شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۴
۰ نفر

انفجار بندر بیروت در تاریخ ۴ اوت ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد ۱۳۹۹) در بندر بیروت واقع در بیروت، پایتخت لبنان رخ داد و ساختمان‌های زیادی در منطقهٔ اشرفیه را تخریب کرد.

بیروت

به گزارش همشهری آنلاین، موج ناشی از انفجار باعث وارد شدن خسارات گسترده به ساختمان‌های اطراف محل انفجار شد. تاکنون کشته شدن دستکم ۱۵۷ نفر و زخمی شدن حدود ۵٬۰۰۰ نفر بر اثر این انفجار تأیید شده‌است. بر اساس اعلام فرمانداری بیروت، بیش از ۳۰۰ هزار نفر بر اثر این حادثه بی‌خانمان شده‌اند.  

  • موقعیت، تلفات، خسارات و علت حادثه

پس از وقوع انفجار مرگ حداقل ۱۵۷ نفر و زخمی شدن ۵٬۰۰۰ نفر تأیید شد. مروان عبود، فرماندار بیروت، پس از وقوع حادثه گفت که به دنبال آتش‌نشانانی که پیش از وقوع انفجار دوم برای کنترل آتش در محوطه بوده‌است، خود را به آنجا رسانده. او در حالی که گریه می‌کرد، این اتفاق را «فاجعه‌ای ملی» خواند. این انفجار باعث شد حداقل ۳۰۰٬۰۰۰ نفر بی‌خانمان شوند. مروان عبود استاندار بیروت خبر داد که در اثر این انفجار ۳۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

شبکهٔ ماهواره‌ای العربیه اعلام کرد: قاضی مروان عبود، استاندار بیروت با اشاره به اینکه نیمی از شهر در اثر انفجار آسیب دیده یا ویران شده، گفت: انفجار بیروت شبیه به انفجار هیروشیما و ناکازاکی بود.

آشنایی با حادثه انفجار بندر بیروت

شماری از کارکنان سفارت آلمان در بیروت در این انفجارها مجروح شدند. هلند نیز اعلام کرد که پنج کارمند سفارت هلند در بیروت در انفجارهای این شهر مجروح شده‌اند. سفارت مصر در بیروت گزارش داد یک کارمند این سفارتخانه در حادثهٔ انفجار بیروت کشته شده و همچنین یک نفر دیگر نیز ناپدید شده‌است. سازمان ملل نیز از مجروح شدن شماری از نیروهای حافظ صلح در بیروت خبر داده‌است. شورای عالی دفاع لبنان، بیروت را شهر فاجعه‌زده اعلام کرد.

بر اساس بیانیهٔ دولت لبنان که در ۵ اوت ۲۰۲۰ منتشر شد، صدها نفر در محدودهٔ انفجار مفقودالاثر هستند و حدود ۳۰۰ هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند. به گفتهٔ مروان عبود، فرماندار بیروت، تخمین‌های اولیهٔ مقامات این کشور، حکایت از خسارت ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلاری به شهر دارد.

علت حادثه بلافاصله پس از رویداد آن مشخص نبود. رسانهٔ دولتی لبنان در ابتدا خبر از انفجار در انبار وسایل آتش‌بازی داد و دیگر گزارش‌ها آن را انفجاری در یک پایانهٔ نگهداری مواد نفتی یا شیمیایی گزارش کردند.

انبارهایی در این بندر وجود داشت که در آن‌ها مواد شیمیایی شامل آمونیوم نیترات نگهداری می‌شد. مدیر مسئول امنیت عمومی لبنان اعلام کرد، انفجار به دلیل وجود مواد شدیداً قابل اشتعال که سال‌ها در آن محل نگهداری می‌شدند، روی داده‌است. این مواد متعلق به کشتی «MVRhosus» با پرچم مولداوی بوده که در سال ۲۰۱۴ به دلیل مشکلات فنی موتور در بیروت پهلو گرفته بود.

کشتی حامل محموله حدود ۲٬۷۵۰ تنی آمونیوم نیترات از مبدأ باتومی، گرجستان به مقصد بیرا، موزامبیک بوده، که پس از مشکل به وجود آمده برای کشتی و نداشتن صرفهٔ اقتصادی برای انتقال مجدد، توسط مالک آن رها شده بود.  این محموله توسط دولت توقیف شده و حدود ۶ سال در این مکان بدون رعایت مسائل ایمنی نگهداری می‌شده‌است.  یک مقام امنیتی اعلام کرد که انفجار به دلیل جوشکاری در یکی از انبارها رخ داده‌است.

آشنایی با حادثه انفجار بندر بیروت

  • ابراز همدردی سایر کشورها

بسیاری از کشورهای جهان با انعکاس پرچم لبنان به همراه پیام‌های تسلیت بر روی بناهای مشهور خود، همدردی و همبستگی خود با مردم لبنان را ابراز کردند. برج خلیفه در دبی، برج میلاد و برج آزادی در تهران، اهرام جیزه واقع در جنوب قاهره و برج ساعت در خیابان حبیب شهر تونس از جمله بناهایی بودند که در ۵ اوت ۲۰۲۰ تصویر پرچم لبنان بر روی آن‌ها به نمایش درآمد. چراغ‌های برج ایفل در پاریس نیز جهت همبستگی با مردم لبنان در ۵ اوت خاموش شد.

کد خبر 538396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha