چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
۰ نفر

فاصله فرودگاه سنندج تا تهران با فاصله فرودگاه کرمانشاه تا تهران تقریبا برابر است اما قیمت بلیت هواپیما در این دو مسیر بسیار متفاوت و قیمت بلیت سنندج گران‌تر است.

فرودگاه سنندج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فرودگاه سنندج تنها فرودگاه استان کردستان است که در سال ١۳۴۷ساخت ساختمان اولیه آن آغاز و در سال ١۳۵۰ به‌عنوان تنها فرودگاه عملیاتی استان کردستان، با امکانات بسیار اندک شروع به کار کرد. فرودگاه سنندج با ۹۰۰ هزار متر مساحت در جنوب غربی این شهر و در ابتدای جاده سنندج به کرمانشاه واقع شده است.

گرانی بلیط هواپیما، عدم وجود پروازهای منظم و همه روزه فرودگاه سنندج موجب شده تا بسیاری از مسافران به فرودگاه‌های استان‌های همجوار روی بیاورند و بی‌تفاوت از کنار فرودگاه سنندج به مقصد فرودگاه کرمانشاه یا همدان بروند.

مدیرکل فرودگاه سنندج با بیان اینکه قیمت بلیط هواپیما در کشور بین شرکت‌های هواپیمایی رقابتی است و بر اساس تعداد مسافران تعیین می‌شود،اظهار کرد: شرایط توپوگرافی سنندج موجب شده این فرودگاه به یکی از پیچیده‌ترین فرودگاه‌های کشور تبدیل شود زیرا این شهر در دره‌ واقع شده و هر هواپیمایی در هر ساعت از شبانه روز توانایی فرود در آن را ندارد.

عباس نظری‌زاده افزود: هواپیماهای خاصی با حضور معلم‌های خلبان و در شرایطی مشخصی می‌توانند در این فرودگاه عملیات انجام دهند و این موضوع خود موجب تحمیل هزینه بیشتر به ایرلاین‌ها می‌شود.

پرواز تنها با ۶۰ درصد ظرفیت

مدیرکل فرودگاه سنندج با اشاره به اینکه شرایط توپوگرافی فرودگاه سنندج موجب شده که هواپیماها فقط با ۶۰ درصد ظرفیت خود پرواز کنند تصریح کرد که این موضوع سبب شده تا شرکت‌های هواپیمایی هزینه صندلی‌های خالی را بر روی بلیط سایر مسافران اضافه کنند.

وی عنوان کرد: به دلیل پیچیدگی شرایط فرودگاه سنندج شرکت‌های هواپیمایی تمایل چندانی به پرواز در این فرودگاه ندارند و عملا هزینه و درآمد برای ایرلاین‌ها سر به سر می‌شود.

نظری‌زاده ادامه داد: سازمان‌ هواپیمایی کشور برای شرکت‌های هواپیمایی که به استان‌های کم برخوردارتر پرواز داشته باشند مشوق‌هایی همچون اجازه سفرهای خارجی می‌دهند که این یکی از دلایلی است که شرکت‌های هواپیمایی را مجاب می‌کند به سنندج پرواز داشته باشند.

شرکت‌های هواپیمایی رغبتی به پرواز به فرودگاه سنندج ندارند

وی با اشاره به تلاش‌های استانداری، نمایندگان مجلس و سازمان هواپیمایی کشوری برای برقراری پرواز به سنندج خاطرنشان کرد: از منابع استانی نیز برای شرکت‌های هواپیمایی تسهیلاتی به منظور تشویق برقراری پرواز به فرودگاه سنندج درنظر گرفته شده که با این وجود نیز رغبت چندانی برای انجام پرواز به سنندج ندارند.

مدیرکل فرودگاه سنندج گفت: کمبود هواپیمای مناسب و نبود تقاضا برای انجام پرواز به سایر شهرهای کشور علت عدم وجود پرواز به سایر فرودگاه‌های کشور است.

امکان پرواز در عصر و شب در فرودگاه سنندج وجود ندارد

وی با بیان اینکه هوای خنک موجب اوج‌گیری هواپیما می‌شود، اظهار کرد: هواپیماهایی که از فرودگاه سنندج به پرواز درمی‌آیند تنها ۶۰ درصد ظرفیت خود را تکمیل می‌کند تا هواپیما اوج‌گیری مناسبی داشته باشد و پرواز از این فرودگاه در ظهر و عصرهای روزهای گرم تابستانی موجب عدم اوج‌گیری مناسب هواپیما شده و ایرلاین‌ها مجبور به کاهش ظرفیت هواپیما به کمتر از ۵۰ درصد می‌شوند که صرفه اقتصادی ندارد.

نظری زاده افزود: به دلیل کوهستانی بودن فرودگاه سنندج خلبان حتما باید باند فرود و محیط اطراف را ببیند و این موضوع، پرواز در شب‌ها را دشوار کرده و تنها در مواقع اضطراری اجازه پرواز و فرود در شب صادر می‌شود.

وی یادآور شد: تثبیت شدن پروازها به فرودگاه سنندج از اهداف اصلی استان است و پس از آن به دنبال برقراری پرواز به شهرهای پرتقاضا مثل سلیمانیه اقلیم کردستان هستیم.

توسعه نیافتگی ناوگان هوایی استان کردستان بی‌تاثیر بر عدم اشتیاق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیست و حتی موجب دلسردی مردم استان از این فرودگاه شده است.

فرودگاه سقز نیز با توجه به شرایط توپوگرافی و ارتفاع زیاد نسبت به سطح آب‌های آزاد نمی‌تواند به عنوان یک فرودگاه بین‌المللی یا تجاری نیاز استان کردستان را برطرف کند.

وضعیت پروازهای فرودگاه سنندج در آینده بسیار نامعلوم است و اکنون نیز فقط یک روز در میان پرواز رفت و برگشت از تهران به این فرودگاه توسط شرکت هواپیمایی کیش ایر صورت می‌گیرد و نیاز است مسئولان استانی و کشوری چاره‌ای برای ثبات و ارتقا پروازهای این فرودگاه قدیمی کشور بیندیشند.

کد خبر 539622

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha