کارگردان سیاهپوست موفق شد برای کمک به درک ما از زیبایی زندگی در فیلم‌هایش درباره رنگین‌پوستان از میان ۶۰ فینالیست از رشته‌های مختلف هنری و ادبی جایزه ۲۵۰ هزار دلاری گیش را از آن خود کند.

 ایوا دوورنی

به گزارش همشهری آنلاین، مهر به نقل از هالیوود ریپورتر نوشت: ایوا دوورنی به خاطر فعالیت‌های مداوم خود در به گوش رساندن صداهای زنان و رنگین‌پوستان از طریق آثار سینمایی و تلویزیونی خود به عنوان دریافت‌کننده بیست‌وهفتمین جایزه سالانه دوروتی و لیلین گیش معرفی شده است.

دوورنی به این ترتیب بعد از اینگمار برگمن، رابرت ردفورد و اسپایک لی تبدیل به چهارمین فیلمسازی می‌شود که این جایزه را می‌گیرد و همچنین او نخستین فیلمساز زنی است که این افتخار را دریافت می‌کند. این جایزه شامل یک مبلغ نقد هنگفت ۲۵۰ هزار دلاری هم می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین جوایز نقدی است.

این جایزه در سال ۱۹۹۴ از طریق وصیت لیلین گیش بازیگر راه‌اندازی شد که روز بیست‌وهفتم فوریه سال ۱۹۹۳ از دنیا رفت. مسیر حرفه‌ای مثال‌زدنی این بازیگر هفت دهه به طول انجامید و شامل ایفای نقش‌های فراوان روی صحنه تئاتر و پرده سینما می‌شد.

جایزه گیش به هنرمندی با دستاوردهای فراوان از هر دیسیپلینی اهدا می‌شود که توانسته مرزهای یک نوع هنری را فراتر ببرد، به تغییرات اجتماعی کمک کند و راه را برای نسل‌های بعدی باز کند.

کمیته داوری این جایزه دوورنی را از میان ۶۰ فینالیست در بخش‌های هنرهای سمعی و بصری، ادبیات و مدیریت هنرها انتخاب کرد. از افرادی که پیش از این موفق به کسب این جایزه شده‌اند می‌توان از والتر هود، گوستاوو دودامل، الیزابت لوکامپت، سوزان-لوری پارکس، مایا لین و تریشا براون نام برد.

دوورنی در واکنش به این خبر گفت: «وقتی خبر دریافت این جایزه دوست‌داشتنی را شنیدم، خواستم کلمات خانم گیش درباره این جایزه را در وصیت‌نامه‌اش بخوانم. او گفته جایزه باید به هنرمندی برسد که به درک ما از زیبایی زندگی کمک می‌کند. چه ایده‌ای. با توصیف او، دیدگاه خود من درباره کارم کمی به سمت پذیرفتن زیبایی‌های اطرافم و خوش‌آمدگویی به آن‌ها در تمام لحظات متمایل شد. این لحظه‌ای خاص است و من بسیار متشکرم.»

دوورنی تا به حال برنده جوایز بفتا، پی‌بادی و امی شده و از پروژه‌هایش می‌توان به «سلما»، فیلم مستند نامزد دریافت جایزه اسکار «سیزدهم» و «وقتی ما را می‌بینند» اشاره کرد.

کد خبر 538381

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha