پژو ۲۰۶تیپ ۵ یا سایپا کوئیک؛ کدام خودرو درسونامی افزایش قیمت‌ها ارزش خرید دارد؟

خودرو - cars

همشهری آنلاین - علی ابراهیمی: استفاده از خودروهای هاچ‌بک یا اتوماتیک چند سالی است که در بازار ایران طرفداران بیشتری پیدا کرده است. این رشد تقاضا و مشکلات ناشی از تولید و عرضه برخی خودروهای تولید مشترک یا داخلی به‌دلیل کمبود قطعات و خروج شرکای اروپایی و چینی از بازار ایران موجب شده است تا سبد محصولات هاچ بک و اتوماتیک در بازار ایران هر روز کوچک‌تر شود؛ رویه‌ای که خروج پراید از چرخه تولید نیز به آن دامن زد و حتی جایگزینی انواع کوئیک و تیبا در سایپا با پرایدها نیز قادر به پرکردن خلأ تقاضای خودروهای هاچ بک در بازار نبوده است.

با وجود این، شرکت‌های خودروسازی تلاش می‌کنند تا برای سهم‌خواهی بیشتر در سبد محصولاتشان برخی انواع خودروهای هاچ‌بک را عرضه کنند. پژو ۲۰۶تیپ ۵ ایران‌خودرو ازجمله خودروهای هاچ‌بکی است که سابقه نسبتا خوبی در بازار خودروی ایران دارد اما این روزها با ورود محصولات تازه رقیب ایران خودرو یعنی سایپا کوئیک، گزینه دیگری برای خرید خودروهای هاچ‌بک پیش‌روی مشتریان قرار گرفته است. اما پژو۲۰۶تیپ ۵یا سایپا کوئیک، کدام خودرو از نظر فنی، امکانات و قیمت، ارزش خرید برای مشتریان را دارد؟

شاید بتوان با توجه به سابقه طولانی حضور برند فرانسوی پژو ۲۰۶تیپ۵در بازار ایران، این خودرو را یکی از موفق‌ترین هاچ‌بک‌های رده قیمتی متوسط در بازار ایران دانست که با وجود سال‌های متمادی عرضه، همچنان مورد توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. اما چند سالی است که با آمدن خودروهای هاچ‌بک کراس، خریداران استقبال خوبی از این تازه‌واردها داشته‌اند. در این شرایط سایپا در سال ۹۶با معرفی کوئیک، نوید عرضه یک محصول جدید در قالب هاچ‌بک کراس را به مشتریان خود داد.

کوئیک در همان زمان معرفی، به‌دلیل دارابودن امکانات رفاهی مناسب و همچنین جعبه‌دنده اتوماتیک ضریب متغیر یا همان CVT برگ برنده‌ای برای برتری نسبت به رقبای خود رو کرد. البته رقیب سرسخت این خودرو یعنی پژو ۲۰۶تیپ ۵نیز در رقابت با کوئیک جا نزد و اجازه نداد تا انتظارات مدیران سایپا برای تصاحب سهم بازارش توسط کوئیک تازه‌وارد، محقق شود. به همین دلیل است که عده‌ای از مشتریان همچنان پژو۲۰۶تیپ۵ را که سال‌ها به‌عنوان خودرویی محبوب و پرفروش شناخته می‌شود، به کوئیک ترجیح می‌دهند.

  • رقابت هاچ‌بک‌ها در طراحی ظاهری

در مورد مقایسه کوئیک سایپا و پژو ۲۰۶تیپ۵ از نظر طراحی ظاهری می‌توان گفت که یکی از نقاط قوت پژو۲۰۶ تیپ۵ طراحی مناسب آن است که با وجود گذشت دو دهه از عرضه آن به بازار، همچنان با اقبال مشتریان روبه‌رو شده است؛ در واقع ظاهر اسپرت و جوان‌پسند این خودرو که پتانسیل بالایی جهت انجام تغییرات ظاهری دارد، یکی از مواردی است که موجب شده آمار فروش انواع پژو ۲۰۶ازجمله تیپ ۵این خودرو بسیار قابل توجه باشد. در نمای جلو، چراغ‌های بزرگ و کشیده که تا پیش از این در هیچ‌یک از محصولات داخلی مشاهده نشده بود، از ویژگی‌های بارز پژو۲۰۶تیپ ۵به‌شمار می‌رود.

همچنین خطوط نرم و سیالی که در نهایت به حجیم‌شدن گلگیرها و درها ختم می‌شود از دیگر نکاتی است که ظاهری مورد قبول را برای پژو ۲۰۶رقم زده است. اما طراحی نمای عقب ۲۰۶طی این سال‌ها تغییرات اندکی مانند ابرویی قاب پلاک با حذف لوگوی پژو و انتقال آن روی بدنه صندوق عقب و در نهایت تغییر فرم سپر عقب را شاهد بوده که منجر به اسپرت‌ترشدن ظاهر این خودرو شده است. در ادامه تغییر در طراحی چراغ‌های عقب (استفاده از چراغ‌های پژو ۲۰۷) نیز نمایی جدید به پژو۲۰۶تیپ ۵ داد.

در نقطه مقابل، کوئیک که پس از عرضه ساینا توسط سایپا به بازار معرفی شد و در واقع نسخه هاچ‌بک این خودرو است در نمای جلو، سپر حجیم‌تری نسبت به ساینا دارد که چهره‌ای اسپرت‌تر را برای این خودرو رقم زده است. همچنین سایپا تلاش کرده با استفاده از دی‌لایت و مه‌شکن‌های جلو، کوئیک را خودرویی مدرن و به‌روز نشان دهد. با وجود این، نگاهی به این خودرو از نمای جانبی، طراحی منحصر به فردی را به بیننده ارائه نمی‌کند و شباهت زیادی با تیبا ۲یا همان تیبای هاچ‌بک دارد. شاید بتوان اصلی‌ترین مشخصه در نمای جانبی این خودرو را نصب روف‌ریل و زه‌پلاستیکی دور گلگیرها دانست. در نمای عقب نیز چراغ‌ها کپی‌کاری ناشیانه‌ای از محصولات شاسی‌بلند ب‌ام ‌و است.

  • امکانات رفاهی و آپشن‌ها

مقایسه امکانات رفاهی و آپشن‌های این دو خودرو نیز نشان می‌دهد که پژو ۲۰۶هاچ بک اکنون تنها با دو تیپ ۲و ۵به بازار عرضه می‌شود؛ در واقع تیپ ۵از طیف وسیع‌تری از امکانات رفاهی مانند ۲عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمزهای دیسکی جلو و عقب مجهز به سیستم ABS وEBD، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی آینه‌ها به همراه گرمکن، شیشه بالابر جلو و عقب‌برقی با قطع‌کن اتوماتیک، قفل شیشه‌های عقب، فرمان هیدرولیک و تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو برخوردار است در مقابل کوئیک نیز در ابتدا با سه تیپ پایه، فول و پلاس به بازار عرضه شد که تنها تفاوت آنها در امکانات رفاهی و آپشن است. مدل پایه که از کمترین امکانات رفاهی با جعبه‌دنده ۵سرعته دستی برخوردار است از اصلی‌ترین تفاوت آن با دو تیپ دیگر محسوب می‌شود.

تیپ فول کوئیک که از سطح تجهیزات بالاتری نسبت به نسخه پایه بهره می‌برد و دارای دریچه گاز برقی، فرمان برقی و جعبه‌دنده اتوماتیک CVT است، از نظر امکانات رفاهی نیز علاوه بر آپشن‌های موجود در نسخه پایه، از امکاناتی مانند سیستم کروز کنترل، سیستم هشدار سرقت با استفاده از بوق خودرو، قفل‌شدن خودکار درها در سرعت‌های بیش از ۱۰کیلومتر در ساعت، کامپیوتر سفری، فرمان برقی، شیشه‌های دودی کابین عقب، چراغ‌های روشنایی در روز، چراغ‌های همراهی تا در منزل و سیستم کنترل صوتی و کروز کنترل با استفاده از کنترلرهای تعبیه شده روی غربیلک فرمان بهره می‌برد و اما کوئیک پلاس که همان تیپ فول آپشن این خودرو است دارای امکاناتی مانند سیستم نمایش فشار باد تایرها یا TPMS، سیستم ورود و خروج بدون کلید(کی لس) استارت دکمه‌ای، سیستم صوتی مجهز به نمایشگر ۷ اینچی لمسی رنگی، جی‌پی‌اس، سیستم اتصال موبایل از طریق بلوتوث و دوربین دنده عقب است.

  • رقابت مشخصات فنی

مقایسه مشخصات فنی کوئیک سایپا و پژو ۲۰۶تیپ ۵نشان می‌دهد که هر دو خودرو از پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی حدود ۱.۵لیتری بهره می‌گیرند، با این تفاوت که توان خروجی این دو پیشرانه تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارند. سایپا کوئیک در واقع محصولی جدید نبوده و تنها نسخه‌ای ارتقا یافته از ساینا به‌شمار می‌رود. پیشرانه چهار سیلندر خطی با حجم دقیق ۱۵۰۳سی‌سی وظیفه تامین نیروی پیشران این هاچ‌بک ۱۱۰۵کیلوگرمی (۱۰۶۵کیلوگرم در نسخه پایه) را بر عهده دارد.

حداکثر توان خروجی این موتور ۸۷اسب‌بخار در ۵۳۰۰دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن ۱۲۸نیوتن متر در ۴۰۰۰دور در دقیقه است که وظیفه انتقال نیرو در نسخه پایه به‌عهده جعبه‌دنده ۵سرعته دستی و در دو نسخه فول و پلاس گیربکس اتوماتیک CVT است. پژو ۲۰۶تیپ ۵نیز با پیشرانه TU۵به بازار عرضه می‌شود که به‌دلیل داشتن استعداد در زمینه تقویت و تیونینگ، بسیار مورد توجه تیونرها و افراد علاقه‌مند به‌خودروهای اسپرت قرار گرفته است. این موتور چهار سیلندر با حجم دقیق ۱۵۸۷سی‌سی توانایی تولید نیرویی معادل ۱۰۵تا ۱۱۰اسب بخار در ۵۸۰۰دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۴۲نیوتن متر در ۴۰۰۰دور در دقیقه را دارد. نیروی تولیدشده موتور به وسیله جعبه‌دنده ۵سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

  • کدام خودرو ارزش خرید دارد؟

برای انتخاب خرید پژو۲۰۶تیپ۵ یا مدل‌های مختلف سایپا کوئیک باید علاوه بر امکانات رفاهی، مشخصات فنی و طراحی ظاهری به نقش احساس یا منطق در سلیقه مشتریان توجه کرد. شاید بتوان گفت، امکانات رفاهی فراوان کوئیک، می‌تواند هر خریداری را مجاب به انتخاب آن کند. اما باید دید که این امکانات تا چه اندازه می‌تواند به‌عنوان عاملی مؤثر در انتخاب مشتریان باشد. در نقطه مقابل پژو ۲۰۶تیپ ۵یکی از گزینه‌های محبوب و پرفروش خودروهای هاچ بک در بازار ایران است که به‌دلیل سابقه درخشان و همچنین سواری مناسب، توانسته جایگاهی باثبات را در بازار ایران برای خود به‌دست آورد.

این خودرو علاوه بر امکانات رفاهی نسبتاً مناسب دارای مشخصات فنی قابل‌قبول و استهلاک مناسب است. مقایسه قیمت این دو خودرو نیز نشان می‌دهد که اکنون پژو ۲۰۶تیپ۵ در نوع ساده۱۸۸تا ۱۹۰میلیون تومان و در نوع فول (دارای پشت سری، ضبط و ترمز عقب دیسکی) حدود ۲۰۳تا ۲۰۵میلیون تومان در بازار قیمت خورده است، این در حالی است که کوئیک نیز در انواع تیپ‌های ساده، فول و فول پلاس با قیمت‌های متفاوتی در حاشیه بازار عرضه می‌شود که نرخ کنونی تیپ فول پلاس اتوماتیک کوئیک در بازار را به ۲۰۳تا ۲۰۵میلیون تومان افزایش می‌دهد. با این شرایط از نظر قیمت حاشیه بازار، نرخ پژو ۲۰۶تیپ۵ فول و کوئیک اتوماتیک فول پلاس تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و می‌توان گفت که هر دو خودرو از نظر کیفیت و متریال به‌کار رفته حدوداً در یک سطح قرار داشته و رده قیمتی آنها در بازار آزاد مشابه یکدیگر است.

اما نکته قابل توجه آن است که آیا توانایی پیشرانه و چهره پژو ۲۰۶برای خریدار از اهمیت بیشتری برخوردار است یا قوای فنی ضعیف‌تر اما امکانات رفاهی و تجهیزات بیشتر کوئیک سایپا بر این توانایی پیشرانه می‌چربد. همچنین گرچه ۲۰۶ تحت طراحی و نظارت پژو تولید شده و کوئیک خودروی ملی و داخلی‌سازی‌شده محسوب می‌شود اما با وجود قطع همکاری این شریک فرانسوی با ایران خودرو و افزایش میزان داخلی‌سازی‌ قطعات انواع پژو۲۰۶ در ایران می‌توان گفت که هنوز هم اعتبار برند فرانسوی پژو۲۰۶ تیپ۵ برای برخی مشتریان در مقایسه با کوئیک سایپا برگ برنده‌ای‌ محسوب می‌شود.

کد خبر 541476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha