کرونا که آمد، فکر ‌کردیم فقط سلامتی و جانمان را نشانه گرفته، اما وقتی ماندگار شد و بسیاری از کسب و کارها را تعطیل کرد، رد پای مخربش بر اقتصاد و معیشت خانواده‌ها هم پدیدار شد.

همدلی

همشهری آنلاین_ پریسا نوری: هرچند بعد از فروکش کردن موج اول شیوع این ویروس خطرناک، به ظاهر کسب و کارها به راه افتاد اما اوضاع مثل سابق نشد. چراکه هنوز بسیاری از مراکز پرخطر مثل سینماها، مهدکودک‌ها، رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه، استخر و... یا تعطیل هستند یا مشتری چندانی ندارند، از این رو، برخی از این مراکز و مکان‌ها ناچار به اخراج تعدادی از کارکنان‌شان شده‌اند. همچنین گروه‌هایی از دستفروش‌ها و کارگران روزمزد، خانه‌نشین شده و در تأمین مایحتاج اولیه زندگی‌شان مانده‌اند. در چنین شرایطی، اجرای طرح«کمک‌های مؤمنانه» در محله‌ها برای حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا تا حدودی التیام‌بخش زخم‌های افرادی است که از ویروس خطرناک کرونا زخم خورده و تاروپود زندگی و معیشت‌شان در معرض خطر قرار گرفته است. گزارش پیش رو، گوشه‌هایی از این اقدامات خداپسندانه را نشان می‌دهد.  

  • خیزش سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها

ویروس کرونا بر زندگی خیلی‌ها تأثیر گذاشته و افرادی را نیازمند کمک‌های خیّران و نیکوکاران کرده که پیش از شیوع ویروس کرونا، این افراد خودشان از خیّران و نیکوکاران محله و شهر خود بوده‌اند. در این زمینه، یکی از مدیران خیریه‌های مردم‌نهاد در شرق تهران می‌گوید برخی از افرادی که تا پیش از بحران ویروس کرونا جزو حامیان خیریه بوده و ماهانه هرچند اندک به خیریه کمک می‌کردند، حالا خودشان نیازمند و محتاج کمک‌های خیریه شده‌اند و این بسیار تلخ و نگران‌کننده است. اما خوشبختانه در کنار این رخدادهای ناخوشایند، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها در سراسر کشور بیکار ننشسته‌اند و با جمع‌آوری کمک‌های انسان دوستانه، به یاری خانواده‌های نیازمند وآسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا شتافته‌اند تا کمی از این تلخی‌ها کم کنند. در مناطق شرق پایتخت هم سیلی از مهربانی با همدلی نیکوکاران و سازمان‌های مردم‌نهاد به راه افتاده و توزیع بسته‌های معیشتی، جهیزیه، گوشت قربانی، غذای گرم، پرداخت تسهیلات از جمله اقداماتی است که توسط این نیکوکاران برای نیازمندان و افراد آسیب دیده از بحران ویروس کرونا در حال انجام است. 

  • کارآفرینی برای آسیب‌دیدگان کرونا

مرکز نیکوکاری امام محمدباقر(ع) در شمال شرق پایتخت از جمله مراکزی است که از همان روزهای ابتدای ورود ویروس منحوس به کشورمان با تولید و توزیع ماسک، آبمیوه و سوپ در بیمارستان‌ها به حمایت از کادر درمان و بیماران کرونایی شتافت. دفاتر این مرکز که در محله‌های لویزان، شیان و ولی‌عصر(عج) منطقه 4 است با همراهی مدیر و شورایاران و معتمدان محله اداره شده و این روزها علاوه بر مددجویانی که از سال‌ها پیش مورد حمایت خیریه بودند، فعالیت‌های متنوعی برای کمک به خانواده‌های آسیب‌دیده از بحران ویروس کرونا انجام می‌دهد. توزیع مداوم سبد ارزاق و بسته معیشتی شامل حبوبات، برنج، گوشت و... از جمله اقدامات این خیریه برای رسیدگی به وضع معیشت خانواده‌های نیازمند است. با این حال، «فریبا پرویزی» از اعضای خیریه و مدیر محله لویزان معتقد است مهم‌تر از اهدای بسته ارزاق، ایجاد شغل برای این افراد است. او در این‌باره توضیح می‌دهد و می‌گوید: «در روزهای اخیر، با معرفی اعضای خیریه امام محمدباقر(ع)، بالغ بر 10 زوج که شغل آنها دستفروشی بوده و به دلیل کرونا بیکار شده بودند برای شغل سرایداری خانه‌ها دعوت به کار شدند، همچنین چند تن از کارگران ساختمانی و روزمزد که هرکدام نان‌آور خانواده بودند و این روزها کار و درآمدی نداشتند، به‌عنوان شاگرد مغازه مشغول کار شدند. علاوه بر اینها کارکنان و مربیان مهدکودک‌هایی که تعطیل شدند بعد از گرفتن تأییدیه سلامت و با ضمانت خیریه، به‌عنوان پرستار کودک یا سالمند به خانه‌ها اعزام شده‌اند.» به گفته پرویزی این خیریه کمک به دانش‌آموزان خانواده‌های کم‌بضاعت که به دلیل دسترسی نداشتن به اینترنت یا گوشی هوشمند از آموزش آنلاین مدارس جا مانده‌اند را هم فراموش نکرده است و با همکاری معلمان نیکوکار، کلاس‌های آموزشی نیمه‌خصوصی حداکثر با ظرفیت 2 یا 3 نفر و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای این دانش‌آموزان برپا کرده است. 

  • نیازمندان واقعی را شناسایی کردیم 

از حدود 2 ماه پیش گروه نیکوکاری «ارمغان همدلی» به همت خیّران محلی و با هدف حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا در محله کرمان منطقه 8 شکل گرفت و فعالیتش را با توزیع بسته‌های ارزاق بین نیازمندان آغاز کرد. دقت و حساسیت اعضای گروه برای پیدا کردن نیازمندان واقعی و توجه ویژه به حفظ عزت نفس و کرامت انسانی افراد قابل توجه است. «روح‌الله گلشنی» از بانیان و اعضای فعال ارمغان همدلی از شناسایی نیازمندان محله می‌گوید: «برای پیشگیری از موازی‌کاری بین گروه‌های خیریه ما به دنبال افرادی بودیم که نیازمند واقعی هستند، اما به دلایلی از جمله حفظ آبرو دستشان را جلو کسی دراز نکرده‌اند از این‌رو کار شناسایی وقت‌گیر و زمانبر بود، اما در نهایت بانک اطلاعاتی جامع و ارزشمندی از این افراد آماده کردیم.» گلشنی در ادامه از نحوه شناسایی افراد می‌گوید: «ابتدا به بقالی‌ها، سوپرمارکت‌ها و قصابی‌های محله رفتیم و سراغ کسانی که حساب دفتری دارند را گرفتیم، سپس چندین روز به‌طور نامحسوس مراقب سطل‌های زباله بودیم و افرادی که زباله‌ها را به دنبال غذا و... جست‌وجو می‌کردند شناسایی کردیم؛ در بازار میوه وتره‌بار محله هم افرادی که خریدار میوه‌ پلاسیده (که معمولاً جدا و با قیمت ارزان‌تر عرضه می‌شود) بودند را شناسایی کردیم و خلاصه بعد از صرف زمان زیادی موفق شدیم نیازمندان آبرومند واقعی را شناسایی کنیم.» این خیّر هم‌محله‌ای با بیان اینکه بیشتر نیازمندان واقعی آبرودارند و باید عزت نفس و آبرویشان حفظ شود، می‌گوید: «آدم‌ها آبرویشان را که از سر راه نیاورده‌اند، خیلی مهم است که طوری کمک کنیم که عزت نفس و آبروی افراد حفظ شود. گاهی که برای بردن بسته ارزاق به در خانه‌ها هماهنگ می‌کنیم، افرادی هستند که می‌گویند سر کوچه منتظرباش تا خودمان بیاییم بسته را بگیریم. یک مورد خانمی با بچه‌اش در سطل زباله میوه جدا می‌کردند، چندین روز تلاش کردیم تا موفق شدیم اعتمادش را جلب کنیم که نام و آبرویش محفوظ می‌ماند، این افراد با اینکه نیازمند واقعی هستند اما تا به حال مددجوی هیچ خیریه‌ای نبودند.» 

  • گرانی، کرونا و افزایش 4 برابری مددجویان 

خیّران محله فدک در شرق پایتخت هم از نخستین روزهای شیوع کرونا برای حمایت از اهالی محله دست به کار شده‌اند. این گروه که اغلب از نمازگزاران مسجد محله هستند از سال‌ها پیش با محوریت دفتر آستان مقدس امام رضا(ع) در منطقه 8 با توزیع سبد ارزاق، تأمین هزینه دارو و درمان، تهیه جهیزیه، کمک هزینه تحصیل و... هوای نیازمندان محله را داشتند و کالاهای اهدایی را با عنوان «هدیه امام رضا(ع)» به در خانه‌شان می‌رساندند. امسال اما با شیوع کرونا این فعالیت‌ها گسترده‌تر و متنوع‌تر شده است. «روح‌الله صادقی» از معتمدان محله و عضو گروه نیکوکاری فدک در این‌باره می‌گوید: «این روزها ماسک و لوازم ضدعفونی دست و سطوح هم جزو لوازم ضروری خانواده‌هاست، از این‌رو علاوه بر راه‌اندازی ایستگاه صلواتی توزیع ماسک و ضدعفونی‌کننده، این کالاها همراه با سبد ارزاق، به دست نیازمندان می‌رسد. البته همه خیّران از تمکن بالایی برخوردار نیستند، مثلاً ما معلمی داریم که هر ماه یک مبلغ ولو اندک کمک می‌کند.» عضو گروه نیکوکاری محله فدک درباره شناسایی افرادی که در بحران کرونا شغلشان را از دست داده و به‌صورت مقطعی نیازمند کمک هستند می‌گوید: «متأسفانه آمار افرادی که در محله نیازمند دریافت بسته‌های حمایتی و معیشتی هستند نسبت به قبل از کرونا حدود 4 برابر شده است. بیشتر این افراد قبلاً در پیک یا آژانس یا رستوران کار می‌کردند یا اینکه دستفروش بودند. اماالان مدت‌هاست بیکار شده‌ و هیچ درآمدی ندارند. برخی از این افراد خودشان یک زمانی به خیریه کمک می‌کردند. مثلاً چند نفر از رانندگان آژانس نیت کرده بودند که هرهفته پول یک سرویس را به خیریه بدهند، اما الان خودشان بیکار و محتاج سبد ارزاق شده‌اند، به‌ویژه اینکه بحران کرونا با گرانی یکباره اجناس و کالاها همراه و وضع معیشت  را به‌هم ریخت.» 

  • تأمین جهیزیه 50 نوعروس

کمک‌های مؤمنانه و فعالیت‌های خیرخواهانه افراد نیکوکار در محله پیروزی منطقه 13 به دلیل شیوع کرونا، بیشتر از گذشته و فرامحلی شده است. توزیع یک هزار و 100 سبد کالا در 5 نوبت بین نیازمندان محله‌ و محله‌های مناطق جنوب پایتخت که به دلیل بحران کرونا در ماه‌های اخیر، معیشت‌شان به خطر افتاده، بخشی از اقداماتی است که این گروه با حمایت هیئت ثامن‌الائمه(ع)، شورایاری و بسیج مساجد محله انجام داده‌اند. همچنین به دلیل نگرانی خانواده‌های نیازمند از چند برابر شدن قیمت لوازم خانگی و ناتوانی در خرید جهیزیه، 50 سری جهیزیه شامل 16 قلم کالای اساسی، تهیه و در دهه کرامت به این خانواده‌ها اهدا شده است. «حسین رضا سراج» از خیّران محلی و دبیر شورایاری محله پیروزی درباره شناسایی نیازمندان محله می‌گوید: «نیازمندان را ستاد شورایاری‌های شهر تهران، ائمه جماعت مساجد، کلانتری و حتی پلیس راهور منطقه به ما معرفی کرده‌اند و بیش از 70‌درصد این افراد، خانواده‌هایی هستند که نان‌آورشان به دلایلی مانند بیماری، معلولیت، کرونا و... بیکار شده‌اند. مثلاً چندین مورد زنانی که که نان‌آور و سرپرست خانواده هستند تا پیش از شیوع کرونا به‌عنوان کارگر منازل فعالیت می‌کردند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا دعوت به کار نشدند. همچنین چندین مورد کارگران ساختمان یا دستفروشانی که کرونا بساطشان را به‌هم ریخت جزو مددجویان جدیدی هستند که حداقل تا عادی شدن شرایط و پیدا شدن شغل، نیازمند سبد معیشتی هستند.» به گفته سر

.+30-اج تداوم کمک‌ها تا پایان سال ادامه دارد: «به همت خیّران تا پایان سال 5 سری سبد کالا و 10 سری جهیزیه آماده و توزیع می‌شود.» توزیع مداوم ماسک و محلول ضدعفونی بین رانندگان تاکسی و اتوبوس پایانه شهید براری از جمله دیگر فعالیت‌های این گروه خیریه است: «با توجه به اینکه پایانه شهید براری در محله ماست و رانندگان هم جزو اقشار ضعیف جامعه هستند که اغلب توانایی خرید ماسک و موادضدعفونی را ندارند 20 هزار عدد ماسک و محلول ضدعفونی در چند نوبت به رانندگان هدیه دادیم.» 

  1. 1400 پرس غذای گرم هر هفته در خیریه ارمغان همدلی طبخ و بین مددجویان توزیع می‌شود. 
  2. 30 هزار ماسک و محلول ضدعفونی توسط خیّران محلی بین رانندگان پایانه براری و نیازمندان منطقه پیروزی توزیع شده است 
  3. 10 سری جهیزیه شامل 16 قلم کالای اساسی تا پایان سال توسط خیّران منطقه 13 و هیئت ثامن الائمه تهران تهیه و به نوعروسان نیازمند اهدا می‌شود
  4. 5 هزار سبد کالا در 8 مرحله توسط نیکوکاران محله فدک و خادمان امام رضا(ع) در منطقه 8 بین نیازمندان توزیع شده است. 
  5. 15 گوسفند نذری از آغاز بحران شیوع ویروس کرونا توسط خیریه امام محمدباقر(ع) در محله لویزان، شیان و ولی‌عصر(عج) ذبح و گوشت قرمز بین نیازمندان توزیع شده است. در این خیریه هر 20 روز یک بار، 60 سبد ارزاق شامل حبوبات، برنج، گوشت و... به مددجوها عرضه می‌شود. 
     
کد خبر 538938

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha