تیر برق کوچه شهید رازقی گاو پیشانی سفید محله اختیاریه شده است؛ اهالی این محله می‌دانند

اختیاریه

همشهری آنلاین_ مرضیه موسوی:  اگر بخواهند ترافیک خیابان اختیاریه یا دیباجی را دور بزنند و به این خیابان بپیچند، این تیر برق که درست وسط پیاده‌رو سبز شده پشیمانشان می‌کند. اما غالب غریبه‌ها این را نمی‌دانند. به همین دلیل هفته‌ای نیست که این کوچه خالی از دعوا و تصادف باشد. درواقع این تیر برق از اول وسط کوچه نبود. 8 سال پیش که ساختمان‌های کوچه نوسازی شدند و عقب‌نشینی کردند عرض این معبر بازتر شد ولی کسی مسئولیت عقب بردن تیر برق را برعهده نگرفت. «تیر برق هم که خودش پا ندارد عقب برود.» این را همسایه‌های این کوچه می‌گویند که از نامه و عریضه نوشتن و شکایت کردن از این مانع بلندبالا وسط کوچه به ستوه آمده‌اند. البته این تنها تیربرق محله اختیاریه نیست که وسط کوچه قد کشیده و راه عبور وسایل نقلیه را مسدود کرده است. 

  • اداره برق توپ را به زمین شهرداری می‌اندازد

ماجرا به 8 سال پیش برمی‌گردد که خانه‌های کوچه شهید رازقی شمیرانی محله اختیاریه یکی یکی نوسازی شدند. عرض کوچه از 4 به 8‌متر تغییر کرده بود و دیگر همسایه‌ها می‌توانستند با خیال راحت با خودرو در این معبر تردد کنند و آن را به پارکینگ خانه‌های خود ببرند. اما تیر برق قدیمی محله هنوز سر جای خود ثابت بود. «سعید امین سرشت» دبیر شورایاری محله اختیاریه می‌گوید: «بعد از تعریض کوچه، مدتی گذشت اما اداره برق برای جابه‌جایی این تیرکاری انجام نداد. شورایاری و اهالی محله بارها پیگیر جابه‌جایی این تیر برق شدند اما همه تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند. تا مدت‌ها اداره برق پاسداران پاسخگو نبود و بعد هم اعلام کرد شهرداری باید هزینه جابه‌جایی این تیر برق را بردارد. با این توجیه که شهرداری برای ساخت‌وساز از شهروندان عوارض دریافت می‌کند. در حالی که این هزینه‌ای است که باید توسط اداره برق تأمین شود. زیرا این اداره به ازای فروش کنتور برق به هر واحد هزینه‌ای دریافت می‌کند.»

سعید امین سرشت / دبیر شورایاری محله اختیاریه
  • راننده‌ها غافلگیر می‌شوند

ماجرای تیربرق محله اختیاریه به صحن شورای‌شهر هم راه پیدا کرده و شکایت اهالی به گوش منتخبان این شورا هم رسیده است. چندین بازدید میدانی از این کوچه و تیر برق هم بی‌فایده بوده و وعده‌های جابه‌جایی این تیر برق هنوز محقق نشده است. «مهدی سعیدی» از اهالی محله اختیاریه که مغازه‌ای در نزدیکی این تیر برق دارد می‌گوید: «تیربرق درست در جایی قرار دارد که خودروها هنگام عبور از کنار آن احتمال برخورد با آن را دارند. از 8 سال پیش تاکنون بارها شاهد تصادف افراد ناآشنا با این کوچه بودم. عده‌ای برای دور زدن ترافیک دیباجی و اختیاریه مسیر خود را به سمت این کوچه عوض می‌کنند غافل از اینکه اتفاق کوچکی در نزدیکی این تیر برق باعث‌بند آمدن این مسیر می‌شود.» او از همشهریانی می‌گوید که بارها با این تیر برق تصادف کرده‌اند و خسارت زیادی به خودرو آنها وارد شده است: «چند هفته پیش یک خودرو که معلوم بود تازه خریداری شده با این تیر برق تصادف کرد. راننده که کوچه را اشتباه پیچیده بود می‌خواست به‌صورت دنده عقب از آن خارج شود که با شدت با این تیر برخورد کرد. با حسرت به خودرو صفری که صندوق عقب آن جمع شده بود نگاه می‌کرد. می‌گفت تیر برق را ندیده و اصلاً فکرش را نمی‌کرده که وسط کوچه تیر برق باشد.» کرکره یکی از مغازه‌های نزدیک تیر برق را نشان می‌دهد که بارها خودروها برای تصادف نکردن با تیر برق ناگهان مسیر خود را کج کرده و با کرکره مغازه برخورد کرده‌اند: «چند بار اتفاق افتاده که راننده‌هایی که ناگهان متوجه تیر برق شده‌اند برای اینکه با آن تصادف نکنند به در و دیوار کوبیده‌ یا با این مغازه برخورد کرده‌اند.»

  • گرفتاری در چرخه باطل

تیر برق کوچه شهید رازقی محله اختیاریه تنها راه را برای خودروهای سواری مسدود نکرده است‌؛ گذری که هنوز به‌صورت کامل بازگشایی نشده سال‌هاست دردسرهای بزرگی برای خودروهای سنگین که برای ساخت‌وساز به این کوچه می‌آیند درست کرده است. سعیدی از تلاش‌های بی‌نتیجه این سال‌ها برای جابه‌جایی تیر برق می‌گوید: «بارها پیش آمده که از اداره برق برای تعویض کابل‌های این تیر آمده‌اند. به مأموران اداره برق گفته‌ایم که این تیر برق باید جابه‌جا شود. اول آن را جابه‌جا کنید و بعد کابل بکشید. می‌گویند: ما مأموریم و معذور. بعد از پیگیری‌های ما از اداره برق برای جابه‌جایی تیر برق به اینجا آمدند. این بار به بهانه اینکه کابل‌کشی انجام شده و اگر تیر برق را بخواهند بردارند باید دوباره کابل‌کشی کنند کار را رها کردند. این چرخه سال‌هاست در این خیابان ادامه دارد. از طرف دیگر می‌بینیم در خیابان‌ها و گذرهایی که تیر برق معارض نیست، در طول 8 سال گذشته چند بار تیرهای برق عوض شده‌اند.»مشکل تیرهای برق معارض در محله اختیاریه تنها به خیابان شهید رازقی خلاصه نمی‌شود و کوچه‌ها و خیابان‌های دیگری هم هستند که بعد از تعریض، تیرهای برق قدیمی همچنان وسط کوچه باقی مانده‌اند. تقاطع خیابان جهانی‌نیا و کوچه طلا، انتهای کوچه طلا، نبش کوچه غفاری، خیابان معماری و... نمونه‌هایی از این کوچه‌ها و خیابان‌ها هستند که تیرهای برق مزاحمت زیادی برای اهالی و عابران ایجاد کرده است. سعیدی می‌گوید: «وجود این تیرهای برق همیشه باعث اختلاف و دعوا در این محله شده است. افرادبسیاری نمی‌توانند از پارکینگ خانه خود به راحتی استفاده کنند. در شرایط اقتصادی امروز که یک خودرو معمولی تمام سرمایه یک شهروند است تصادف با این تیر برق ضرر مالی بزرگی به افراد وارد می‌کند. همه اینها حقوقی است که از شهروندان ضایع می‌شوند در حالی که از قبل برای دریافت این خدمات به اداره‌ای مثل اداره برق هزینه داده‌اند.» پیگیری و تماس با رئیس اداره برق پاسداران از طرف همشهری محله بی‌پاسخ بود. ما آماده درج پاسخ این اداره برای برطرف کردن این مشکل هستیم.

کد خبر 539756

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha