سفیر هند در تهران از رایزنی‌های بسیاری برای خرید نفت ایران از سوی مسئولان عالی دو کشور ایران و هند خبر داد.

صنایع نفت و پتروشیمی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، «گدام درمندرا» سفیر هند در تهران گفت: ایران شریک قابل اتکای ماست و ما می‌خواهیم روابط خود را حفظ کنیم و خرید نفت از ایران را از سر بگیریم.

سفیر هند البته این را اضافه کرد که این امر، موضع آنان است و باید مسائل سیاسی و تحریم صادرات نفت ایران را هم در نظر بگیرند، از این‌رو در حال بررسی این مسأله با ایران و دیگر شرکای خود هستند که به نظر می‌رسد منظور او امریکا است.

گدام درمندرا، استراتژی بلندمدت هند را خرید نفت ایران برشمرد و در تشریح این امر گفت: پالایشگاه‌های بزرگی در هند متناسب با کیفیت نفت ایران ساخته شده‌اند و نخریدن نفت ایران، ضررهایی را به این پالایشگاه‌ها وارد کرده است.

او اضافه کرد که ما به دنبال جبران خلل وارد شده به این بخش از تجارت خود با ایران از طریق تقویت سایر بخش‌های تجاری دو کشور مانند تبادل کالا با کالا و مکانیزم روپیه - ریال هستیم. در این چارچوب، ما در حال رایزنی برای وارد کردن دیگر کالاها به سبد تجاری دو کشور هستیم.

سفیر هند در ایران، از تداوم همکاری‌های دو کشور در عرصه اتصالات حمل و نقل، در قالب توسعه بندر چابهار خبرداد و تأکید کرد: ما با سازمان بنادر و دریانوردی ایران شراکت داریم و خود را متعهد به توسعه آن می‌دانیم.

گدام درمندرا با بیان اینکه چابهار دارای دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری است و بندر شهید بهشتی دارای فازهای مختلفی است که فاز یک آن برای توسعه در اختیار هند قرار داده شده است، ادامه داد: پس از امضای قرارداد موقت در دسامبر سال ۲۰۱۸ تاکنون، یعنی در کمتر از دو سال گذشته، حجم ترافیک بار در این بندر به ۸ هزار کانتینر رسیده و بیش از یک میلیون تن بار فله هم از آنجا جابه‌جا شده است. در حوزه سرمایه‌گذاری در این بندر، در مرحله نخست، هند باید تجهیزات مورد نیاز برای تخلیه و بارگیری مانند جرثقیل‌های سنگین را به بندر وارد کند که سفارش آنها داده شده و انتظار داریم در ماه اکتبر امسال، نخستین بخش از این تجهیزات وارد بندر چابهار شود.

سفیر هند با بیان اینکه ما بندر چابهار را به محل دریافت کمک‌های هند و ارسال آن به افغانستان تبدیل کرده‌ایم، درباره روابط بانکی و مالی دو کشور نیز گفت: بانک‌های مرکزی دو کشور با یکدیگر در رابطه بوده و در حال توسعه آن هستند. مکانیزم مالی روپیه - ریال قبل از هر مکانیزم مالی دیگری، کار خود را آغاز کرد. این مکانیزم مالی اکنون هم در جریان است و مشمول معاملات اقلام مجاز می‌شود.

گدام درمندرا با اشاره به اینکه می‌خواهیم روابط تجاری دو کشور فراتر از محصولات کشاورزی مثل چای و برنج باشد و صادرات کالاهای مهندسی سبک را هم به آن وارد کنیم، اضافه کرد: دو کشور در حال تهیه و نهایی کردن یک موافقتنامه تجارت ترجیحی هستند. اخیراً هم مجلس ایران توافقنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین ایران و هند را تصویب کرد. به باور ما، این اسناد روابط تجاری و بازرگانی بین دو کشور را تسهیل خواهند کرد.

کد خبر 540285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Али UA ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    42 1
    خوب نفت گرفتن و پول ندادن یا خرده خرده پول دادن که خرید اسمش نیست . سوءاستفاد از موقعیت هست .
  • iman DE ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    29 1
    سوءاستفاد از موقعیت
  • امیر IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    24 6
    کسی نفت نمیخره دارن میفروشن به مردم ایران ‌..اسمش هم رونق نفت ..سفرهای مردم پر بشه از نفت نوش جان
  • GB ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    19 3
    هندی ها به سواستفاده از موقعیت دیگران مخصوصا اگر طرف را کمی در تنگنا ببینند معروفند.
  • احمد IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    7 0
    هندیها یکبار قبلا به ماضربه زدن نفت بردن به جاش طلا وکالا دادن
  • هادی IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    15 0
    هند دیده کره پول نداده گفت کی به کی منم می خرم پول نمیدم
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    4 0
    سر کاری هست .این چین هند ترکیه عمارات روس .امریکا را رها نمیکنند .به ایران بچسبند سود زیادی از بلبشو سیاسی کشور ما بردند پاش که میرسد منافع خودشان را دنبال میکنند
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    1 7
    اون دفعه زمان احمدی نزاد پیاز جای پول نفت دادند .