مجلس شورای اسلامی صبح روز چهارشنبه ۲۲ مرداد به ریاست محمد قالیباف بررسی برنامه و صلاحیت حسین مدرس خیابانی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت و اخذ رای اعتماد را در دستور کار جلسه علنی امروز نمایندگان قرار داد.

حسین مدرس خیابانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا و مهر، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور  به همراه امیری معاون پارلمانی رییس جمهور در جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت و برنامه‌های حسین مدرس خیابانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت حضور یافت.

مدرس خیابانی قابلیت مقابله با مافیاهای مختلف را ندارد

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح روز چهارشنبه ۲۲ مرداد ماه در بخشی از سخنانش به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که اقتصاد کشور در دست مافیاهای مختلف صنعت، معدن و کالاهای اساسی است، گفت: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت قابلیت مقابله با مافیاها را ندارد.

وی گفت: مخالفت ما با شخص آقای مدرس خیابانی نیست بلکه با یکسال عملکرد ضعیف بزرگترین وزارتخانه اقتصادی دولت است که معیشت، تولید و اشتغال به آن گره خورده و ایشان به عنوان قائم مقام سهمی در این ناکامی داشته است.

 بهترین دلیل برای رأی ندادن به مدرس خیابانی سوابق اوست

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد که عدم توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، رصد نکردن هوشمندانه صادرات و واردات و نداشتن روحیه کار جهادی از مهمترین دلایلی است که نباید به آقای خیابانی رای اعتماد داد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بیان کرد: آقای خیابانی از نسل قدیم بازرگانی است، ایشان از نسل چرتکه و ماموران تعزیزات در مغازه‌ها و نسل نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالاها است که دیگر این مفاهیم در حوزه رقابت و فناوری اطلاعات قابل درک نیست. ما با خیابانی‌ها اختلاف کارشناسی نداریم بلکه مشکل ما قانون شکنی آنها است.

وی در ادامه اظهار کرد: براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا، ۷ سال ایشان فرصت داشتند برای کالاها شناسه رهگیری ایجاد کنند تا قاچاق کالا به صفر رسیده، اشتغال میلیونی ایجاد شده، گران فروشی و احتکار غیر ممکن گردد، ۲۵ میلیارد دلار تقاضا برای ارز کاهش یابد و مالیات بر ارزش افزوده به طور کامل اخذ شود، اما ایشان شناسه رهگیری و کد یکتا را برای کالاها اجرایی نکردند.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای خیابانی در عملکرد خود قانون شکنی کردند و امروز نیز به جای آن که مسئولیت قاچاق کالا را برعهده بگیرند در برنامه پیشنهادی که به مجلس ارائه کردند عدد قاچاق کالا را برخلاف تحقیق و تفحص مجلس نصف کردند. آیا با بازی با اعداد، قاچاق کالا کم می‌شود؟ اگر در هر جای دیگری مدیری مانند آقای خیابانی عمل می‌کرد به عنوان اخلال در نظام اقتصادی ایشان را مجازات می‌کردند نه این که پیشنهاد وزارت به ایشان دهند.

این عضو هیات رییسه مجلس در ادامه تاکید کرد: ایشان به سایر وظایف قانونی خود در ۱۰ سال گذشته به درستی عمل نکردند. مجوزهای صنفی را در کتاب اصناف ثبت نکردند. بهترین دلیل برای رای ندادن به خیابانی سوابق ایشان است. آقای خیابانی عملکردش واضح است ایشان ۱۵ ماه در جایگاه وزیر صنعت بودند و در این مدت نیز کارشکنی کردند. مدیری که از ترس مردم نمی تواند پایش را در  بازار بگذارد امروز برای گرفتن رای اعتماد به مجلس آمده است. ما نماینده کدام مردم هستیم؟

حاجی دلیگانی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر آقای خیابانی راست می‌گوید به خیابان امین حضور تهران رفته و احوال کارگرانی که برای خرید جهیزیه دخترانشان آمدند را ببیند. اگر آن کارگر بگوید که به خیابانی رای اعتماد دهم بنده نیز قبول می‌کنم. عدم توجه ایشان به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، عدم رصد واردات و صادرات و نبود روحیه جهادی مهمترین دلایل عدم صلاحیت ایشان است. ما را خیابانی‌ها و مدیرانی خیابانی تحریم کردند نه دشمن. در دوره تصدی ایشان در وزارت صمت به یک نفر دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت شده است.

مدرس خیابانی برای مبارزه با فساد اراده جدی دارد

 حجت الاسلام سید سلمان ذاکر در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با «حسین مدرس خیابانی» برای تصدی وزارت صمت، گفت : مدرس خیابانی فردی فراجناحی و تخصصی بوده و رویکرد وی توجه به مغزهای اقتصادی و  نه مغزهای سیاسی است.

وی تاکید کرد: مدرس خیابانی در مبارزه با فساد اراده جدی دارد، در این اوضاع و احوال کشور که ‌سال‌های آخر دولت است و مطالبات و انتظارات مردم بر سر و سامان گرفتن است باید مشکلات مردم در امر اقتصاد و تولید را برآورده کنیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه توجه به جوانان و گام دوم انقلاب یکی از سیاست‌های مدرس خیابانی است،افزود: مدرس خیابانی بیش از یک سال قائم مقام وزارت صمت بود و چندین ماه نیز سرپرستی این وزارتخانه را برعهده داشت و هم اکنون اشراف کامل به این وزارت خانه دارد و  نواقصات آن را می شناسد.

ذاکر با بیان اینکه «خیابانی» برای احیای واحدهای راکد تلاش می‌کنند،خاطرنشان کرد: در حوزه انتخابیه بنده این اتفاق افتاد و  ورود پیدا کرد.

وی اضافه کرد: مشکل ما ضعف دیپلماسی اقتصادی است که باید به مرزهای اقتصادی توجه کرد، موضوعی که وزیر پیشنهادی صمت آن را در دستور کار قرار داده و می‌خواهد به صادرات به گونه دیگر نگاه کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه روزمه مدرس خیابانی مبتنی بر توجه به معیشت و جیب مردم است،گفت: البته که ما هم خواسته‌هایی داریم از جمله این که موضوع ارز تعهدی برای صادرات را حل و فصل کنند؛ ما به فکر مصلحت نظام، معیشت مردم و  خنثی کردن نقشه‌های دشمنان هستیم.

کسانی که برای گرانی خودرو تلاش داشتند نمی خواهند به خیابانی رای دهیم

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت در جلسه علنی امروز مجلس گفت: مخالفین عزیز سخنان شما صحیح است، ولی چرا مدرس خیابانی باید پاسخگو باشد؟ آقای حاجی دلیگانی بدانید آقای مدرس خیابانی دارای کارنامه روشنی است؛ چرا وی باید پاسخگوی مجلس هشتم، نهم و دهم باشد؟

وی افزود: مدرس خیابانی به احترام تشکل های کارگری، کارفرمایی و اتاق بازرگانی از چند روز قبل تماس گرفتند و همیشه پیگیر بود، وی طرفدار واردات صرف نیست، وزیر صمت باید پاسخگو باشد ولی وی هنوز وزیر نشده است، اکنون زمان نداریم؛ حتی یک روز و حتی یک ساعت وزارت مهم صمت را بدون وزیر بگذاریم خیانت است، ما مخالف تورم و اشرافی گری هستیم، از صنعت خودرو سخن آمد عزیزان! اکنون صنعت فولاد دست چه کسانی بوده و مافیای آن چه کسانی هستند؟ افرادی در بیرون تلاش دارند شما را مدیریت کنند.

رییس فراکسیون کارگری مجلس عنوان کرد: کسانی که تا دیروز در حوزه صنعت خودرو در جهت گرانی تلاش داشته امروز قصد دارند ما را مدیریت کنند که به مدرس خیابانی رای ندهیم.

وی اضافه کرد: برای ما در مجلس یازدهم مردم و تفکرات رهبر معظم انقلاب مهم است، مدرس خیابانی را انتخاب کردیم چون هر زمان ایشان را صدا کردیم همیشه حضور پیدا کردند، چرا از مدیریت جوان دفاع نمی کنید؟ آقای مدرس خیابانی در شرایط حال بهترین گزینه است، اگر دولت آینده بود سخنان دیگری برای گفتن داشتم.

چرا جهانگیری اجازه دفاع از وزیر پیشنهادی صمت را پیدا نکرد؟

اسحاق جهانگیری به نیابت از حسن روحانی به همراه امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در ساختمان هرمی بهارستان حاضر شد تا از «حسین مدرس خیابانی» که به عنوان وزیر صنعت و معدن به مجلس معرفی شده بود دفاع کند. اما هیات رئیسه براساس ‌ماده ۲۳۱ قانون آئین نامه داخلی مجلس که می گوید: «در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاح کنندگان، رئیس جمهور می‌تواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین‌وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز می‌توانند به دفاع از خود بپردازند.» و چون رئیس جمهور در مجلس حضور نداشت، از این موضوع گذر کرد و جهانگیری نیز پشت تریبون قرار نگرفت. 

کد خبر 539547

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha