مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از تصویب اختصاص هشت میلیون متر مکعب آب سد طالقان برای باغستان قزوین خبر داد.

باغستان سنتی قزوین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی اکبری با بیان این که برداشت آب از رودخانه‌های فصلی از جمله باراجین به باغستان سنتی قزوین آسیب زده است، گفت: در کنار رودخانه‌های فصلی ویلا و باغ‌هایی ایجاد شده‌اند که در سال‌های خشک موجب کم‌آبی می‌شوند.

 وی افزود: در پی کمبود آب برای باغستان مصوب شد از آب سد طالقان سالانه هشت میلیون متر مکعب برای ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ هکتار از باغستان و تغذیه سفره‌های زیرزمینی در نظر گرفته شود تا در سال‌هایی که خشکسالی وجود دارد مورد استفاده قرار گیرد.

اکبری با اشاره به مستقل نبودن سازمان باغستان و نداشتن ردیف بودجه کشوری برای حفاظت و احیای آن اظهار کرد: برای حراست از باغستان پیشنهاد شد یک تعاونی مستقل متشکل از مردم ایجاد شود. این ایده خوب است، اما به شرط آن که مستقل و به‌صورت هیئت‌امنایی باشد و علاوه بر آن از جانب وزارت کشور بودجه و ردیف اعتباری داشته باشد.

به گفته این مسئول وجود سازمان باغستان مستقل در کنار تشکیل تعاونی باغداران کمک شایانی به حفظ این میراث خواهد کرد.

اکبری با بیان این که در صورت اختصاص ردیف اعتباری مستقل به باغستان طرح‌های حفاظتی خوبی می‌توان اجرا کرد، گفت: باغستان سنتی قزوین به اصلاح باغ‌ها و مکانیزاسیون نیاز دارد. چون هزینه باغداری سنگین است باید از دستگاه‌های پیشرفته در آن استفاده کرد و برای استفاده از ماشین‌های مکانیزه حتماً باید مسیرهای دسترسی در باغستان اصلاح شوند. البته قرار بود اداره آب مسیرهای آبرسانی باغستان سنتی را اصلاح کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار کرد: بعد از حل مشکل آب، امنیت باغستان و اقتصادی نبودن آن مهم‌ترین مسئله است که باید به باغداران کمک کنیم تا تولید محصول برای آن‌ها اقتصادی باشد. اقتصادی کردن باغستان با توسعه گیاهان دارویی، اصلاحیه باغات، امنیت و حفظ با جاده‌های دسترسی، تشکیل تعاونی، اصلاح مسیرهای آبرسانی و عدم دخالت ارگان‌های دیگر در باغستان سنتی محقق خواهد شد.

کد خبر 540731

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha