همشهری آنلاین: سازمان بین‌المللی انرژی اتمی (IEA) اعلام کرد جهان باید یک درصد از درآمد کلی خود در هر سال را برای به نصف رساندن ورود گازهای گلخانه‌ای به جو تا سال 2050 صرف کند

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان بین‌المللی انرژی اتمی (IEA) جمعه 6 ژوئن (17 خرداد) در گزارشی که در توکیو منتشر کرد خواستار "انقلاب تکنولوژی انرژی" برای مقابله با گرمایش جهانی شد و اعلام کرد. که تا میانه قرن بیست و یکم میزان ورود دی‌اکسیدکربن به جو 130 درصد و تقاضا برای نفت 70 درصد افزایش خواهد یافت، مگر اینکه دولت‌ها هم اکنون دست به اقدامی بزنند.

این گزارش تخمین می‌زند که برای به نصف رساندن گاز گلخانه‌ای دی‌اکسید کربن تا سال 2050 باید 45 تریلیون دلار دیگر - یا 1.1 درصد میانگین تولید ناخالص داخلی سالانه کشورهای جهان در این مدت -  برای ایجاد تکنولوژی‌های پاک هزینه شود.

نوبو تاناکا مدیر اجرایی IEA مستقر در پاریس در یک کنفرانس خبری در این مورد گفت: "شکی وجود ندارد که رسیدن به هدف کاهش 50 درصدی در گازهای گلخانه‌ای بیانگر چالشی سخت است."

بر اساس این گزارش برای دستیابی به این هدف باید هر سال 35 درصد نیروگاه‌های زغال‌سنگی و 20 نیروگاه‌های گازی به تکنولوژی  برای جذب و ذخیره دی‌اکسید‌کربنی که متصاعد می‌کنند، مجهز شوند.

همچنین هر سال باید 32 نیروگاه‌ هسته‌‌ای جدید و 17500 توربین بادی ساخته شود.

IEA می‌گوید هیچ شکل واحد انرژی یا تکنولوژی نمی‌تواند این مشکل را حل کند و خواستار افزایش استفاده از تجهیزات جذب و ذخیره دی‌اکسیدکربن، انرژی‌های تجدید‌پذیر و انرژی هسته‌ای و کارایی بیشتر در استفاده از انرژی است.

IEA در هنگام اولین شوک نفتی در دهه 1970 یک سازمان وابسته به نام "سازمان همکاری‌های اقتصادی" به وجود آورد که بر بازار نفت و راهبردهای انرژی در اقتصادهای پیشرفته نظارت دارد.

به گفته IEA رشد اقتصادی سریع در کشورهایی مانند چین و هند و نیز اوج‌گیری قیمت نفت و گاز تلاش‌ها برای کاهش مصرف زغال‌سنگ - یک منبع بسیار آلاینده انرژی - را با مانع روبرو کرده است.

گزارش بیش از 600 صفحه‌ای IEA در آستانه اجلاس وزرای انرژی گروه هشت (G8)کشورهای صنعتی به همراه چین، هند و کره جنوبی درشمال ژاپن منتشر شده است.

این یازده کشور مسئول 65 درصد میزان گاز دی‌اکسیدکربن واردشده به جو هستند که در پدیده گرمایش جهانی دخیل دانسته شده است. کشورهای گروه هشت شامل انگلیس، کانادا، ایتالیا، فرانسه، آلمان،ژاپن، روسیه و آمریکا می‌شوند.

کد خبر 54119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز