یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه حدود 80 هزار نفر در ایران به طور مستقیم به سبب عوارض دخانیات جان می‌دهند.

کامران باقری لنکرانی در همایش روز جهانی بدون دخانیات که در مرکز قلب تهران برگزار شد افزود: کسانی که پیش از 30 سالگی شروع به سیگار کشیدن می کنند به طور متوسط عمرشان 20 سال کاهش می‌یابد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی با اشاره به اینکه عمر متوسط سیگاری‌ها در مقایسه با غیر سیگاری‌ها ده سال کمتر است گفت: اگر یک فرد سیگاری قبل از 40 سالگی سیگار را ترک کند ظرف سه سال همه عوارض سیگار از بدنش خارج می‌شود .

وی افزود: بر اساس مطالعات ترک سیگار پس از 60 سالگی سبب می‌شود ظرف سه سال به میانگین عمر این افراد افزوده شود.

وزیر بهداشت در ادامه سخنانش با اشاره به برخی آمارها در کشور گفت: در دو سه سال گذشته تمایل به سیگار کشیدن درمیان غیرسیگاری‌های در معرض خطر 40 درصد کاهش داشته که جای خوشحالی است.

باقری لنکرانی بااین حال افزایش مصرف قلیان در کشور را تاسف آور دانست و گفت: یکبار قلیان کشیدن حداقل معادل استعمال 40 نخ سیگار عارضه دارد.

وی با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی درباره اینکه عوارض قلیان به مراتب بیشتر از سیگار است گفت: تبدیل سیگار به قلیان به نوعی از چاله درآمدن و افتادن در چاه است.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش به تلاش ستاد کشوری مبارزه با دخانیات اشاره کرد و گفت: مصوبات این ستاد چهارشنبه گذشته در جلسه هیات دولت به تائید رئیس جمهور رسید و مقرر شد تا 6 ماه آینده همه مواد دخانی، حاوی تبلیغات مصور و رنگی ضد دخانی باشند به نحوی که این تبلیغات 50 درصد سطوح بسته‌بندی را بپوشاند.

وی صدور مجوز برای توزیع و عرضه سیگار را از دیگر مصوبات این ستاد دانست و گفت: دستورالعمل توزیع و عرضه قانونی سیگار تهیه شده است که امیدواریم عرضه آن با دقت بیشتری صورت گیرد.

باقری لنکرانی افزود: براساس این دستورالعمل عرضه سیگار به صورت نخی و به سنین زیر 18 سال ممنوع است چرا که فروش نخی سیگار،‌ تمایل مصرف را در جوانان و نوجوانان بیشتر می‌کند. همچنین برای عرضه‌کنندگان سیگار پروانه ویژه‌ای صادر خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به پیشنهاد دکتر علویان مشاور وزیر بهداشت گفت: وی چندی پیش پیشنهاد داد که جمهوری اسلامی ایران جایزه‌ای بین المللی با نام میرزای شیرازی برای کسانی که در مبارزه با دخانیات فعالیت خوبی دارند عرضه کند.

وی ارزش این هدیه را 15 هزار دلار دانست و گفت: این پیشنهاد به تصویب رسید و مقرر شد این جایزه در اجلاس سازمان بهداشت جهانی که هفته آخر اردیبهشت در ژنو برگزار می‌شود عرضه شود.

وزیر بهداشت افزود: این گونه اقدامات نشان می‌دهد که مصرف دخانیات، جزء‌ همیشگی زندگی نیست بلکه موضوعی زائد است.

کد خبر 53793

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز