رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست آستارا گفت: یگان حفاظت این اداره برای جلوگیری از سوزاندن کاه و کلش در شالیزارها از مزارع بازدید و بازرسی می‌کند و متخلفان شناسایی و به دادگاه معرفی می‌شوند.

آتش‌ کاه و کلش

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مصطفی فلاح جمعه ۲۴ مرداد اظهار کرد: برخی کشاورزان برای از بین بردن کرم ساقه خوار برنج، کاه و کلش شالیزارها را می‌سوزانند اما این کار غیرعلمی، آفت را از بین نمی‌برد و سبب آلودگی هوا، تهدید سلامت عمومی، انتشار ذرات معلق و بیماری‌های تنفسی می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست آستارا افزود: علاوه بر گشت و کنترل شبانه‌روزی، در برخی مناطق روستایی با نصب بنر هشدارهای لازم را به کشاورزان دادهایم و کشاورزان در این رابطه همکاری کنند.

ایرج شیارکار، مدیر جهاد کشاورزی آستارا نیز گفت: آتش زدن پسماند زراعی موجب تقویت اراضی کشاورزی نمی‌شود اما برگرداندن کاه و کلش به زمین از طریق شخم، نیاز به کود را کاهش می‌دهد. محصول حدود ۳۰ درصد از سه هزار و ۲۰۰ هکتار مزارع برنج برداشت‌شده است و سوزاندن کاه و کلش در شالیزارها مراتع و باغ‌ها را نیز در معرض خطر آتش‌سوزی قرار می‌دهد.

از هفت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی آستارا، استان گیلان سه هزار و ۲۰۰ هکتار به کشت انواع برنج محلی و پر محصول اختصاص می‌یابد و سالانه بیش از ۱۵ هزار تن شلتوک و ۱۰ هزار تن برنج خالص به دست می‌آید.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی‌الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع‌شده است.

کد خبر 540096

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha