یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۸
۰ نفر

سونوگرافی سه‌ماه اول بارداری معمولا ۷ تا ۸ هفته پس از نخستین روز آخرین دوره قاعدگی شما انجام می‌شود.

ultrasound

هدف اصلی این سونوگرافی تعیین زمان بارداری و تعیین دقیق زمان زایمان، دیدن ضربان قلب جنین و معلوم شدن وجود یک یا تعداد بیشتری جنین در رحم است.

پزشک شما ممکن است از این سونوگرافی برای غربالگری مشکلات ژنتیکی و نیز بررسی وجود احتمالی مشکلات در رحم یا گردن رحم استفاده کند.

تعیین جنسیت جنین و کسب اطلاعات بیشتر درباره کالبدشناسی او در سونوگرافی بعدی در بین هفته ۱۸ تا ۲۲ بارداری انجام خواهد شد.

سونوگرافی معمولی یک تصویر دوبعدی از سطح مقطعی از جنین به دست می‌دهد. برخی از مرکز تبلیغ انجام سونوگرافی سه‌بعدی و حتی چهاربعدی را انجام می‌دهند. این اسکن‌های پیشرفته ضروری نیستند، اما ممکن است در صورتی که شک به وجود ناهنجاری مانند شکاف کام وجود داشته باشد، تصویر واضح‌تر انها ممکن است به تشخیص کمک کند.

سونوگرافی دوران بارداری به طور شیوه می‌تواند انجام شد، از روی شکم و از راه واژن. اگر بارداری شما در مراحل بسیار اولیه باشد، ممکن است سونوگرافی از راه واژن انجام شود، چرا تصویر دقیق‌تری از جنین که هنوز خیلی کوچک است، به دست می‌دهد.

برای انجام سونوگرافی روی شکم، مثانه شما باید کاملا پر شده باشد. مثانه پرشده باعث به بالا راندن رحم می‌شود و روده‌ّ‌ها را به کنار می‌زند، بنابراین دیدن رحم راحت‌تر می‌شود.

پزشک اندکی ژل روی وسیله دستی به نام مبدل یا «ترانسدیوسر» می‌مالد و آن را روی شکم شما حرکت می‌دهد. این ترانسدیوسر امواج صوتی از خود ساطع می‌کند که با برورد با استخوان‌ها، مایعات و بافت‌های جنین بازتاب می‌یابند و می‌تواند تصویری از جنین درون رحم بسازند. شما می‌تواند جنین‌تان را در صفحه تلویزیونی ببینید.

برای انجام سونوگرافی از راه واژن، مانند انجام معاینه لگنی، باید از کمر به پایین برهنه شوید و و پاهایتان را روی رکاب‌های تخت معاینه بگذارید. پزشک ترانسدیوسر را به یک غلاف کاندوم‌ماننند می‌پوشاند و روی آن ژل لغزنده‌کننده می‌مانند تا بعد وارد واژن شود.

انجام سونوگرافی در دوران بارداری مهم است، زیرا به سرعت اطلاعات زیادی درباره جنین‌تان در اختیار دکترتان می‌گذارد. سونوگرافی در بارداری خطری ندارد. اگر احتمالا سونوگرافی مشکلی را نشان دهد، ممکن است لازم باشد برای سونوگرافی دوم یا آزمایش‌های دیگر به مطب بازگردید.

کد خبر 540938

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha