دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۷
۰ نفر

خشکسالی های پی درپی و تغییرات اقلیمی به همراه بهره برداری های غیر اصولی از منابع ارزشمند (آب، خاک و گیاه) سبب تشدید روند بیابان زایی در تهران شده است.

بیابان

به گزارشهمشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در حاشیه بازدید از نهالستان و طرح های منابع طبیعی شهرستان ملارد گفت: با توجه به اینکه طرح های بیابان زدایی در قالب طرح ۹ در ۹۹ یکی از طرح های محوری سال جاری قلمداد می شود، بر همین اساس اجرای طرح های بیابان زدایی در استان تهران سرعت می گیرد.

علینقی حیدریان با اشاره به این که استان تهران با دارا بودن ۱۰۵ هزار هکتار اراضی بیابانی جزو استان های بیابانی محسوب می شود،گفت: اراضی بیابانی در شهرستان های ورامین، پاکدشت، پیشوا، ری و ملارد واقع شده که به منظور جلوگیری از پیشروی بیابان و احیای این اراضی تداوم اجرای طرح های بیابان زدایی در استان تهران ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: تاکنون حدود ۲۲ هزار هکتار از اراضی بیابانی استان تهران زیر پوشش عملیات بیابان زدایی قرار گرفته و بسیاری از کانون های بحرانی فرسایش بادی نیز تحت کنترل درآمده است، اما به دلیل خشکسالی های پی درپی و تغییرات اقلیمی به همراه بهره برداری های غیر اصولی از منابع ارزشمند (آب، خاک و گیاه) شاهد تشدید روند بیابان زایی در تهران هستیم که برای مقابله با این پدیده، اجرای طرح های بیابان زدایی یکی از برنامه های اولویت دار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران پدیده بیابان زایی را تهدیدی زیست محیطی برای این استان برشمرد و تصریح کرد: تولید گرد و غبار ناشی از پدیده بیابان زایی علاوه بر تهدیدی جدی برای سلامتی جوامع محلی و پایتخت نشینان، تهدیدی برای عرصه تولید و اشتغال به شمار می آید که با توجه به این مهم و برای مقابله با این پدیده، عزمی ملی و نگرشی جامع و همه جانبه نگر نیاز است.

حیدریان بر انجام پایش مراتع، تهیه و اجرای طرح های مرتعداری در قالب طرح های تلفیقی، کاداستر اراضی ملی و دولتی و بلوک بندی مناطق بر اساس منطقه بحرانی، نیمه بحرانی و عادی با هدف حفاظت هرچه بهتر و بیشتر از عرصه های منابع طبیعی تأکید کرد.

بر اساس این گزارش جواد پیربداقی - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملارد - گفت: شهرستان ملارد دارای ۶۷ هزار هکتار اراضی ملی است که از این میزان بیش از ۱۳ هزار هکتار آن را اراضی بیابانی تشکیل داده است.

وی افزود: از آنجایی که شهرستان ملارد یکی از کانون های اصلی تولید گرد و غبار و به عنوان تهدیدی جدی برای ساکنان این منطقه و پایتخت مطرح است، تداوم اجرای طرح های بیابان زدایی در سطح این شهرستان در دستور کار قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، پیربداقی با بیان این که تاکنون حدود ۷۰۰۰ هکتار از اراضی بیابانی شهرستان ملارد زیرپوشش عملیات بیابان زدایی قرار گرفته است،گفت: با توجه به ضرورت اجرای طرح های بیابان زدایی در شهرستان ملارد، امیدواریم با همکاری و مساعدت دستگاه های ذی ربط و تأمین مالی مورد نیاز، شاهد استمرار اجرای طرح های بیابان زدایی باشیم.

کد خبر 540735

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha