامش روانی داوطلبان و خانواده های ایشان که شاید سالها برنامه ریزی نمودند و برای آزمون لحظه شماری می کردند تحت الشعاع قرار می گرفت.

 وی خاطرنشان کرد: ستاد ملی کرونا با لحاظ تمام جوانب و پیش بینی‌ها عملی ترین و مناسب ترین تصمیم را گرفته و با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی نسبت به برگزاری کنکور در زمان مقرر اقدام خواهد شد.

ربیعی یادآور شد: داوطلبان و خانواده‌های آنها باید اطمینان داشته باشند این است که دولت تمام تلاش و ظرفیت خود را به کار گرفته تا آزمون امسال در فضایی کاملا مطمئن و سالم برگزار شود و ان‌شاء الله جای نگرانی نیست.

سخنگوی دولت با اشاره به اقدامات و دستورالعمل‌های  وزارتخانه‌های علوم و بهداشت برای برگزاری کنکور امسال گفت: آزمون در ۴ روز متوالی ۲۹، ۳۰، ۳۱ مرداد و ۱ شهریور ماه برگزار می‌شود. سال گذشته مدت زمان برگزاری کنکور ۲ روز بوده است.

وی  از افزایش حوزه‌های امتحانی از ۲۱۰۰ خوزه به ۳۳۰۰ حوزه خبر داد و گفت: علاوه بر این میزان فضای امتحانی کنکور از ۲ میلیون متر مربع به ۵ میلیون متر مربع افزایش یافته است. همچنین با همکاری نهاد سیاستگذاری مصلی‌ها و وزارت ورزش و جوانان ۱۰ مصلی بزرگ و ۴۸ ورزشگاه به حوزه امتحانی کنکور اختصاص یافته است.

ربیعی ادامه داد: فاصله صندلی ها به ۱.۸ متر افزایش یافته است. از طرف دیگر ورود و خروج داوطلبان از حوزه امتحانی برای جلوگیری از تجمع برنامه‌ریزی شده است. سالن‌ها از نظر تهویه توسط کارشناسان فنی مورد بررسی و نظارت قرار دارد. ضمن اینکه سالن‌ها قبل و بعد از آزمون ضد عفونی می‌شود.

سخنگوی دولت با تاکید بر این که استفاده از ماسک برای داوطلبان و عوامل اجرایی الزامی است، گفت: خوداظهاری داوطلبان بر روی سایت وزارت بهداشت صورت می پذیرد تا افرادی که دارای علائم مشکوک هستند در حوزه‌های جداگانه آزمون دهند. حتی امکان برگزاری کنکور برای داوطلبانی که به دلیل بیماری در بیمارستان بستری هستند، فراهم شده است.

ربیعی در ادامه از صاحبان تریبون و رسانه ها خواست در انتشار هر خبری آرامش روانی داوطلبان و خانواده‌  آنان را مدنظر داشته باشند تا خدای ناکرده در آستانه کنکور مورد خدشه قرار نگیرد و داوطلبان بدون نگرانی و با آرامش خاطر یکی از مقاطع مهم در زندگی خود را با موفقیت پشت سربگذارند.

درباره انفجار بیروت نگرانی ایران

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره انفجار بیروت و این اظهار نظر که ایران نگران است این حادثه به نقطه عطفی در تحولات خاورمیانه تبدیل شود و نقش ایران در منطقه و حزب الله در لبنان تضعیف گردد؟ گفت: اتفاقا ما نگرانیم که این حادثه تاسف بار بهانه‌ای برای مداخله‌های خارجی و رویاپردازی درباره آرزوهای بر باد رفته‌ای باشد که تعدادی از کشورها برای تسلط بر امور داخلی و سرنوشت ملت مستقل لبنان شود و از همه می خواهیم که از فرصت طلبی سیاسی در مواجهه با این حادثه بپرهیزند.

سخنگوی دولت افزود: اساسا برای ما  نگرانی خاصی وجود ندارد، حزب الله یک جریان بزرگ و یک بخش عظیم اجتماعی است که حضورش در صحنه سیاسی لبنان و مقاومت لبنان مبتنی بر حضور در قلوب مردم لبنان است، معتقدیم مردم لبنان خودشان راه برون رفت از مشکلات را پیدا می کنند.

وی ادامه داد: ما معتقد بر تقویت همکاری‌های بین المللی از جمله با کشورهای اروپایی در کمک به مردم لبنان برای عبور آنها از بحران هستیم. اما مهم است که همکاری دولت‌های خارجی با مرکزیت و چارچوب‌های مرجح مردم و دولت لبنان هماهنگ و پیش برده شود.

فروش اوراق سلف نفتی

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس درخصوص نامه روسای قوای مقننه و قضاییه به رهبر انقلاب مبنی بر مخالفت با فروش اوراق سلف نفتی در بورس گفت: به نظر هم‌زمانی دو موضوع طرح «فروش اوراق سلف نفتی برای طرح‌های بالادستی نفت» و موضوع «فروش داخلی نفت با سررسید زمانی به متقاضیان» موجب این اشتباه و بروز ابهاماتی شده است. امیدواریم که بیانات افراد مسئول با دقت بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: فروش اوراق سلف نفتی امری قانونی بوده و براساس بند «ی» تبصره ۵ قانون بودجه ۱۳۹۹« وزارت نفت از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ذی‌ربط تا سقف معادل سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار اوراق مالی اسلامی (ریالی یا ارزی) با تصویب هیأت‌ وزیران منتشر کند. 

ربیعی ادامه داد: این اوراق برای بازپرداخت اصل و سود اوراق ارزی- ریالی سررسید شده تسهیلات بانکی و تضامین سررسید شده و همچنین بازپرداخت بدهی‌های سررسید شده به پیمانکاران قراردادهای بیع متقابل طرح‌های بالادستی نفت تعلق می‌گیرد و شرکت‌های مذکور موظفند اصل و سود اوراق منتشر شده را حداکثر تا پنج‌سال از محل منابع داخلی خود تسویه کنند.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآورشد: اوراق فروش‌نرفته این بند با تأیید وزارت نفت و سازمان برنامه و بـودجه کشـور قابل واگذاری به پیمانکاران/ طلبکاران طرح‌ها می‌باشد.»

سخنگوی دولت گفت: آیین نامه این بند در ۱۰ اردیبهشت ماه به تصویب هیات وزیران رسیده و هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین نیز ایرادی برآن وارد ندانسته است و اساسا موارد روشن قانونی که اختیار آن با دولت است نیازی به تصویب در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ندارد.

وی اضافه کرد:  بر اساس بند «و» تبصره۱ قانون بودجه ۹۸ نیز «وزارت نفت مکلف است در سقف بند «ب» این تبصره به صورت ماهانه حداقل دو میلیون بشکه نفت خام سبک، دو میلیون بشکه نفت خام سنگین و دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی را به صورت منظم و مستمر با امکان تسویه صددرصد (١٠٠ درصد ریالی یا ارزی در چرخه(رینگ) بین‌الملل(صادراتی) بورس انرژی در چهارچوب قوانین و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار، عرضه و گزارش عملکرد این بند را هر سه ماه یکبار به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.»

ربیعی اظهار داشت: براساس این قانون قرار بود در روز یکشنبه ۲ هزار میلیارد اوراق سلف نفتی در بورس انرژی عرضه شود که کمیسیون بودجه مجلس در خصوص این قانون دچار تشکیک شد و قرار شد پس از جلسه دولت با کمیسیون بودجه مجلس و بیان دلایل قانونی و رفع ابهام از قوه مقننه این اوراق در بورس انرژی عرضه شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ارائه این اوراق برنامه قطعی دولت بوده و براساس قانون بودجه به زودی فروش اوراق سلف نفتی را انجام خواهد داد. اما طرح «فروش نفت داخلی با سررسید به متقاضیان» بخشی از مجموعه برنامه گشایش اقتصادی در نقشه راه سال هشتم دولت است که در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا جهت هماهنگی بیشتر مطرح و در حال سیر فرآیند تصمیم گیری نهایی است.

وی گفت: معتقدیم این روزها همه مسئولان و افرادی که جامعه براساس سخن آنان رفتار اقتصادی خود را تنظیم می کنند  مراقب اظهارات، نطق ها و پیامی که به جامعه داده می شود باشند.

ربیعی افزود: شاهد بودیم در چند روز گذشته با اطلاعات غلط، شایعه نامه مشترک دو قوه قضاییه و مجریه به رهبر معظم انقلاب در افکار عمومی مطرح شد که مورد تکذیب قوه قضاییه قرار گرفت. این گونه اظهارات، اثرات عمیقی بر کنشگران اقتصادی و مردم که بیش از هر زمان دیگر به اقتصاد حساسیت دارند، می گذارد و با هدف مقابله با جنگ اقتصادی در تعارض جدی است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به سوال دیگر درباره پیشنهاد رییس جمهور روسیه برای اینکه اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل با مشارکت رهبران آلمان و ایران در آینده نزدیک یک نشست آنلاین در مورد برجام و وضعیت پیرامون ایران برگزار کنند، گفت: ما متوجه حسن نیت آقای پوتین برای کاهش تنش‌ها هستیم ولی در عین حال بعید می دانیم که چنین نشستی در فقدان هرگونه نیات صادقانه از طرف دولت آمریکا موثر باشد.

وی افزود: دیدگاه جمهوری اسلامی ایران و دیگر اعضای گروه ۱+۴ درباره قانون شکنی و زورگویی آمریکا کاملاً روشن است و در اجلاس اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز مورد تایید قرار گرفت. احتمالاً رئیس جمهور آمریکا شهامت شرکت در جلسه ای را نخواهد داشت که نسبت به انزوای مجدد خود در آن مطئمن است. صرف نظر از این گمانه زنی ها، هر زمان که همه طرف ها درخواست رسمی برای برگزاری این اجلاس پیشنهادی را دریافت کنند، با جدیت آن را بررسی و نظر نهایی را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: آقای پوتین و روسیه در سال‌های اخیر توانسته اند نقش سازنده و امنیت بخشی در مسائل غرب آسیا داشته باشند و همواره تهران و مسکو در مشورت و تبادل نظر بوده اند.

 امارات خود را از نقش‌آفرینی سازنده در جهان اسلام محروم کرد

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه امضای توافق بین امارات و رژیم صهیونیستی چه تاثیری بر معادلات امنیتی و سیاسی منطقه خلیج فارس دارد گفت: از این تصمیم غیرمسئولانه ابوظبی که با هدف تقدیم هدیه انتخاباتی به رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته بسیار متاسفیم. امارات متحده عربی با این توافق خود را از نقش آفرینی سازنده در جهان اسلام محروم کرد و خود را مورد سوء ظن دائمی قرار داد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تاکید کرد: هر شکلی از ورود رژیم صهیونیستی به خلیج فارس نتیجه‌ای جز دامن زدن به بی ثباتی و عدم امنیت برای همه کشورهای منطقه نخواهد داشت.

سخنگوی دولت ادامه داد: هنگامی که یک کشور احساس مسئولیت کافی در برابر این خطر را ندارد، وظیفه دیگر کشورهاست که بار چنین مسئولیت و نظارتی را بر دوش بگیرند.

ربیعی در عین حال گفت: چشم از هرگونه تحرک در روابط سیاسی امارات و رژیم صهیونیستی برنمی‌داریم و آماده‌ایم که اگر تهدیدی برخاسته از این رابطه مسموم، امنیت ما و منطقه را به خطر بیاندازد، قاطعانه تصمیم بگیریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که بورس هفته قبل با اظهار نظر وزیر اقتصاد و با تصمیم بانک مرکزی منفی شد پاسخ دولت به سهامداران خرد که عمدتاً اقشار عادی مردمی هستند چیست؟ گفت: همانگونه که قبلا اعلام شد دولت بر عهد خود با مردم وفادار خواهد ماند و در زمان جدید اعلام شده قطعا این وعده نیز محقق خواهد شد.

ربیعی افزود: در برخی موارد مختلف یا اشکالاتی در روند عرضه از مقررات بورس صورت می گیرد در این موارد سازمان بورس اجازه دارد در جهت حمایت از حقوق مردم و سهامداران خواستار تمدید معاملات شود و این امر به نفع سهامداران بوده باعث شفافیت و اطمینان بیشتر می شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: امروز بورس یک رکن مهم در بازار سرمایه است و خوشبختانه مردم ایران با درک درست برنامه‌های دولت در حمایت از بورس از آن استقبال کرده اند. زیرا این بازار باعث استمرار روند شفافیت مالی، ایجاد سازوکار ورود نقدینگی به چرخه تولید و کاهش حمله نقدینگی به سایر بازارها مانند مسکن، طلا، ارز و خودرو خواهد شد. 

وی یادآور شد: مردم بیشتر علاقمند شدند که از طریق بورس ارزش پول خود را حفظ و افزایش سرمایه داشته باشند و از این منظر بورس می تواند به توزیع عادلانه ثروت در جامعه و مردمی شدن اقتصاد نیز کمک شایانی کند. 

ربیعی تاکید کرد: به همه افرادی که تریبون دارند و صدای آنها بر قضاوت عمومی تاثیر دارد، توصیه می کنیم با اظهارات شتابزده موجب آشفتگی بازار نشوند.

سخنگوی دولت گفت: امروز به اندازه کافی جریان‌های بدخواه ایران نقاط قوت اقتصادی را نشانه رفته اند و باید ضمن بیان نقدهای سازنده مراقب بود اطمینان خاطر سهامداران و فعالان بازار بورس و آرامش روانی جامعه و افکار عمومی برهم نخورد.

فروش داخلی نفت منجر به گشایش اقتصادی می‌شود

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره وعده گشایش اقتصادی رییس جمهوری گفت: آنچه در مورد گشایش اقتصادی مطرح شده سلسله اقدامات در حوزه های پولی – مالی، بازار سرمایه و افزایش تولید، سرمایه گذاری‌های توسعه‌ای و زیر ساختی است که بخشی از آنها نیز در هفته پیش رو در قالب افتتاح‌ها، آغاز پروژه‌های جدید و برخی طرح‌های اقتصادی در حال انجام، دنبال میشود. 

ربیعی افزود: یکی از این اقدامات به طرح فروش داخلی نفت با سررسید مشخص به متقاضیان می باشد. این طرح به علل مختلفی به گشایش اقتصادی کمک خواهد کرد. تاثیر اول در کاهش نقدینگی قابل توجه و کاستن از آثار تورمی نقدینگی می باشد. که در کاستن از فشار نقدینگی به سایر بازارها مانند بازار مسکن، طلا و ارز و خودرو تجلی می یابد.

وی ادامه داد: ‌اثر دوم، در تامین منابع لازم برای انجام پروژه‌های عمرانی و سرمایه گذاری‌های جدید در بخش‌های تولیدی، زیرساختی و انرژی را فراهم می سازد. قطعا علاوه بر تاثیر در رشد اقتصادی موجب اشتغال‌های جدید نیز خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: علاوه بر این امکان گزینه جدیدی برای سرمایه گذاری آتی مردم است که با ریسک پایین و سودآوری بالا، مشارکت همگان با سرمایه‌های اندک و سهیم شدنشان در منافع جامعه آثار اجتماعی نیز خواهد داشت.

آمریکا پریشان گویی می‌کند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که پس از ناکامی آمریکا در تصویب قطعنامه ضدایرانی، ترامپ مدعی شده  تلاش می‌کند تا مکانیسم ماشه را بزودی فعال کند، پاسخ دولت به این اظهارات ترامپ چیست و اساسا ایالات متحده چنین اختیاری دارد؟ ایالات متحده با خروج از برجام در جایگاهی نیست که از سازوکارهای تعبیه شده در برجام و قطعنامه پشتیبان آن، بهره برداری کند. 

ربیعی افزود: آمریکا بعد از خفت فاجعه بارش در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، کاملاً سراسیمه شده و پریشان گویی می کند. هدف از این تهدیدهای ترامپ نمی‌تواند چیزی جز ضربه زدن به شورای امنیت سازمان ملل و اختلاف انداختن در جامعه بین المللی باشد. 

سخنگوی دولت یادآور شد: این بار رژیم مستاصل آمریکا تصمیم گرفته که زانوی خود را بر گردن جامعه جهانی و همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل بگذارد ولی اطمینان داریم که این بار نیز با ایستادگی جامعه بین المللی در برابر بدعت قلدرمأبانه آمریکا، این یاغی گری در برابر قانون نیز به شکست خواهند انجامید.

وی اضافه کرد: این شکست آمریکا نشان داد که ظرفیت‌های ایجاد شده در برجام از یک جانبه گرایی و قلدری این رژیم توانسته جلوگیری کند و از آثار برجام این بود که دو نوبت شکست‌های بی سابقه آمریکا در پی داشته است. 

ربیعی تاکید کرد: ما به طور کلی شاهد تلاش و دیپلماسی همه طرف‌ها برای حفظ برجام هستیم و بعید است آمریکا موفق به حرکتی شود. بنابراین واکنش‌های عصبی آمریکا علیه برجام و شکست مذکور قابل فهم است.

کد خبر 541626

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha