چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

ایستگاه راه‌آهن نقاب شامل چهار بنای سنگی است که به شماره ۳۲۸۴۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و به استاندار خراسان رضوی ابلاغ شد.

ایستگاه راه‌آهن نقاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی از ابلاغ ثبت ملی ایستگاه راه‌آهن نقاب به استاندار خراسان رضوی خبر داد و گفت: از طریق راه‌آهن سراسری مشهد – تهران که در مسیر خود از شهر نقاب می‌گذرد می‌توان به این شهر دسترسی داشت در شهر نقاب یک ایستگاه راه‌آهن مرکزی به نام همین شهر (ایستگاه نقاب) وجود دارد که تمامی قطارهای مسافربری و باربری که از این مسیر می‌گذرند در آن توقف دارند.

ابوالفضل مکرمی‌فر درباره موقعیت مکانی این اثر افزود: ایستگاه راه‌آهن نقاب به لحاظ موقعیت در استان خراسان رضوی، ۵ کیلومتری جنوب شهرستان جوین و شهر نقاب قرار دارد.

ایستگاه راه‌آهن نقاب در سال ۱۳۱۷ تاسیس شده و مربوط به دوره پهلوی اول است.

ساختمان اصلی ایستگاه در زمینی به مساحت حدود ۱۲۵ هزار متر مربع ساخته شده است، در ایستگاه راه‌آهن نقاب چهار ساختمان اصلی قدیمی با نمای سنگی ساخته شده است که این ساختمان‌ها شامل ساختمان رئیس ایستگاه، ساختمان توشه، ساختمان مسکونی، ساختمان سوزن‌بانی و همچنین مخزن سوخت است.

عرصه معماری بنا در راستای ریل راه‌آهن و به صورت غربی- شرقی احداث شده است و از شرق و غرب با دشت جوین و از شمال و جنوب با بافت مسکونی همجوار است.

همچنین مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی – فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی درباره دیگر مشخصات این اثر تاریخی گفت: ساختمان رئیس ایستگاه با ۲۰۰ متر مربع در مرکز ایستگاه و نزدیک به سکوی راه‌آهن قرار دارد.

محمود طغرایی درباره ویژگی‌های خاص این اثر افزود: ایستگاه راه‌آهن نقاب یکی از بناهای ماندگار و قدیمی است که از شأن ملی برخوردار است، ساختار بناها و استفاده از سنگ در این ایستگاه مجموعه زیبایی را پدید آورده است، ترکیب کلی فضا یادآور آثار برجسته دوران بعد از جنگ جهانی دوم در اروپاست.

با توجه به پیشنهاد ثبت جهانی راه‌آهن قدیمی ایران در یونسکو، بخش تاریخی این میراث صنعتی در خراسان نیز در این پرونده قرار خواهد گرفت و ثبت خواهد شد.

ایستگاه قطار مشهد نیز در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

هم اکنون بیش از هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و معنوی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

کد خبر 539627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha