«بیماری «کووید ۱۹» باعث تغییر در سبک زندگی و اجرای بسیاری از مراسم مذهبی جمعی شد. با این تغییرات و محدودیت‌هایی که برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی ایجاد شده، خوشبختانه بسیاری از مراسم‌ها و آیین‌هایی که به اشتباه به مراسم عزاداری ماه محرم اضافه شدند، حذف می‌شود.» 

عزادار

همشهری آنلاین_ فائزه توکلی:  عضو شورای هیئت‌های مذهبی شمال غرب با بیان این مطلب افزود: «مهم‌ترین فلسفه قیام عاشورا حفظ دین و ترویج فرهنگ صحیح اسلامی‌ بود. به همین دلیل مهم‌ترین موضوع در اجرای مراسم عزاداری روز عاشورا برپایی نمازجماعت است که امسال برای اجرای آن نیازمند رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم.» 
به گفته «مهرداد عبدی» بنا بر مصوبات وزارت بهداشت برپایی مراسم عزاداری باید در فضای باز با رعایت فاصله اجتماعی باشد. از زدن‌سنج، طبل و اجرای مراسم زنجیرزنی نیز باید جلوگیری کرد.  
مجوز ندادن برای برپایی ایستگاه‌های صلواتی برای رعایت بهداشت از دیگر مواردی است که مسئول هیئت‌های مذهبی منطقه ۱۰ به آن اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «تجمع در ایستگاه‌های صلواتی و توزیع نذورات یکی از مهم‌ترین عوامل انتشار بیماری کووید ۱۹ است و به همین دلیل باید برپایی آنها ممنوع باشد. همچنین نذورات باید به‌صورت خشکه با هدف حمایت از نیازمندان در میان آنها توزیع شود. اگر غذای گرمی ‌هم طبخ می‌شود باید تمام موارد بهداشتی در پخت رعایت شود.»

عبدی برپایی عزاداری مجازی را پیشنهاد می‌دهد و در ادامه اضافه می‌کند: «نمونه اجرای برنامه‌های موفق مجازی را در ماه مبارک رمضان و نیمه شعبان داشتیم. اگر بسته‌های اینترنتی با قیمت مناسب در اختیار شهروندان قرار بگیرد، عزاداری امسال محرم می‌تواند به‌صورت مجازی برگزار شود.» به گفته مسئول هیئت‌های مذهبی منطقه ۱۰، حدود ۸۵۰ هیئت در منطقه ۱۰ مجوز دارند که ۳۵ هیئت از این تعداد را هیئت‌های بانوان و ۷۵ هیئت را هیئت‌های دانش‌آموزی و رزمندگان تشکیل می‌دهند.

کد خبر 540451

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha