خوراک لوبیا سبز یکی از غذاهای مقوی و خوشمزه است که می‌توان آن را مطابق رژیم غذایی گیاهخواران نیز تهیه کرد. در این مطلب طرز تهیه خوراک لوبیاسبز به همراه نکات کلیدی پخت این غذا آموزش داده شده است.

آشپزي - تغذيه - لوبياسبز

به گزارش همشهری آنلاین، خوراک لوبیا سبز یکی از غذاهای مقوی و خوشمزه است که هم می‌توان آن را مطابق رژیم غذایی گیاهخواران تهیه کرد و همچنین می‌توان آن را با گوشت گوسفند و مرغ نیز پخت. خوراک لوبیا سبز با توجه به خواص بی‌شمار لوبیا سبز بسیار سالم و برای بدن مفید است. ویتامین‌ها و مواد مغذی که در لوبیا سبز وجود دارد موجب سلامت پوست و مو، تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از عفونت در بدن می‌شود. در ادامه شما را با طرز تهیه خوراک لوبیا سبز آشنا خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه پیاز سوخاری؛ طعمی جدید و جذاب

طرز تهیه عرق نعنا دوآتشه در خانه | بهترین شیوه نگهداری از این مایع ضد نفخ

طرز تهیه خوراک سیرابی | غذای پیشنهادی آذربایجانی‌ها

طرز تهیه میگو پلو | فوت‌وفن درست کردن غذای لذیذ بوشهری ؛ هواری میگو

طرز تهیه کتلت با دستور پخت مخصوص | بدون گوشت قرمز هم می‌توان کتلت درست کرد

  • مواد لازم برای تهیه خوراک لوبیا سبز (برای ۴ نفر)

لوبیا سبز: ۴۰۰ گرم
گوشت گوسفندی: ۴۰۰ گرم ( از مرغ هم می‌توان استفاده کرد)
پیاز: یک عدد بزرگ
سیر: ۳ حبه
رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری ( طرز تهیه رب‌ خانگی | فوت کوزه‌گری درست‌کردن رب گوجه‌فرنگی در خانه )
روغن مایع به مقدار لازم
آبلیمو تازه به مقدار لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

  • دستور تهیه خوراک لوبیا سبز

► مرحله اول

برای تهیه خوراک لوبیا سبز، پیاز و سیرها را پوست بگیرید و بشویید و سپس آنها را روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید.

► مرحله دوم

یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و روغن در آن بریزید و روی اجاق‌گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس سیر و پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید تفت بدهید. صبر کنید تا مقداری سیر و پیاز نرم شوند. سپس به قابلمه مقداری زردچوبه اضافه کنید و خوب مواد را مخلوط کنید تا به صورت یکدست با زردچوبه آغشته شوند و مواد را دوباره تفت دهید.

► مرحله سوم

سپس گوشت را آماده کنید. ابتدا گوشت را پاک کنید و بشویید. سپس بر روی تخته آشپزخانه آن را به قطعات نسبتا بزرگ‌تر از گوشت خورشتی خرد کنید. و به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و سرخ شود. بعد از سرخ شدن گوشت، ۳ پیمانه آب جوش را به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید با حرارت کم گوشت پخته شود. بعد از گذشت ۲۰ دقیقه که مقداری گوشت نرم شده است. به قابلمه یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی اضافه کنید و همچنین مقداری آبلیمو تازه نیز اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا طعم آنها با یکدیگر مخلوط شود. سپس دوباره در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا گوشت کاملا پخته شود.

► مرحله چهارم

هنگامی که گوشت در حال آماده پخته شدن است، به آماده کردن لوبیا سبز مشغول شوید. ابتدا لوبیاها را پاک کنید و بشویید و سپس در یک صافی قرار دهید تا آب آن کاملا خشک شود. سپس روی تخته آشپزخانه قرار دهید و با یک چاقوی تیز لوبیاها را در اندازه ۲ سانتی‌متری و بسیار هماهنگ و منظم خرد کنید. یک اندازه بودن لوبیاها به خوراک شما جلوه زیبایی می‌دهید.

► مرحله پنجم

یک تابه مناسب را انتخاب کنید و درون آن روغن بریزید و روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس لوبیاهای خرد شده را به تابه اضافه کنید و آن را تفت دهید. اگر لوبیاها را خیلی تفت دهید خواص آنها از بین می‌رود. اما از طرف دیگر لوبیاها هر چه بیشتر سرخ شوند، رنگ آنها پررنگ‌تر خواهد شد و در نهایت خوراک لوبیا سبز شما، رنگ بهتری خواهد داشت.

► مرحله ششم

بعد از این‌که تفت دادن لوبیا سبز به پایان رسید. آن را به قابلمه گوشت اضافه کنید. سپس مقداری از خوراک لوبیا سبز را بچشید و در صورت لزوم به آن نمک و فلفل سیاه اضافه کنید. سپس مدتی اجازه دهید تا آب خوراک مقداری دیگر تبخیر شود و کاملا جا بیفتد.

بعد از آماده شدن خوراک لوبیا سبز آن را در یک کاسه بریزید و به همراه نان سرو کنید.

  • نکاتی در تهیه خوراک لوبیا سبز

► اگر شما رژیم گیاهخواری دارید، می‌توانید با حذف گوشت یک غذای بسیار خوشمزه و مقوی و مطابق با رژیم خود درست کنید و همچنین تهیه آن به زمان کمتری نیاز دارد.

► اگر با گوشت قرمز مشکل دارید می‌توانید خوراک لوبیا سبز را با مرغ یا بوقلمون نیز بپزید. به این منظور کافی است ۵۰۰ تا ۷۰۰ گرم گوشت مرغ یا بوقلمون را تفت دهید و ادامه پختن خوراک لوبیا سبز را از روش‌های بالا پی بگیرید.

► اگر از گوشت برای تهیه خوراک لوبیا سبز استفاده می‌کنید، بهتر است از گوشت مغز ران گوسفند استفاده کنید.

► برای این‌که خوراک لوبیا سبز رنگ و لعاب بهتری داشته باشد می‌توانید از هویج نیز در تهیه آن استفاده کنید.

► برای این‌که خوراک لوبیا سبز شما رنگ و طعم بهتری داشته باشد در انتهای پخته شدن آن، یک قاشق سوپ خوری زعفران آب کرده به قابلمه اضافه کنید.

► در تهیه خوراک لوبیا سبز می‌توانید از لپه نیز استفاده کند، تا خوراک شما هم خوشمزه‌تر شود و هم ظاهر جذاب‌تری داشته باشد. برای این کار ۱۵۰ گرم لپه را از چند ساعت قبل در مقداری آب بگذارید تا کاملا خیس بخورد. این کار باعث می‌شود هم لپه‌ها زودتر پخته شوند و همچنین از نفخ شکم جلوگیری می‌کند. سپس لپه را به دنبال گوشت‌ها تفت دهید.

  • تمیز کردن لوبیا سبز

لوبیا سبز را قبل از خرد کردن، شسته و ضد عفونی کنید، سپس سرو تهِ را بگیرید، همچنین سعی کنید ریشه غلاف کنار لوبیا را بگیرید،. لوبیا سبز خرد شده سریعاً خراب و خشک می‌شود، در این صورت لوبیا سبز را به مدت یک دقیقه در قابلمه‌ای حاوی آب جوش ریخته، سپس به مدت ۳۰ ثانیه در ظرفی حاوی آب و یخ بریزید و آبکش کرده و استفاده کنید.

خوراک از آن دسته غذاهایی است که علی رغم زمان پختِ تقریباً طولانی (البته اگر از زودپز استفاده کنید، زمانِ پخت کمتر می‌شود)، غذایی بسیار راحت است. شاید برای تهیه این غذا به حضور شما در آشپزخانه کمتر از ۱۵ دقیقه هم نیاز نباشد. خوراک را معمولاً در کنار نان یا برنج سرو می‌کنند. برای زیبا به نظر رسیدن این غذا بهتر است قطعات هویج و سیب‌زمینی مرتب و یکدست خرد شده باشند.

منابع: اُکالا، ساناز و سانیا

کد خبر 540907

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha