چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

همشهری‌ آنلاین: برابر تازه ترین آماری که از سوی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد منتشر شده ، تعداد ناشران دارای مجوز نشر کشور 8900 است.

به گزارش همشهری‌ آنلاین در حالی که وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در مصاحبه قبل از نمایشگاه کتاب خود تعداد ناشران دارای مجوز از ارشاد را حدود 8250 عنوان ذکر کرده بود، معاون فرهنگی وی در گفت وگو با ایسنا تعداد دقیق ناشران دارای مجوز را 8900 عنوان کرد و گفت که 1000 تن دیگر هم در نوبت دریافت مجوزاند.

بنا بر این گزارش از 8900 ناشر موجود، جهار هزار از آنها در سال 4 عنوان کتاب تولید می‌کنند و به همین دلیل مجوز نشر آنها موفت است و هرساله باید تمدید شود.

پرویز از وجود 600 ناشر فعال از میان چهار هزار ناشر نیمه فعال خبر داد، اما نگفت که 4900 ناشر دیگری که پروانه نشر دارند چگونه فعالیتی دارند.

گزارش همشهری آنلاین حاکیست، تعداد کتابفروشی‌های فعال کشور به رقم 2500 تا هم نمی‌رسد و این در مقایسه با کشورهایی که از نشر پیشرفته‌ای برخوردارند، مشکل و معضلی پیچیده برای نشر کشورمان به شمار می‌‌رود. چرا که در کشورهای دیگر تعداد کتابفروشی ها دو تا چهار برابر تعداد ناشران است و در ایران این ماجرا برعکس است .

وی در گفت وگو با ایسنا از حذف یارانه کاغذ خبر داد و گفت که 25 میلیارد تومان از این یارانه در سال 78 صرف خرید کتاب شده است و بیش از 18 میلیارد تومان آن هم به صورت 600 هزار بن الکترونیکی 30 هزار تومانی کتاب  در اختیار طلاب، دانشجویان واهالی فرهنگ قرار گرفته است.

به گزارش همشهری آنلاین از سال گذشته یارانه کاغذ حذف و مبلغ 76 میلیارد تومان از حذف یارانه دراختیار معاونت فرهنگی وزارت ارشاد قرار گرفت تا به جای یارانه کاغذ از طریقی دیگر به گسترش فرهنگ کتاب وکتابخوانی بپردازد.

برابر آمار ارائه شده از سوی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تا کنون 43 میلیارد تومان از این رقم صرف خرید کتاب و دادن بن الکترونیکی کتاب شده است.

کد خبر 53997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز