پس از گذشت چند دهه از رونق آپارتمان‌نشینی در پایتخت و لزوم وضع قوانین و دستورالعمل‌های منطبق با آن بسیاری از نویسندگان آشنا با این مقوله دست به کار شدند و با نوشتن کتاب تلاش کردند هرچه بیشتر فرهنگ آپارتمان‌نشینی را بین خانواده‌ها جابیندازند و در مسیر کاهش تنش‌ها، دغدغه‌مندی‌ها و همه مسائلی که آسایش و رفاه آپارتمان‌نشین‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

آپارتمان‌نشینی

 همشهری آنلاین_ مریم قاسمی: حجت‌الاسلام «داود موسی‌پور» نویسنده و پژوهشگر هم‌محله‌ای که در محله ولی‌عصر(عج) شمالی زندگی می‌کند، دکترای حقوق عمومی دارد و به دلیل اشراف کامل به مسائل‌ریز و درشت زندگی آپارتمان‌نشینی و همچنین علاقه‌مندی به امور فرهنگی در حوزه تسهیل روابط ساکنان آپارتمان‌ها، آثار متعددی به رشته تحریر درآورده که تازه‌ترین آن کتابی با عنوان «آپارتمان‌نشینی شاداب» است. در فرصتی که به دست آوردیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مسجد حضرت قائم(عج) واقع در بوستان قائم(عج) رفتیم تا با این نویسنده گمنام هم‌محله‌ای بیشتر آشنا شویم.  
زندگی در آپارتمان‌ها دارای قانونی است که همگان ملزم به رعایت آنها هستند، مثلاً آهسته و آرام راه رفتن در راه پله‌ها به‌ویژه شب هنگام و زمان استراحت خانواده‌ها، پایین آوردن صدای تلویزیون و ضبط صوت، باز نگذاشتن درهای ورودی، نظافت راهرو و راه پله‌ها، اجتناب از نگهداری حیوانات در واحدهای مسکونی و... در کتاب‌هایی هم که در چند سال اخیر با عناوین مختلف به چاپ رسیده، شهروندان با برخی از این ضوابط و مقررات زندگی در آپارتمان‌ها آشنا شده‌اند.  


وقتی از این نویسنده هم‌محله‌ای می‌پرسیم که چطور به فکر نگارش کتاب در زمینه آپارتمان‌نشینی افتاد پاسخ می‌دهد: «عوامل مختلفی باعث شد که این کتاب را بنویسم. متأسفانه بیشتر وقت‌ها می‌دیدم که برخی مردم اصول آپارتمان‌نشینی را رعایت نمی‌کردند و به همین دلیل دچار مشکلات مختلف می‌شدند و حتی کار ساکنان آپارتمان‌ها به دادگاه‌ها، کلانتری‌ها و شوراهای حل اختلاف می‌کشید. به همین دلیل بهتر دیدم در این زمینه کتابی بنویسم. در کتاب «آپارتمان‌نشینی شاداب» علاوه بر گردآوری مطالب کاربردی از کتاب «قانون تملک آپارتمان‌ها» به توضیح جامع و مختصری برای هرموضوع پرداخته‌ام؛ موضوعاتی که به‌عنوان یک شهروند هر روز با آنها مواجه می‌شدم و دغدغه ذهنی‌ام شدند تا هرچه زودتر این مطالب را روی کاغذ بیاورم. خلاصه اینکه در نوشتن این کتاب از موقعیت اجتماعی و فرهنگی و سبک زندگی ساکنان الگوبرداری کرده‌ام.»

  • رعایت حق‌الناس در زندگی آپارتمانی

سبک نگارش و قلم حجت‌الاسلام «داود موسی‌پور» ساده و روان است و همه اقشار از دانشجو و کارمند گرفته تا کاسب و بانوان خانه‌دار می‌توانند با مطالعه این کتاب به راحتی بر دانش و آگاهی خود در زمینه فرهنگ آپارتمان‌نشینی بیفزایند و زندگی در آپارتمان‌ها را برای خود و دیگران شاد و دلنشین کنند. در متون این کتاب از اصطلاحات و واژه‌های دشوار و غیرقابل فهم خبری نیست و نویسنده تلاش کرده تا مهم‌ترین مفاهیم و اصول زندگی در آپارتمان را به‌صورت ساده و قابل درک بیان کند. موسی‌پور توجه به حق‌الناس در آپارتمان‌نشینی را امری ضروری و تأثیرگذار می‌داند و می‌گوید: «هنوز برخی از شهروندان با واژه‌هایی مثل مشاعات آپارتمان و خدمات مشترک آشنا نیستند یا کم توجهی می‌کنند. نمونه شایع این مسئله که در محله‌های جنوب شهر دیده می‌شود، استفاده شخصی از آب مشترک برای شست‌وشوی خودرو و... است که هزینه و بهای آن را باید ساکنان آپارتمان بپردازند. این همان مسئله حق‌الناس است که توجه نکردن به آن در دنیا و آخرت آثار منفی بسیاری به دنبال دارد.» 

حجت‌الاسلام «داود موسی‌پور» / نویسنده و پژوهشگر
  • مشکلات قابل پیشگیری است 

«بخشی از پرونده‌های موجود در شوراهای حل اختلاف مربوط به مشکلاتی است که بین ساکنان آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی به وجود آمده است و برای حل این مسائل چاره‌ای نیست جزاینکه مقام قضایی ورود پیدا کند. به هرترتیب بروز این مشکلات جدا از صرف هزینه و زمان باعث کدورت و ناراحتی بین همسایه‌ها می‌شود، درصورتی که اگر به مفاد این پرونده‌ها مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که بیشتر شهروندان برسر مسائل کم اهمیت و قابل حل با یکدیگر دچار مشکل شده‌اند و با برخورداری از دانش آپارتمان‌نشینی می‌توان از بروز بسیاری از آنها پیشگیری کرد.» نویسنده و پژوهشگر هم‌محله‌ای با بیان این موضوع تأکید می‌کند: «زندگی در آپارتمان‌ها می‌تواند برای ساکنان زیبا و دلنشین باشد، به شرط آنکه حقوق خود و دیگران را بشناسیم و به این درک برسیم که آپارتمان‌نشینی شرایط و مقررات خاص خود را دارد و نمی‌توان آنها را به نفع خود زیر پا گذاشت.»
وی به برخی از موضوعاتی که در این کتاب به آن پرداخته شده اشاره می‌کند و می‌گوید: «گذاشتن وسایل در مشاعات ساختمان مثل راهرو و راه پله، استفاده از پارکینگ آپارتمان برای امور دیگری جز پارک خودرو، استفاده غیرمجاز از برق و گاز مشترک، بستن مسیر پشت‌بام و... از مواردی است که در این کتاب به آنها پرداخته شده و شهروندان با مطالعه آن می‌توانند در هنگام نیاز بهترین تصمیم را بگیرند.»

  • چگونه آپارتمان زندان می‌شود!؟  

 اگر کسی خواست کتاب «آپارتمان‌نشینی شاداب» را تهیه کند، کافی است در اینترنت کتاب‌های حجت‌الاسلام «داود موسی پور» را جست‌وجو کند و از آنجا که این کتاب را انتشارات «حافظ پژوه» چاپ کرده، با دریافت شماره تلفن و نشانی می‌توانید یک نسخه از کتاب را خریداری کنید تا برایتان ارسال شود. کتاب آپارتمان‌نشینی شاداب به قلم موسی‌پور ۶۰ صفحه دارد. در این کتاب به مجموعه قوانین و مقرراتی اشاره شده که اگر ساکنان مراعات نکنند، آپارتمان به زندان تبدیل می‌شود و اگر اصول آپارتمان‌نشینی رعایت شود، زندگی در آپارتمان بسیار زیبا و باعث شادابی روحیه ساکنان می‌شود.

  • چگونه همسایه خوبی باشیم؟  

«گاهی می‌شنویم که عده‌ای می‌گویند امان ازهمسایه بد! در واقع این جمله نشانه رعایت نکردن حقوق همسایگی است.» دکتر «داود موسی پور» نویسنده هم‌محله‌ای با بیان اینکه فرهنگ آپارتمان‌نشینی مجموعه‌ای است از رفتارها و ساختارهای فرهنگی ساکنان آپارتمان که اگر مورد بی‌توجهی قرار گیرند، عواقب بدی به دنبال دارند درباره فرهنگ آپارتمان‌نشینی، به برخی نکات گردآوری شده به‌طور خلاصه اشاره می‌کند.  
 قدم اول: ایمن‌سازی آپارتمان: از قدیم گفته‌اند مراقب دارایی ات‌باش و به همسایه تهمت دزدی نزن. این ضرب‌المثل اینجا هم کاربرد دارد. براساس یک قاعده نانوشته، بعد از ورود به آپارتمان جدید، نخستین قدم باید ایمن‌سازی در ورودی واحد آپارتمانی است. عوض کردن قفل‌ها و قرار دادن چشمی روی در از ملزومات این کار است.  
 قدم دوم: شناخت حقوق خود و همسایه‌ها: یادتان باشد شما در آپارتمان دارای حقوق و تکالیفی هستید. شناختن این دو می‌تواند مانع ایجاد سوء‌تفاهم میان همسایه‌ها باشد. به‌طور مثال، هرکدام از مالکان واحدها سهمی از پارکینگ ساختمان دارند که مشخص است. برای احترام به حقوق همسایه‌ها از آوردن خودرو مهمان به داخل پارکینگ ساختمان خودداری کنید.  
 قدم سوم: سر و صدا ممنوع:همان‌طور که از همسایه‌ها انتظار دارید، درقبال آنها رفتار کنید. اکنون شایع‌ترین مزاحمت‌ همسایه‌های آپارتمان، ایجاد سر و صداهای غیرمتعارف است. توصیه می‌شود مراقب باشید تا صداهای ناهنجار از واحد شما به گوش همسایه‌ها نرسد و آنها را آزار ندهد.  
 قدم چهارم: مهربانی، کلید حل اختلافات: خوشرو و خوش‌رفتار باشید. اگر در واحدتان اتفاقی افتاده که موجب آزار و اذیت همسایه‌ها شده، از آنها عذرخواهی کنید. هرچند عذرخواهی سخت است، اما موجب صمیمی‌تر شدن روابط همسایه‌ها می‌شود.  
 قدم پنجم: مراقبت ویژه و کنترل فرزندان: برای حفظ آرامش ساختمان و ساکنان حواستان به رفت‌وآمد بچه‌ها باشد. فراموش نکنید والدین مسئول رفتار فرزندان خود هستند. دویدن در راه‌پله‌ها به‌ویژه در زمان استراحت همسایه‌ها می‌تواند ناراحت‌کننده و حتی مشکل‌ساز باشد.  
 قدم ششم: اعمال قانون، آخرین راه‌حل: درعالم همسایگی که هر روز چشمتان به هم می‌افتد، بهتر است با میانجیگری مدیر ساختمان و از طریق گفت‌وگو مشکلات را حل کنید، اما اگر کارساز نبود، راه‌حل، بردن شکایت به محاکم دادگستری است.  
 

کد خبر 541542

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha