وقوع ده‌ها فقره تصادف در چند دقیقه باران تابستانی در بزرگراه‌های کلانشهر اصفهان باز هم زنگ هشدار و خطر را به صدا درآورد تا اقدامی عاجل و کارآمد برای پیشگیری از حوادث دیگر و خسارت‌های بیشتر در چنین شرایطی انجام شود.

بزرگراه‌

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، نگاهی به اخبار حوادث و تصادفات کلان‌شهر اصفهان در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که هرگاه قطرات بارانی هرچند اندک خیابان‌های این شهر را خیس و لغزنده کرده است، تصادف‌هایی از جمله برخوردهای زنجیره‌ای خودروهای سواری یا واژگونی و قیچی کردن کامیون‌ها و تریلی‌ها در بسیاری از بزرگراه‌های این شهر بزرگ بویژه شهید دستجردی، صفه و اقارب پرست رخ داده که تلفات سنگین جانی و مالی بهمراه داشته است.

در آخرین نمونه از این حوادث، حدود ساعت ۱۷ بعدازظهر جمعه دهم مرداد امسال که باران تابستانی در اصفهان بارید، ده‌ها فقره تصادف در این کلان‌شهر اتفاق افتاد که بیشتر آنها در بزرگراه‌های صفه، اقارب پرست و شهید دستجردی بود؛ در فیلمی که از این حوادث منتشر شد، مشاهده می‌شود خودروها یکی پس از دیگری در مسیر بزرگراه صفه به سمت پل دفاع مقدس روی جاده می‌لغزند و بهم برخورد می‌کنند؛ صحنه‌ای دلهره‌آور که تصور آن برای لحظه‌ای که اگر یکی از این خودروها، تریلی بود، دهشتناک خواهد بود.

برخی از مسئولان، کارشناسان و مردم در سال‌های گذشته نسبت به خطرساز بودن این قبیل بزرگراه‌ها در کلان‌شهر اصفهان هشدار دادند و بارها تاکید کردند که لازم است اقدامات فوری و عاجل برای رفع این معضل بزرگ و پیشگیری از وقوع حوادثی فاجعه بار با تلفات انسانی غیر قابل جبران انجام شود.

کلانشهر اصفهان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و با توجه به تردد روزانه حدود ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن، حمل‌ونقل خودروها و ترافیک خیابان‌ها در آن از اهمیت بالایی برخوردارست بطوریکه با افزایش جمعیت این خطه و پیشروی شهر روز به روز بر تعداد خودروهای شخصی اضافه شد و از طرفی طرح‌های عمرانی بسیاری از جمله بزرگراه‌ها و کمربندی‌ها برای تسهیل در رفت و آمد مردم و کاهش بار ترافیک اجرا شد.

بزرگراه، راهی حداقل با چهارخط است که مسیر رفت و برگشت آن بطور فیزیکی از یکدیگر مجزاست و با هدف کاهش ترافیک در کلانشهرها و شهرهای بزرگ طراحی و ایجاد می‌شود اما امروزه با گسترش شهرنشینی و استفاده مردم از خودروهای شخصی به نظر می‌آید این معابر نیز پاسخگوی حجم عظیم ترددهای درون شهری نیست.

درحالیکه این بزرگراه‌ها با هدف کمک به ترافیک شهری ایجاد شده‌اند اما به گفته سرهنگ محمدرضا محمدی رئیس پلیس راهور استان اصفهان، برخی از آنها به نقاط حادثه‌خیز به‌ویژه در شرایط نامساعد جوی و روزهای بارانی تبدیل شده‌اند و هرگاه بارانی در این شهر می‌بارد شاهد تصادف‌های بسیاری در آنها هستیم.

۵۲ فقره تصادف در یک باران کوتاه

دهم مرداد امسال یکی از رکوردهای تصادف‌های شهری در اصفهان ثبت شد و در عرض چند دقیقه که باران تابستانی این کلان‌شهر را در برگرفت ۵۲ فقره تصادف در خیابان‌ها و بزرگراه‌های اصفهان اتفاق افتاد که در نوع خود کم نظیر است.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان با بیان این‌که در عرض چند دقیقه ۵۲ تصادف در حدود ساعت ۱۷ گزارش شد، اظهار داشت: در برخی از آنها پنج تا ۶ دستگاه خودرو با همدیگر برخورد کرده بودند.

سرهنگ محمدی با بیان این‌که خسارت‌های مالی این تصادف‌ها زیاد بود و تعدادی نیز مصدوم شدند اما تلفات جانی نداشتیم، افزود: این تصادف‌ها در سراسر نقاط کلان‌شهر اصفهان رخ داد اما بیشتر آنها در بزرگراه‌های شهید دستجردی، صفه و اقارب پرست در جنوب این شهر بودند.

وی با تاکید بر این‌که مشکل این بزرگراه‌ها، جدی و شرایط آنها غیر عادی است، ادامه داد: همان‌طور که قبل نیز هشدار داده شد این بزرگراه‌ها دارای مشکلاتی در جنس آسفالت، شیب نامناسب و عرض کم هستند و شیارزنی‌هایی که در آنها انجام شده برای پیشگیری از حوادث بویژه در روزهای بارانی کافی نیست.

عبور خودروهای سنگین، معضلی دوچندان

بزرگراه‌هایی که به قربانگاه خودروها در روزهای بارانی اصفهان تبدیل شده‌اند در محور جنوبی این کلان‌شهر قرار دارند و در سال‌های گذشته همواره با حوادث رانندگی بسیاری مواجه بودند که بخش قابل توجهی از این تصادف‌ها مربوط به خودروهای سنگینی است که بدلیل کامل نبودن حلقه کنار گذر غرب اصفهان ناچار به عبور از این بزرگراه‌ها برای رسیدن به غرب هستند.

تردد این خودروهای سنگین علاوه بر افزایش آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان در ایجاد ترافیک و حادثه‌های خطرساز مانند تصادف رانندگی، قیچی کردن و واژگونی در روزهای بارانی نقش بسزایی دارد و جلوگیری از تردد آنها در سطح شهر از خواسته‌های مردم اصفهان است اما همچنان این امر صورت می‌گیرد و در روز جمعه دهم مرداد نیز باز شاهد قیچی کردن تریلی‌ها بویژه در محور بزرگراه اقارب‌پرست به سمت دُرچه بودیم.

در پیگیری‌ها مشخص شد که جلسه‌هایی برای پیگیری این موضوع برگزار شده و علاوه بر تاکید بر تسریع تکمیل کمربندی و کنارگذر غرب اصفهان، یکی از راهکارها، انتقال مسیر خودروهای سنگین به کمربندی سپاهان‌شهر - باغ ابریشم عنوان شد اما این راهکار هنوز اجرایی نشده است.

رئیس پلیس راهور اصفهان در گفت‌وگو با ایرنا دلیل این امر را فقدان شرایط مطلوب در این جاده اعلام کرد و گفت: این مسیر در زمان حاضر شرایط خوبی برای تردد خودروهای سنگین ندارد و نمی‌توان از آن برای این کار استفاده کرد.

سرهنگ محمدی با تاکید بر این‌که لازم است که تردد خودروهای سنگین در سطح شهر اصفهان حذف شود، افزود: دستگاههای اجرایی مربوطه باید عملیات اجرایی کمربندی‌های شرق و غرب را جدی‌تر انجام دهند.

برخی از مدیران شهرداری اصفهان نیز پیش از این به ایرنا گفتند که بخشی از تکمیل محور کمربندی جنوب غربی در حوزه اداره راه و شهرسازی است و اگر پل‌های اتصال جاده پشت سپاهان‌شهر به سمت شهر ابریشم احداث و ادامه آن به سمت کمربندی کلیشاد و بزرگراه ذوب آهن، تکمیل شود آنگاه می‌توان ورود کامیون و تریلی به داخل شهر اصفهان از محور شهید دستجردی به سمت صفه و اقارب‌پرست را ممنوع کرد.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، عملیات اجرایی احداث پل در انتهای جاده سپاهان‌شهر به سمت شهر ابریشم در دست اجراست اما هنوز به اتمام نرسیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان این‌که برخی دیگر از نقاط کلان‌شهر اصفهان نیز نیازمند رسیدگی ویژه است، خاطرنشان کرد: بعنوان مثال خیابان ۲ طبقه امام خمینی (ره) دارای محل خروجی یا عبور خودروهای امدادرسان نیست و لازم است که راه اضطراری برای آن ایجاد شود.

شیشه فروش با اشاره به این‌که پلیس راهور باید با نظارت و کنترل مانع از عبور ماشین‌های سنگین در محورهای حادثه خیز بویژه در روزهای بارانی شود، تاکید کرد: لازم است که مسیرهای تردد این خودروها به کمربندی‌های اطراف شهر مانند جاده جنوب سپاهان‌شهر منتقل شود که لازمه آن تکمیل هرچه سریعتر کمربندی‌های اطراف شهر توسط اداره راه و شهرسازی و راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است.

وی با بیان این‌که ما فصل پاییز را در پیش رو داریم، تصریح کرد: لازم است که از هم‌اکنون با توجه به احتمال بارش‌های پاییزی، تدابیر و اقدام‌های در نظر گرفته شده برای رفع نقاط حادثه‌خیز کلان‌شهر اصفهان هرچه زودتر اجرایی شود تا از وقوع حوادث مشابه در آینده جلوگیری شود.

۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در استان اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، به عنوان چهارراهی ترانزیتی رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.

اصفهان دارای ۳۹۹ کیلومتر آزاد راه، یکهزار و ۶۵۹ کیلومتر بزرگراه، ۲ هزار و ۷۹۱ کیلومتر راه همسنگ و ۲۹ کیلومتر آزاد راه است.

کد خبر 539867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha