اگر بگوییم شرق تهران یکی از پرحادثه‌ترین بخش‌های پایتخت است اغراق نکرده‌ایم، چون طبق آمار پلیس راهور تهران بزرگ، ۳ بزرگراه بابایی، یاسینی و امام علی(ع) از پرخطرترین بزرگراه‌های پایتخت به شمار می‌آیند.

تصادف

همشهری آنلاین_ مژگان مهرابی:  اگر بگوییم شرق تهران یکی از پرحادثه‌ترین بخش‌های پایتخت است اغراق نکرده‌ایم. طبق آمار پلیس راهور تهران بزرگ، ۳ بزرگراه بابایی، یاسینی و امام علی(ع) که از پرخطرترین بزرگراه‌های پایتخت به شمار می‌آیند در محدوده شرق تهران قرار دارند. بزرگراه‌های بسیج و امام رضا(ع) هم که مقام دوم حادثه‌خیز بودن را به خود اختصاص داده‌اند، باز هم در شرق تهران واقع شده‌اند. از این جمله می‌توان نتیجه گرفت، تکه شرقی پایتخت بیشتر از تکه‌های دیگر شهر، با تصادفات جرحی، خسارتی و فوتی مواجه است. البته آمار به دست آمده از سوی پلیس راهور تهران بزرگ هم دلیل بر این ادعا است. اینها را گفتیم که شهروندان بدانند هنگام رفت‌وآمد در شهر با چه خطراتی روبه‌رو هستند و نهایت دقت را در رانندگی به خرج دهند. اما آنچه حائز اهمیت است و در این گزارش به آن پرداخته‌ایم، معرفی نقاط پرحادثه شرق تهران و همچنین عملکرد پلیس راهور و معاونت حمل‌ونقل‌وترافیک مناطق ۴، ۸، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ شهرداری تهران برای کاهش تصادفات است. اقداماتی که توانسته در یکی، ۲ سال گذشته آمار تصادفات را حداقل ۳۰‌درصد کاهش دهد. با معاونان حمل‌ونقل و ترافیک و مسئولان راهور مناطق ۴، ۸، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ در این‌باره گفت‌وگو کرده‌ایم. 

  • بزرگراه یاسینی متهم ردیف دوم حوادث رانندگی
حسین خانی/ رئیس تصادفات سرکلانتری شرق تهران

منطقه ۱۳ بعد از منطقه ۴ صدرنشین حوادث رانندگی در شرق تهران است. علت این ادعا، وجود بزرگراه شهید یاسینی است که بیشترین میزان تصادفات جرحی شهر تهران را به خود اختصاص داده است. یکی به دلیل اینکه بزرگراه شهید یاسینی، مسیر ارتباطی شمال شرق با شرق، جنوب و غرب تهران به شمار می‌آید و دیگر اینکه از جاده‌های برون‌شهری خودروهای سبک و سنگین وارد این بزرگراه می‌شود. به گفته سرگرد «حسین‌خانی» رئیس تصادفات سرکلانتری شرق تهران بزرگراه یاسینی زیر نظر پلیس راه است که با مستقر کردن نیرو و دوربین توانسته آمار تصادفات را کاهش دهد. او درباره دیگر نقاط حادثه‌خیز منطقه ۱۳ می‌گوید: «یکی از خیابان‌های شریانی و پر رفت‌وآمد منطقه۱۳ خیابان پیروزی است که ۲ عامل باعث پرحادثه شدن آن می‌شود. یکی عابران پیاده‌ای که برای خرید به مراکز تجاری اینجا می‌آیند و دیگر دستفروش‌های که شب بساط کرده و ایجاد راهبندان می‌کنند. البته دستفروش‌ها با کمک شهرداری منطقه و کلانتری جمع‌آوری و ساماندهی شده‌اند. از سوی دیگر برای کاهش تصادفات جرحی و فوتی اقدام به نصب نرده‌های حفاظ در وسط خیابان کرده‌ایم تا تردد عابران از عرض خیابان را به حداقل برسانیم.» از دیگر معابر شلوغ و پرحادثه منطقه، خیابان نیروی هوایی است. به گفته خانی شیب راه باعث سرعت گرفتن خودروها می‌شود. او می‌گوید: «در این خیابان اصلاح هندسی صورت گرفته و حادثه خیر بودن معبر را به حداقل رسانده است. در سال ۹۷، ۱۲ تصادف فوتی داشته‌ایم و امسال آمار آن به ۹ نفر کاهش پیدا کرده است. اما معاونت حمل‌ونقل و ترافیک منطقه که برای ایجاد ایمنی تلاش زیادی کرده است. 

  •  کاهش ۱۱ نقطه پرحادثه به ۵ نقطه
سیدرضا تربت‌جو/ معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۳

 به گفته «سیدرضا تربت‌جو» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۳، ۱۱ نقطه حادثه‌خیز در منطقه بوده که تعداد آنها به ۵ نقطه کاهش پیدا کرده است. او می‌گوید: «اصلاح هندسی خیابان پیروزی تقاطع بزرگراه امام علی(ع)، خیابان نیروی هوایی تقاطع مسیل منوچهری در دست اجراست. در خیابان نیروی هوایی تقاطع خیابان شهید سربی چراغ راهنمایی و رانندگی نصب می‌شود. از میدان امامت تا خیابان هشتم با نصب وفیوژ میانی ایمن‌سازی می‌کنیم.»

  • معبر پرحادثه‌ دماوند 
حامد میرزابیگی/ معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار منطقه ۸

۲ شریان پررفت و آمد و پرحادثه در منطقه ۸ قرار دارد؛ خیابان دماوند و بزرگراه شهید باقری. باقی معابر این منطقه امن به نظر می‌رسد. «حامد میرزابیگی»، پرحادثه‌ترین معبر این منطقه را خیابان دماوند عنوان می‌کند و می‌گوید: «منطقه ۸ هم مثل دیگر مناطق شهر تهران دارای نقاط پرحادثه است. اما از آنجا که مشکلشان زیرساختی نیست. رفع آنها از عهده مدیریت شهری خارج است. بر اساس آخرین آمار به دست آمده بیشترین تصادفات در خیابان دماوند رخ می‌دهد. از ۲ سال پیش برای کاهش آمار تصادفات اقدام کرده‌ایم. یکی به دلیل عرض زیاد خیابان و دیگر وجود چهارراه تهرانپارس، نقاط پرحادثه خیابان دماوند با خیابان‌های شاهد، پروین و چهارراه تهرانپارس ایمن‌سازی شده است. زیر پل‌ها نرده‌کشی شده و البته در نظر داریم مرکز معاینه‌فنی را تغییر دهیم.» او رفع مشکل ترافیکی و حادثه‌خیز بودن خیابان دماوند با خیابان‌های طاهری، نیروی هوایی و علیپوری را از اولویت‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک می‌داند و می‌گوید: «بعضی از نقاط معارض ملکی یا فضای سبز دارد. به‌طور مثال برای رفع مشکل خیابان علیپور ۳ سال درگیر هستیم تا بتوانیم مشکل معارض فضای سبز آن را برطرف کنیم. اما اتفاق مهمی که در منطقه ۸ رخ داده اینکه برای کاهش خطر در تقاطع خیابان آیت‌ـ دماوند چراغ راهنمایی ویژه عابران پیاده نصب شده که علاوه بر فازهای شمال به جنوب و شرق به غرب، یک فاز برای عبور عابران پیاده در نظر گرفته شده است وچهار طرف چهارراه برای‌ تردد عابران مهیا می‌شود.»

  • محصور بین بزرگراه‌های شلوغ
حامد فتحی / معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری منطقه ۱۴

منطقه ۱۴ بین بزرگراه‌ها و شریان‌های پر رفت‌وآمد محصور شده است. به باور «حامد فتحی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه، بزرگراه‌های امام‌علی(ع)، بسیج، شهید محلاتی بیشتر از دیگر معابر منطقه حادثه‌ساز هستند. او در این‌باره می‌گوید: «در بزرگراه بسیج اصلاحات هندسی در نقاط مختلف آن انجام داده‌ایم. عرض‌هایی که مشکل‌ساز بوده را به حد استاندارد رسانده‌ایم. اما در مورد بزرگراه امام علی(ع) با توجه به سرعت بالای خودروها با ساخت پهلوگاه و نظارت تصوری سعی در کاهش حادثه در این معبر داشته‌ایم. اما در مورد بزرگراه شهید محلاتی چون جهت شرقی‌ـ غربی دارد میل به سرعت زیاد است. با نصب علائم هشداری و دوربین کنترل سرعت اقدام به کاهش حوادث ناشی از رانندگی کرده‌ایم. فتحی متذکر می‌شود در سال‌های ۹۷ و ۹۸ با انجام اصلاحات هندسی میزان تصادفات فوتی ۲۳‌درصد کاهش پیدا کرده است. سرهنگ یدالله جهان تاب، رئیس پلیس راهور هم نظر موافقی با حامد فتحی معاون حمل‌ونقل و ترافیک دارد. او می‌گوید: «بزرگراه بسیج صبح‌ها از ساعت ۶ تا ۹ و عصرها از ساعت ۴ تا ۸ با پیک ترافیک مواجه است. با هماهنگی‌های انجام شده ترافیک روانی داریم و همین سبب شده تصادفات خسارتی کاهش پیدا کند. روزهای تعطیل با ترافیک سرسام‌آور خیابان ۱۷شهریور مواجه هستیم که به دلیل رفت‌وآمد شهروندان به بازار گل است. اما از نظر پرحادثه بودن این خیابان باید متذکر شوم‌ تردد موتورسیکلت‌ها و تخلف در موتورسواری منجر به حوادث جرحی و فوتی می‌شود. در مورد بزرگراه محلاتی بیشتر راکبان موتور و عابران پیاده که از عرض بزرگراه عبور می‌کنند دردسرساز هستند.» به گفته این مسئول در سال ۹۸ از ۲۹ تصادف منجر به فوت ۵۰‌درصد عابرپیاده و ۴۵‌درصد راکب موتورسوار بوده‌اند. فتحی معتقد است با فرهنگسازی می‌توان این آمار را به حداقل رساند.

  • صدرنشین تصادفات فوتی 
مهدی اناری/ معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار منطقه ۴

منطقه ۴ با وسعت قابل توجهی که دارد، بزرگراه‌های شهید سلیمانی، شهید بابایی، شهید صیاد شیرازی، شهید باقری و امام علی(ع) و ۲ محور شریانی هنگام و فرجام را در خود جای داده و حجم بالایی از خودروهای پایتخت از آنها تردد می‌کنند. طبق اطلاعات به دست آمده از سوی پلیس راهور تهران بزرگ، آمار تصادفات در بزرگراه بابایی بیش از دیگر بزرگراه‌ها و شبکه معابر این منطقه است. دلیلش هم عریض بودن این بزرگراه است که در ورودی شهر تهران قرار گرفته و همین باعث سرعت گرفتن خودروها می‌شود. در سه ماهه اول سال ۹۹ منطقه ۴ با کسب ۱۰‌درصد از میزان تصادفات شهر تهران رتبه نخست تصادفات فوتی را به خود اختصاص داده است که البته معاونت حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ۴ برای کاهش این آمار همه توان خود را به کار گرفته است. به گفته «مهدی اناری» معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه، هر ساله پلیس راهور اطلاعاتی درباره نقاط پرحادثه ارائه می‌دهد که طبق آن هرکدام از ایرادها مربوط به معاونت ترافیک باشد از سوی مدیریت شهری رفع و باقی برعهده خود پلیس راهور است. او در این‌باره می‌گوید: «بعضی از حوادث از سوی عوامل انسانی رخ می‌دهد. سرعت غیرمجاز، لایی کشیدن، عدم رعایت فاصله، تخلف عابرپیاده از جمله مواردی است که پیکان تقصیر را به سمت شهروند نشانه می‌برد.» اناری در ادامه متذکر می‌شود، منطقه ۴ در سال ۹۸، ۱۰ نقطه پرحادثه داشت که ۸ مورد آن تاکنون برطرف شده است. اما نکته مهم اینکه خیابان‌های فرجام و هنگام به‌عنوان ۲ شریان اصلی و پر تردد همیشه حادثه‌ساز بوده‌اند.

  • رتبه سوم اصلاحات هندسی 
مسعود لواف‌زاده / معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۵

منطقه ۱۵ به دلیل قرار گرفتن در ورودی شرقی تهران یکی از پر رفت و آمدترین مناطق پایتخت به شمار می‌آید. وجود ۵ بزرگراه امام‌علی(ع)، امام رضا(ع)، بسیج، آزادگان و بعثت همین بس که میزان تصادفات خسارتی، جرحی و گاهاً فوتی را افزایش دهد. اما «مسعود لواف‌زاده» معاون حمل‌ونقل و ترافیک نوید می‌دهد، این تکه از پایتخت توانسته با اجرای اصلاحات هندسی رتبه سوم در کاهش تصادفات و ترافیکی را از آن خود کند. او می‌گوید: «در ۴سال گذشته نمودار تصادفات در این منطقه روال نزولی داشته و ۲۶‌درصد کاهش تصادفات فوتی داشته‌ایم. از ۲۴ نقطه پرحادثه منطقه ۲۳ نقطه آن اصلاح شده است. یک نقطه جا مانده که در حال اجرای اصلاحات هندسی هستیم. در میدان آقانور پل موتور رو با عرشه‌ای به طول ۱۰۰‌متر و عرض ۳‌متر قرار است ایجاد شود.» به گفته او آمار تصادفات در بزرگراه و جاده امام‌رضا(ع) زیاد است او می‌گوید: «بزرگراه امام‌رضا(ع) تا سه‌راه سیمان در محدوده منطقه ۱۵ و بعد از آن به اداره راه مربوط می‌شود. برای کاهش تصادفات ۳ سرعتگیر جلو بازار گل امام‌رضا(ع) و کمپ افاغنه ایجاد کرده‌ایم. بزرگراه بعثت شریان جمع‌کننده و بسیج پر تردد و امام‌رضا(ع) پرحادثه است که در یک نقطه با هم تلاقی می‌کنند و به آن مثلث خطر می‌گویند. برای کاهش تصادفات در محدوده مثلث خطر همه توان خود را به کار گرفته‌ایم.»

  •  معتادان عامل اصلی تصادفات فوتی 

اما آنچه برای پلیس راهور مهم است کاهش آمار تصادفات است. سرهنگ «محمد پوستی» رئیس پلیس راهور می‌گوید: «بیشترین تصادفات فوتی در بزرگراه امام رضا(ع) رخ می‌دهد و به دلیل‌ تردد معتادان است. آنها معمولاً به دلیل نشئگی یا خماری شرایط مناسبی ندارد و بی‌محابا از عرض بزرگراه رد می‌شوند و همین امر حوادث تلخی را رقم می‌زند. راننده در شب یا هنگام سحر با آنها برخورد می‌کند. البته ۲ تیم پلیس در این بزرگراه مستقر هستند که وجودشان باعث کاهش سرعت خودروها می‌شود اما با این وصف شاهد تلفات جانی در بزرگراه امام‌رضا(ع) هستیم.» او وجود گرمخانه در بزرگراه امام‌رضا(ع) را عامل اصلی این دردسر می‌داند سرهنگ پوستی ادامه می‌دهد. معتادان برای جور کردن هزینه موادمخدر خود تجهیزات ترافیکی را سرقت و در هاشم‌آباد می‌فروشند آنها به گاردریل و نرده هم رحم نمی‌کنند و همین کار معاونت حمل نقل و ترافیک شهرداری را چند برابر می‌کند.»

کد خبر 538874

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha