کار خیر مانند پاشیدن بذر گندم در خاک است که از هریک دانه آن هفتصد دانه جوانه می‌زند. همیشه قرار نیست برای کار خیر قدم‌های بزرگی برداشت.

دستمزد

همشهری آنلاین_ بهاره خسروی:   گاهی یک لبخند یا یک دعای خیر باعث ایجاد نور امید در دل می‌شود و دل شکسته‌ای تسکین می‌یابد. این ماجرا دقیقاً مصداق کار خیر  کاسبان تکه دهم پایتخت است.
«سیدمجید ساداتی» آرایشگر خیابان مرتضوی و «ابراهیم رجبی» خیاط خیابان هاشمی‌ در این روزهای کرونایی که بسیاری از مشاغل صدمه دیده‌اند و به نحوی دست بسیاری از همسایه‌ها تنگ شده است، برای مشتری‌ها دستمزدی بابت کارشان تعیین نمی‌کنند، بلکه مشتری خودش بر حسب بودجه خود تعیین می‌کند چه میزان دستمزد دهد. در این کار خیر شأن مشتری حفظ می‌شود و مجبور نیست برای مبلغ ناچیزی چانه‌زنی کند و در پایان ناراضی از مغازه خارج شود. اگر به دنبال انگیزه این کاسبانی خیر علاقه‌مند هستید تا پایان گزارش همراه ما باشید.  

  • از تخفیف پزشکان تا سلمانی 

ساعت ۱۷، خیابان مرتضوی، مغازه سلمانی «سید مجید ساداتی» که این روزها به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی یک مشتری بیشتر داخل آن نیست. پشت شیشه مغازه بنری نصب شده با عنوان سلمانی مهربانی و در آن نوشته با توجه به شرایط کرونا اصلاح موی سر در این مکان با تخفیف انجام می‌شود. آقا مجید ۵۲ ساله از سال ۷۰ در خیابان مرتضوی کاسبی می‌کند.  او درباره انگیزه شروع کارش این‌طور تعریف می‌کند: «در این روزهای کرونایی شغل‌های زیادی صدمه دیده‌اند و بسیاری بیکار شده‌اند. در مجموع مردم از لحاظ اقتصادی در مضیغه‌اند. مشتری‌های مغازه ما هم کم شده‌اند و کارمان سخت شده است. اما این دلیل نمی‌شود که کسری درآمد این روزها را با گران‌فروشی تأمین کنیم. این روزها پزشکان زیادی هستند که هزینه ویزیت از بیماران دریافت نمی‌کنند یا کمتر از عرف معمول حساب می‌کنند. به این فکر افتادم در این روزهای سخت که مردم نیاز به کمک دارند، برای مشتری‌های مغازه که اغلب از همسایه‌ها و اهل محل هستندکاری انجام دهم.»
آقا مجید بعد از اصلاح موی سر مشتری برای او صورت حساب بلند بالایی ردیف نمی‌کند و بعد از پایان کار مبلغ دستمزد را به انتخاب مشتری می‌گذارد. حتی گاهی اوقات بعضی از مشتری‌ها موی سرشان را رایگان اصلاح می‌کند.  

  • شرایط سخت کار در روزهای همه‌گیری کرونا

معیار آقامجید اعتماد به حرف مشتری است. او در پاسخ به این مسئله که شاید مشتری از اعتماد شما سوء‌استفاده کند و مبلغی کمتر از دستمزدتان پرداخت کند، می‌گوید: «من با خدا معامله کرده‌ام. اینکه کسی دروغ بگوید به انصاف و وجدان آن شخص برمی‌گردد. اما به خاطر چند نفر دوست ندارم به دیگران اجحاف شود. پس به این فکر می‌کنم که همه راست می‌گویند و برای دستمزد همان مبلغی که تواناییش را دارند، تعیین می‌کنند.»کاسب همسایه ما از سختی کارش در این روزهایی همه‌گیری کرونا می‌گوید و اینکه همه پروتکل بهداشتی را برای حفظ سلامتی مشتری‌ها رعایت می‌کند. او در ادامه تأکید می‌کند: «همه وسایل مغازه را برای هر مشتری ضدعفونی می‌کنم. معمولاً به مشتری‌ها توصیه می‌کنم تا لوازم شخصی همراه خودشان بیاورند تا خیالشان راحت باشد. مثل سابق به مشتری وقت نمی‌دهم و اغلب تک تک قبول می‌کنم.»

  • مشتری وسواسی 

کار حساس آقا مجید به‌ویژه در این روزها پر از خاطرات شیرین و جذاب است؛ خاطراتی که قطعاً در آینده به‌عنوان رفتارهای اجتماعی مردم در روزهای کرونایی در اذهان باقی می‌ماند. همسایه ما تعریف می‌کند: «در روزهای نخست شیوع کرونا که هنوز تعطیلی مشاغل پرخطر به‌صورت رسمی ‌اعلام نشده بود، یک مشتری وسواسی به مغازه مراجعه کرد. او همه وسایل مورد نیاز از قیچی تا شانه را همراه داشت و بر اینکه حتماً از این وسایل برای اصلاح استفاده کنم، تأکید می‌کرد. این ماجرا گذشت تا رسیدیم به ماه بعد و دوباره همان مشتری آمد. تصورم این بود که دوباره وسایل شخصی‌اش را همراه دارد. اما این بار برعکس دفعه قبل هیچ وسواسی از خود نشان نداد و حتی در خواست کرد که از لوازم آرایشگاه برای اصلاح سرش استفاده کنم. این همه تغییر رفتار برایم عجیب بود.»

کد خبر 540495

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha