معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران با اشاره به بروز ویروس تب سه روزه دامی اعلام کرد: جابه‌جایی هرگونه دام آلوده در این استان ممنوع شد.

دامداري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، جمیله سیرتی افزود: بیماری تب سه روزه یک بیماری ویروسی و عفونی دامی غیرقابل انتقال به انسان است و تنها در گاو و گاومیش بروز می‌کند.

وی افزود: گسترش این بیماری بستگی به جمعیت حشرات ناقل، شدت و مسیر بادهای غالب فصلی دارد که موجب انتقال حشرات به سایر مناطق می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران یکی دیگر از راه‌های انتقال این بیماری را حمل و نقل دام‌های آلوده و مبتلا از یک منطقه به منطقه دیگر دانست و افزود: با توجه به افزایش دما و فراهم شدن امکان رشد و تکثیر انواع حشرات احتمال بروز برخی بیماری‌ها از جمله تب سه روزه و لمپی اسکین (نوعی بیماری حاد ویروسی در گاو) در دام‌های سنگین از قبیل گاو و گوساله وجود دارد.

وی ادامه داد: بی‌توجهی به توصیه‌های پیشگیرانه دامپزشکی می‌تواند موجب ابتلا دام‌ها و ایجاد خسارت‌های اقتصادی به دامداران شود.

سیرتی حمل و نقل دام با اخذ گواهی بهداشتی از دامپزشکی را در کنترل تمام بیماری‌های دامی حائز اهمیت دانست و گفت: رعایت بهداشت دام، ضدعفونی و سمپاشی به‌موقع جایگاه نگهداری دام‌ها، از بین بردن محل تجمع حشرات مانند آب‌های سطحی در اطراف مراکز نگهداری دام‌ها و نیز انجام واکسیناسیون علیه این قبیل بیماری‌ها از جمله اقداماتی است که باید دامداران به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی مهم‌ترین علائم این بیماری را تب بالا، لرزش، بی‌اشتهایی، افزایش ترشحات بینی، کاهش تولید شیر، لنگش و زمین گیرشدن حیوان برشمرد و از روستائیان و دامداران خواست درصورت مشاهده علائم مذکور در دام‌های خود، موارد را هرچه سریع‌تر به ادارات دامپزشکی شهرستان و یا مراکز دامپزشکی خصوصی اطلاع دهند.

کد خبر 538163

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha