هرسال در این ایام شهروندان خود را برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) آماده می‌کردند.

شیوه عزاداری

همشهری آنلاین_ زهرا بلندی:  تجمع سیاهپوشان امام حسین(ع) در ساعات مختلف شبانه‌روز در خیابان‌ها، کوچه‌ها، مساجد، حسینیه‌ها، پایگاه‌های بسیج، تکایا، هیئت‌های خانگی و... دیده می‌شد، اما محرم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا رنگ و بوی دیگری دارد. امسال نمی‌توان محرم را مانند سال‌های قبل در مجامع شلوغ و در ساعات طولانی برگزار کرد. برای آرام گرفتن دل‌هایی که این روزها بی‌تاب شرکت در مراسم عزای امام حسین(ع) هستند، مرکز رسیدگی به امور مساجد ناحیه شهید نواب صفوی و حوزه بسیج ناحیه ابوذر منطقه19 به اجرای طرح‌هایی پرداخته‌اند تا شهروندان ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، ارادت خود را به‌سالار شهیدان کربلا ابراز کنند. در این‌باره با حجت‌الاسلام «مهران مجیدی» مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد ناحیه شهید نواب صفوی و سرهنگ «احمد یوسف پور» فرمانده ناحیه مقاومت بسیج ابوذر به گفت‌وگو نشسته‌ایم.


«مساجد منطقه19 هرسال در برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) سنگ تمام می‌گذاشتند و امسال هم با وجود کرونا بیکار نشستن را انتخاب نکرده‌اند. بانیان مساجد منطقه ضمن محدود کردن تجمع‌ها، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌های بی‌خطر را جایگزین فعالیت‌های همیشگی کرده و شهروندان را به مشارکت در این امور تشویق می‌کنند.»
مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد ناحیه شهید نواب صفوی با بیان این موضوع و با اشاره به اینکه عدم رعایت دستورات ستاد ملی کرونا هیچ توجیهی ندارد و اگر اقدامی برخلاف آن صورت گیرد، مشروع نخواهد بود، می‌گوید: «به اقتضای این پروتکل‌ها، اصولی را مشخص کرده‌ایم تا مساجد در قالب این چارچوب فعالیت‌های محرمی خود را تنظیم کنند. تقسیم و تمرکززدایی جمعیت عزاداران حسینی، یکی از مهم‌ترین اصول است که برای تحقق آن برخلاف هرسال که بیشتر مراسم‌ها بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شد، امسال با برگزاری این مراسم بعد از نمازهای صبح و ظهر جمعیت عزاداران تقسیم خواهد شد. این درحالی است که مراسم در زمان بسیار کوتاه و حداکثر در یک ساعت برگزار می‌شود.» 

حجت‌الاسلام مهران مجیدی / مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد ناحیه شهید نواب صفوی


حجت‌الاسلام «مهران مجیدی» به استفاده از فضاهای پیرامونی مساجد همچون بوستان‌ها و خیابان‌های عریض که امکان استقرار جمعیت بدون ایجاد مزاحمت برای عابران در آن وجود داشته باشد، اشاره کرده و می‌گوید: «به مسئولان مساجد توصیه شده تا مراسم را درحد امکان در فضاهای باز و با رعایت فاصله اجتماعی برگزار کنند.» استفاده بهینه از شبکه‌های مجازی برای بارگزاری مراسم زنده در کانال‌های اختصاصی مساجد و بهره‌مندی شهروندان در منزل از این مراسم، اصل مهم دیگری است که در دستور کار قرار گرفته است که مجیدی با بیان آن می‌گوید: «هریک از 103مسجد منطقه19 دارای کانال‌های مجازی هستند و شهروندان برای استفاده همزمان از این مراسم و تمرکززدایی جمعیت می‌توانند در آنها عضو شوند.» 
اجرای طرح «رزمایش همدلی» برای حمایت از نیازمندان و دعوت از اهالی برای مشارکت در این طرح هم موضوع دیگری است که مجیدی با اشاره به آن می‌گوید: «سعی ما بر این است تا امسال نذورات را بیشتر به‌صورت اقلام خشک به‌عنوان بسته‌های پشتیبانی و حمایتی بین نیازمندان و افراد آسیب دیده از شرایط کرونا توزیع کنیم. در این زمینه از شهروندانی که هرسال نذر غذای گرم داشته‌اند و امکان تغییر نوع آن به خوراکی دیگر وجود دارد، می‌خواهیم در این طرح مشارکت کنند. آنها می‌توانند نذورات خود را به اقلام خشک مثل برنج، روغن، چای و... تبدیل کنند تا توسط بانیان مساجد به دست نیازمندانی که از قبل شناسایی شده‌اند برسانند.»

سرهنگ احمد یوسف‌پور/ فرمانده ناحیه مقاومت بسیج ابوذر
  • عزاداری همدلانه بسیجیان 

طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که به رعایت کامل پروتکل‌های ستاد مقابله با ویروس کرونا تأکید داشته‌اند، مراسم عزاداری مطابق سال‌های قبل در منطقه19 برگزار نخواهد شد. 
سرهنگ «احمد یوسف‌پور» فرمانده ناحیه مقاومت بسیج ابوذر با بیان این موضوع می‌گوید: «امسال بسیجیان با جمعیت محدود در محیط‌های باز و همچنین در ساعات کوتاه در ستاد فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج ابوذر مراسم اقامه عزا به‌صورت حضوری برگزار خواهند کرد. این مراسم با محیط‌سازی و رعایت فاصله‌های اجتماعی، هر روز از ساعت21 تا 22 و روزهای پنجشنبه ساعت6:30 در فضای باز برگزار می‌شود. در ضمن قبل از شروع مراسم، کل محیط ضدعفونی می‌شود، یک تونل ضدعفونی هم قبل از ورود عزاداران به محل مراسم مهیا شده است. تب و اکسیژن خون افراد قبل از ورود به مراسم اندازه‌گیری می‌شود و اطعام به‌صورت دربسته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کنار نفرات قرار داده می‌شود.» وی ادامه می‌دهد: «سیستم صوتی و روشنایی بوستان 22بهمن تقویت شده و یک دستگاه تلویزیون در کنار مقبره شهدا نصب شده تا خانواده‌هایی که تمایل دارند در کنار هم و در محیط باز عزاداری کنند، از این شرایط بهره‌مند شود.» 
یوسف‌پور با اشاره به اجرای مرحله سوم طرح رزمایش کمک مؤمنانه که از عید غدیر در منطقه19 آغاز شده و تا دوازدهم ماه محرم ادامه دارد، می‌گوید: «براساس این طرح بین حدود 2هزار و 460خانواده نیازمند و خانواده‌هایی که در دوران کرونا متضرر شده‌اند، ارزاق و بسته‌های بهداشتی توزیع می‌شود.»
او با اشاره به افرادی که هرسال در این روزها نذری می‌دهند، می‌گوید: «درصورت امکان نذر خود را به‌صورت جیره خشک درآورده و به مجموعه سپاه یا پایگاه‌های بسیج تحویل دهند تا در مرحله چهارم رزمایش همدلانه بین نیازمندان توزیع کنیم. اگر بنابر پخت غذا باشد نیز نیروهای بسیجی 80پایگاه بسیج منطقه آمادگی دارند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، وظیفه توزیع غذاها و رساندن آنها تا جلو در منزل نیازمندان را به عهده بگیرند.»

  •  تقویت برنامه‌های مجازی

مسجد حضرت ابوالفضل(ع) از مساجد فعال منطقه19 است که در روزهای کرونا ضمن تغییر شیوه برگزاری مراسم عزاداری، برنامه‌های متعدد مجازی را جایگزین برنامه‌های حضوری کرده است. امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در این‌باره می‌گوید: «مدت برگزاری مراسم، هرسال حداقل یک ساعت و نیم بود، اما امسال حداکثر 45دقیقه خواهد بود. هر روز قبل از ورود عزاداران، مسجد کاملاً ضدعفونی می‌شود. افراد با ماسک وارد شده و با رعایت فاصله‌های اجتماعی در کنار هم می‌نشینند. صندلی هم تدارک دیده شده و در فضای باز روبه‌روی مسجد چیده می‌شود تا بانوان در آن فضا از مراسم بهره‌مند شوند.» حجت‌الاسلام «رضا خان بابایی» به تقویت برنامه‌های مجازی که در این زمینه قرار است اجرا شود، اشاره کرده و می‌گوید: «طرح 72ختم قرآن به نیت 72تن از شهدای کربلا را راه‌اندازی کرده‌ایم. ختم شبانه زیارت عاشورا از اول ماه محرم تا پایان ماه صفر، هرشب به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. با تبلیغات مجازی مبالغی به نیت حضرت ابوالفضل(ع) جمع‌آوری شده تا به‌صورت غذای گرم بین نیازمندان توزیع شود. جمع‌آوری هزینه خرید جهیزیه و آزادی یک زندانی هم طرح دیگری است که به‌صورت مجازی در حال تبلیغ آن هستیم و در صورت مشارکت خوب خیّران اجرایی خواهد شد.» نشانی کانال‌های واتساپ بانوان و آقایان مسجد حضرت ابوالفضل(ع) را می‌توانید از شماره 09125779018 دریافت یا به خانی‌آبادنو، خیابان میثاق جنوبی، نبش کوچه 63 مراجعه کنید.

کد خبر 541524

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha