مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
۰ نفر

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فیروزکوه اعلام کرد مستندنگاری و تکمیل پرونده ثبت جهانی چهار ایستگاه راه‌آهن این شهرستان به همت کارشناسان میراث فرهنگی آغاز شد.

راه آهن سیمین دشت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ابراهیم اکبری گفت: مستندنگاری و ثبت اطلاعات ۴ ایستگاه سیمین‌دشت، گدوک، مهاباد و فیروزکوه سال گذشته توسط نمایندگان یونسکو از این اثر مورد ارزیابی قرار گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی فیروزکوه بیان کرد: در این مرحله نمایندگان یونسکو به بررسی میدانی و بازدید از ایستگاه‌ها و تاسیسات جنبی احداثی در زمان احداث این راه آهن در شمال شرقی تهران پرداختند.

وی با اشاره به اینکه مقدمات مستند نگاری آن از سال گذشته آغاز و اتمام آن نیز مشخص نیست گفت: با توجه به شرایط موجود ۲ تا سه سال مستند نگاری آن طول خواهد کشید.  

اکبری اضافه کرد: تشکیل، تکمیل و کارشناسی پرونده ثبت جهانی با همکاری وزارت میراث فرهنگی و  وزارت راه (حوزه حمل ونقل ریلی و بویژه راه آهن شمال) در حال انجام بوده که در بازدید از کارشناسان یونسکو ماموریت اتمام مراحل مستند نگاری به راه آهن شمال واگذار تا این نهاد از ابتدای تا انتهای مسیر به سوالات پاسخ بدهند.  

وی با ابراز امیدواری که در نشست آتی یونسکو در سال‌های ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ میلادی این اثر در فهرست آثار تاریخی جهانی یونسکو قرار گیرد، اضافه کرد: ثبت این مسیر می‌تواند میراث صنعتی کشور را به‌خوبی معرفی کند چرا که آثار تاریخی تهران هر کدام قابلیت قرار گیری در فهرست جهانی را دارند.

به گفته رئیس میراث فرهنگی فیروزکوه، ثبت این آثار تاریخی می‌تواند زمینه حضور گردشگران خارجی و اختصاص ردیف بودجه‌ای خاص را برای حفاظت بیشتر را فراهم کند.

کد خبر 538530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha