مدیریت شهری را می توان از معدود انواع شاخه های مدیریت در عرصه دانش دانست که نه فقط با متخصصان و کارشناسان، بلکه با عموم مردم با هر سطح دانش و آگاهی و از هر قشری ارتباط دارد و همین امر حساسیت‌های این نوع از مدیریت را افزایش می دهد.

سرپرست روابط عمومی شهرداری منطقه 9

همشهری آنلاین:برای تعامل با عامه مردم، به دلیل تنوع سطح دانش و آگاهی شهروندان، مدیریت شهری نیازمند ابزارهای ارتباطی کاملتر و دقیقتری است تا با تکیه بر این ابزارها، متناسب با هر قشری از شهروندان، تعامل مطلوبی با آنها برقرار کرده و اهداف مدیریت شهری را که در ارتباط تنگاتنگ با عموم شهروندان و در راستای بهبود زندگی اجتماعی و شهری یکایک آنان است تحقق بخشد. یکی از راهکارهای تعامل با شهروندان، استفاده از کتاب و قالب های نوشتاری مشابه همچون نشریه است. در واقع با چنین هدفی بود که سالها پیش، روزنامه ای به نام همشهری متولد شد تا در قالبی جدید و برای نخستین بار به عنوان روزنامه ای تمام رنگی، به پل ارتباطی شهروندان با مدیریت شهری تبدیل شود. این راهکار در قالبهای مختلف دیگر مکتوب، از کتاب تا نشریه هم آزمون شد و حاصل موفقی داشت. در این میان، کتاب را می توان به عنوان شاخصی متفاوت در نظر گرفت. کتاب، مهمترین و ماندگارترین قالب مکتوب است که اتفاقا همچون قالب شکلی خود، اثر ماندگاری هم بر ذهن و تفکر افراد دارد. به همین دلیل باید از این قالب، برای ارتقا فرهنگ عامه استفاده کرد.
شهرنشینی در کشور ما اگرچه سابقه ای طولانی در تاریخ دارد، اما به دلیل عدم تناسب بین شهرنشینی و روستانشینی، مهاجرتهای بی رویه و نبود تلاش کافی برای ارتقا فرهنگ شهرنشینی متناسب با نیازهای یک جامعه متمدن، شهرنشینی در کشور ما همچنان با خلا جدی شناختی همراه است. در واقع برای ارتقا و تعریف مفهوم شهروندی تلاش بایسته ای صورت نگرفته است. این امر در دو حوزه تخصصی و کارشناسی، و همچنین عمومی، باید به موازات هم پیش برود تا شاهد رشد فرهنگ شهروندی در بین همشهریان باشیم. برای نیل به این هدف، کتاب یکی از مهمترین ابزارهاست.
وقتی سخن از کتاب به میان می آید، شاید در وهله نخست، کتاب‌های تخصصی و کارشناسی حجیم در ذهن نقش ببندد. این هم البته بخشی از ملزومات ارتقا فرهنگ شهروندی است. اما وقتی به توسعه کتاب و کتابخوانی در بین عامه شهروندان بیندیشیم، لازم است تنوع فرهنگ سازی در حوزه کتاب را با عنایت به تنوع اقشار مختلف شهروندان در دستور کار قرار دهیم. اگرچه توسعه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، توجه به قالب های مرسوم کتابخوانی را کاهش داده است، اما با بهره گیری از شبکه های اجتماعی و همچنین تبدیل محتوای کتاب به قالبهای الکترونیکی جذاب، میتوان فرهنگ کتاب و کتابخوانی را بین عموم شهروندان با عنایت به سطح سلایق و علایق و آگاهی و تحصیلات آنها، از سنین کودکی تا بزرگسالی گسترش  و مفاهیم مهم شهروندی را در قالب های جدید و جذاب و به دور از شعارهای و کلیشه های رایج، در بطن ذهن و روح شهروندان پرورش داد.  
هفته کتاب و کتابخوانی، فرصت مناسبی است تا در کنار طرح شعارهای همیشگی با هدف دعوت از مردم به کتاب و کتابخوانی، بر روی قالب های جدید کتاب و همچنین چگونگی بهره گیری از ابزارهای ارتباطی نوین با هدف توسعه کتابخوانی در جامعه، تمرکز کنیم تا با در انداختن طرحی نو، مفاهیم شهروندی را که در واقع با هدف ایجاد زندگی بهتر برای شهروندان و به سود یکایک آنان است، بهتر از گذشته و در قالب هایی مناسب، به عموم شهروندان معرفی کنیم.

کد خبر 538262

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha