جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک هفته پیش از برگزاری همه‌پرسی در ایرلند درباره پیمان لیسبون اتحادیه اروپا یک نظرسنجی امروز (جمعه 17 خرداد) نشان داد کفه «نه» سنگین‌تر است.

خبرگزاری اتریش از دوبلین گزارش داد، نظرسنجی TNS/mrbi که روزنامه آیریش تایمز آن را در میان 1000 نفر انجام داد نشان داد مخالفان پنج درصد بیشتر از موافقان هستند.

همه نظرسنجی‌ها که تاکنون انجام شده بود، نشان از پیروزی «آری»ها داشت.

Sinn Féin Urging rural Ireland to vote no

کسانی که «نه» می‌گویند از 17 درصد سه هفته گذشته به 35 درصد رسیده و این در حالی است که موافقان پیمان لیسبون (LISBON Treaty) با پنج درصد کاهش به 30 درصد رسیده‌اند. در همین حال 35 درصد رای‌دهندگان هنوز تصمیمی در این باره نگرفته‌اند.

ایرلندی‌ها 12 ژوئن در این باره رای‌گیری خواهند کرد. ایرلند تنها کشور عضو اتحادیه اروپاست که همه‌پرسی عمومی درباره این معاهده برگزار می‌کند.

رای منفی ایرلندی‌ها به این معاهده بدان معنا خواهد بود که جایگزین قانون اساسی اتحادیه اروپا که فرانسوی‌ها و هلندی‌ها آن را رد کردند، نمی‌تواند اجرایی شود.

رای‌دهندگان ایرلندی پیش از این همه با رد معاهده نایس در سال 2001 برای اتحادیه اروپا دردسرساز شدند، گرچه آنها در همه‌پرسی دیگری که یک سال بعد از آن برگزار شد، آن را تایید کردند.

همه احزاب عمده ایرلندی برای جلب رای «آری» به پیمان لیسبون تلاش می‌کنند.

کد خبر 54095

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز