رشد مهاجرت روستاییان به حاشیه شهر اردبیل و اقامت بسیاری از آن‌ها در سکونتگاه‌های غیررسمی، مشکلات بهداشتی را در این مناطق افزایش داده است.

حاشیه‌نشین

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از تسنیم، توسعه اقامتگاه‌های غیررسمی در سال‌های اخیر بسیار سریعتر از برنامه‌ریزی مسئولان برای ارایه خدمات مورد نیاز آنها بوده است. با وجود این که دانشگاه علوم پزشکی با ساخت خانه‌های بهداشت تلاش کرده تا بخشی از نیازهای بهداشت و درمان مناطق محروم را پاسخ دهد، اما حجم خدمات تناسبی با نیاز و تقاضای موجود ندارد.

این مشکلات با توجه به شیوع کرونا در ماه‌های اخیر نیازمند رسیدگی فوری مسئولان اردبیل است.

حرف ساکنان

یکی از ساکنان محله عدالت‌آباد اردبیل گفت: متاسفانه پول تامین خیلی از وسایل از جمله مسواک، شامپو و... و. را نداریم.

محدثه رحمتی اضافه کرد: هر از گاهی افراد خیر وسایل بهداشتی و گاهی غذا احسان می‌کنند، اما در شرایط عادی شامپو و مسواک در بسیاری از خانه‌ها پیدا نمی‌شود که در حال حاضر و در شرایط همه‌گیری کرونا این موضوع نگران‌کننده است.

وی افزود: بچه‌ها به دلیل کمبود امکانات شاید هفته‌ای یک‌بار استحمام می‌کنند و خیلی از بزرگترها نظافت فردی را هم رعایت نمی‌کنند.

یکی دیگر از شهروندان محله ایران‌آباد اردبیل بیان کرد: بسیاری از خانواده‌ها با فقر مالی مواجه هستند و اگر پولی دستشان بیاید صرف خورد و خوراک می‌شود. موضوع آموزش و بهداشت تقریبا در حاشیه زندگی این بخش از جامعه قرار دارد.

فهیمه آقایی ادامه داد: همه دوست دارند که مرتب به نظافت و بهداشت خود رسیدگی کنند، اما کمبود امکانات باعث شده خیلی مواقع حتی پول دوا و دکتر نداشته باشیم.

مشکل بهداشت دهان و دندان

مدیر یکی از موسسات خیریه اردبیل اظهار کرد: در دو سال گذشته در ۱۳ اردوی جهادی بهداشت و درمان به مناطق کم‌برخوردار رفتیم تا با استفاده از امکاناتی که در اختیار داریم خدمات بهداشت دهان و دندان به افراد ارایه کنیم.

علی امیرپرور افزود: با وجود این که ۷۵۰۰ خدمت در این ایام ارائه شده است، اما مشکلات بهداشتی مردم بسیار زیاد است و موسسه‌های خیریه قادر به پوشش و رفع تمامی آن‌ها نیستند.

وی ادامه داد: بیشتر مشکلات مربوط به بهداشت دهان و دندان است. به دلیل هزینه‌های بالای درمان در این حوزه، ساکنان مناطق محروم قادر به مراجعه به دندانپزشک نیستند و به همین دلیل بیماری‌های دهان و دندان درمان نمی‌شود.

امیرپرور اضافه کرد: بسیاری از خانواده‌ها در پرداخت ویزیت پزشک و تامین دارو با مشکل مواجه هستند.

مدیر این  موسسه خیریه گفت: ما در اردوهای جهادی ۳۸۰ خانواده را شناسایی کردیم که زیر پوشش بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و هیچ نهاد دیگری نیستند.

وی افزود: بیشترین مشکلات بهداشتی و درمانی در گروه سنی ۴۰ سال به بالا دیده می‌شود، اما افرادی هستند که حتی سنین کمتری دارند و زمین‌گیر شده‌اند.

کد خبر 539189

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha