سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: آنچه که در بیروت روی داد، یک فاجعه بزرگ بشری و ملی است.

حسن نصر الله

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا سید حسن نصرالله افزود: پیامدهای این فاجعه بزرگ و خطرناک است و تبعات اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی دارد.

وی گفت: همه بخش‌های دولتی و مردم در صحنه حضور داشتند و صحنه‌های مردمی رقم زدند.

دبیرکل حزب الله لبنان اضافه کرد: امیدواریم که همه با صبر، استقامت و پایداری از این مصیبت عبور کنیم.

وی گفت: مواضع کشورها، مراجع بزرگ دینی، جریان‌های سیاسی و احزاب خوب بود و همدردی و اعلام آمادگی کردند برای کمک به کشوری که در محاصره است.

نصرالله گفت: آمریکایی‌ها همه مردم لبنان را مجازات کردند و ای کاش فقط حزب الله بود.

وی خاطرنشان ساخت: حزب الله آماده است تا در زمینه سرپناه دادن به خانواده‌هایی که در این فاجعه آسیب دیدند، وارد عمل شود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: نگاه ما به سفر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به لبنان و کمک و حمایت کشورها به کشور ما مثبت است و به جنبه‌های مثبت آن می‌نگریم و این سفر فرصتی برای لبنان در خروج از محاصره‌ای است که با آن مواجه است.

او گفت: در برابر این گونه حوادث استثنایی در تاریخ لبنان نیاز به تعامل استثنایی در سطوح روانی، سیاسی و رسانه‌ای هست.

نصرالله افزود: از ابتدای این فاجعه برخی نیروهای سیاسی و رسانه‌ها آمدند و گفتند که این انفجار در انبار موشک‌های حزب الله بوده است و این مواضع، سعی در وارونه جلوه دادن واقعیت است.

وی تأکید کرد: حزب الله هیچ مواد و انبار مهماتی در بندر بیروت نداشته و ندارد و آنچه که گفته شده، تنها برای گمراه کردن افکار عمومی است.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: تحقیقات آغاز می‌شود و ماهیت این انفجار مشخص می‌شود و حقایق بزودی آشکار خواهد شد.

وی گفت: ما همواره بر این موضع خودمان مبنی بر اینکه در این انفجار دخالتی نداشتیم، تأکید خواهیم کرد.

سید حسن نصرالله اضافه کرد: موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای شتابزده در مورد این حادثه و فاجعه، مبتنی بر انحراف واقعیت‌ها بوده و بر اساس این قاعده که «دروغ بگو تا همه باور کنند» است.

دبیرکل حزب الله لبنان از مردم کشورش خواست؛ رسانه‌هایی را که اقدام به تحریک و تشویق و سوق دادن به جنگ داخلی در لبنان کرده‌اند، محاکمه کنند.

وی تأکید کرد: برخی ها می خواهند از این حادثه بهره برداری سیاسی کنند و ما تأکید می کنیم اکنون زمان تسویه حساب های سیاسی و حزبی نیست.  

نصرالله گفت: باید تحقیقات شفاف و سالمی درباره آنچه که روی داده انجام شود و همه کسانی که در این حادثه دست داشتند یا مقصر بودند باید به صورت عادلانه مجازات شوند.

وی در پاسخ به اتهام زنی های برخی رسانه ها علیه حزب‌الله، گفت: فعلا وقت تسکین درد است، ما در آینده پاسخ این‌ها را خواهیم داد و اثبات خواهیم کرد که چه کسی در وهم و خیال زندگی می‌کند.

او افزود: نحوه برخورد دولت با این حادثه سرنوشت ساز است چراکه نحوه عملکرد دولت و نهادهای آن را مشخص خواهد کرد.

نصرالله اظهار داشت: عملکرد مسؤولان و طبقه سیاسی با این حادثه سرنوشت ساز است؛ چراکه این موضوع را مشخص خواهد کرد که آیا امید به دولت است یا خیر؟

دبیرکل حزب الله تاکید کرد، باید واقعیت مشخص و مسؤولان این انفجار بدون پوشش سیاسی و فرقه ای محاکمه شوند؛ چراکه آن چه روی داده یک فاجعه است ونباید سیاسی کاری شود.

وی گفت که مشارکت دادن ارتش در انجام تحقیقات وجود دارد و همه حتی ارتش و پارلمان نیز در برابر محاکمه عاملان مسئولیت دارند.

شیخ حسن نصرالله در ادامه گفت: فرصت هایی است که از شکم این مصیبت زاده می شود مانند همبستگی بین المللی که بایستی از آن به صورت همکاری استفاده کرد.

دبیرکل حزب الله با اشاره به اینکه برخی ها از این فاجعه به عنوان دست آویزی برای حمله به مقاومت می خواهند استفاده کنند، گفت: همان طور که نا امید شدید، دوباره نا امید خواهید شد و شکست خواهید خورد. مقاومت بزرگتر از حملات شماست.

وی افزود: می توانیم از این بحران بسیار قوی و با اراده پیروزمندانه خارج شویم و من از دولت می خواهم تا با جدیت تمام تحقیقات، محاکمه و مجازات مقصران این فاجعه را پیگیری کند.

کد خبر 538221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha