دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

گران‌ترین کرایه حمل و نقل گندم در کشور متعلق به استان کردستان است و در این استان هم شهرستان بیجار رتبه اول گرانی را دارد. گندمکاران کردستانی از این موضوع گلایه دارند و معتقدند دسترنج آنها با هزینه حمل به تاراج می‌رود.

كشاورز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اکنون حمل و نقل گندم خارج استان تا بندر عباس با یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر به ازای هر تُن حدود ۹۰ هزار تومان است.  

نماینده کانون خبرگان کشاورزی کردستان گفت: در حال حاضر رانندگان کمباین به ازای برداشت هر تُن ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار ریال دستمزد دریافت می‌کنند و در مقابل راننده کامیون به ازای هر تُن حداقل ۱۲۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

سید حسین رحیمی با اشاره به اینکه قیمت مصوب خرید هر کیلوگرم گندم در مراکز خرید دولتی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است، اظهارکرد: با توجه به افت رایج حدود ۲ هزار و ۴۵۰ تومان این محصول از کشاورزان خریداری می‌شود.

وی تاکید کرد: با کسر همه هزینه‌های تولید، داشت و برداشت، درآمد حاصل از فروش گندم با هزینه تولید برابر خواهد بود و سود آوری بسیاری ناچیزی برای کشاورز دارد.

رحیمی افزود: با افزایش قیمت ارز، قیمت خرید و فروش هر کیلوگرم گندم در مرز حدود ۹ هزار تومان است که همین مساله باعث شده برخی از کشاورزان به دلالی گندم روی بیاورند زیرا چرخ زندگی با کشت و برداشت گندم برای آنها نمی‌چرخد.

وی گفت: کشاورز این روزها آنقدر درگیری فکری و ذهنی در خصوص هواشناسی و هماهنگی با کمباین و کامیون دارد که دیگر مجالی برای مطالبه گری و شکایت از گرانی‌ها پیدا نمی‌کند.

رحیمی یادآور شد: کشاورزان سال‌های سال است که با این بی مهری‌ها زندگی کرده و دیگر امید به حل و فصل آن هم ندارد، فقط انتظار دارد هزینه خرید گندم را به موقع به حسابشان واریز کنند.

نماینده کانون خبرگان کشاورزی کردستان اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مصوباتی که در جلسه تعیین قمیت حمل و نقل گندم از مزرعه تا مرکز خرید بر اساس کیلومتری بود و با توجه به حضور نماینده کامیونداران و اداره راهداری و حمل و نقل شهرستان مورد تایید قرار گرفت ولی هیچگاه مورد پذیرش رانندگان قرار نگرفته است.

وی افزود: هر راننده‌ایی ساز خود را می‌نوازد و در این میان، تنها کشاورز است که باید با همه مشکلات، رضایت راننده را جلب کند تا محصولش روی زمین نماند در حال حاضر کرایه مصوبه فرمانداری بیجار برای بیشترین فاصله مزرعه تا مرکز خرید حدود یک میلیون ریال بابت هر تُن تعیین شده که بیشترین نرخ مصوب است.

رحیمی تاکید کرد: حمایت کننده‌ و ارگانی مستقل برای دادرسی نداریم، اگر نگاهی به وضعیت سایر استان‌های داشته باشیم می بینیم نرخ حمل و نقل محصول کشاورزی در آنجا اختلاف زیادی با کرایه حمل و نقل در بیجار دارد.

نماینده کانون خبرگان کشاورزی استان کردستان گفت: مسئولیت حمل و نقل گندم باید از فصل زمستان به شرکت‌های معتبر یا تعاونی‌های حمل و نقل از طریق مزایده واگذار شود تا دیگر شاهد افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها نباشیم.

هیچ کس به فکر کشاورز نیست

یکی از کشاورزان بیجاری با اشاره به اینکه هیچ کسی به فکر این قشر آسیب پذیر نیست، افزود: از یک طرف سر رسید وام‌ها فرا رسیده و باید اقساط را پرداخت کنیم از یک طرف کامیوندار به ازای ساعت خواب ماشین مبلغی را طلب می‌کند و از سوی دیگر با خرج و مخارج زندگی و قیمت‌های نجومی، دیگر کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد.

اصغر هدایتی افزود: در گذشته درصد ناچیزی بر روی قیمت تمام شده ادوات کشاورزی افزوده می‌شد و کشاورز می توانست با برنامه ریزی و پیش بینی درآمد سال زراعی، ادوات جدیدی را برای رونق کشت و کار خریداری کند اما از پارسال با افزایش قیمت چند برابری ادوات و ماشین آلات، امسال با افزایش قیمت کود و سم، کرایه حمل و نقل، هزینه روزمره زندگی، دیگر امیدی آرامشبخش برای بعد از برداشت نداریم.

وی با اشاره به اینکه قیمت یک دستگاه تراکتور به صورت دولتی حدود ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است، تاکید کرد: تراکتور در بازار آزاد بیش از ۲ تا سه برابر نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته است.

تکلیف هزینه‌های کامیونداران چیست؟

یکی از رانندگان کامیون که در حال بارگیری گندم بود، گفت: راه‌های روستایی خاکی و به علت تردد تراکتور و کمباین به یکی از بدترین راه های دسترسی با دست اندازهای متعدد تبدیل شده که این موجب خسارت زیاد به کامیون می‌شود.

وی خواست نامش در خبر آورده نشود، اظهار کرد: شرایط راه دسترسی به روستا و از آن ضروری تر راه دسترسی به زمین کشاورزی همواره یکی از معضلات بزرگ کامیونداران است، لذا مصوبه‌ایی که قرار باشد کیلومتر را معیار قرار دهد، واقعی نیست.

این راننده اضافه کرد: باید هزینه یا کرایه حمل و نقل گندم بر اساس بازدید میدانی از روستاها و اراضی گندم تصویب شود آن هم با حضور یک گروه از رانندگان با تجربه و سال خورده که می‌دانند چه هزینه هایی بعدا گریبانگیر رانندگان خواهد شد.

وی افزایش قیمت قطعات مصرفی و تعمیرگاهی خودروهای سنگین را مهم‌ترین عامل افزایش نرخ کرایه حمل و نقل اعلام کرد و افزود: در گذشته که قیمت ها یک حداقل و حداکثر مناسبی داشتند، هیچ مشکلی میان کشاورزان و رانندگان به‌وجود نمی‌آمد.

کد خبر 538890

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha