یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

ترجمه - ونداد جلیلی: گاه بعضی از قطعات موسیقی با وجود سادگی حیرت‌انگیز تقریبا با تمامی مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند و به زندگی هر روزه‌ مردم راه می‌یابند.

یکی از این قطعات تم مشهوری است که کریستوفر گانینگ برای سریال تلویزیونی «پوآرو»، بر مبنای اثری از آگاتا کریستی، نوشته است. این سریال تا به امروز در نیمی از جهان پخش شده و همواره مخاطبان فراوانی داشته است. یکی از عواملی که در این موفقیت بسیار مؤثر بوده،  بی‌تردید موسیقی متن و تم اصلی موسیقی این سریال است.

در حال حاضر این سریال به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی از شبکه‌ چهارم سیما پخش می‌شود. این همه جذابیت، در عین سادگی، هر مخاطبی را کنجکاو می‌کند که با آهنگساز این تم و انگیزه‌های او برای ساخت آن بیشتر آشنا شود. آنچه در ادامه می‌خوانید بخش‌هایی از متن مصاحبه‌ای مفصل است با این آهنگساز معاصر که توسط سایت BSOspirit انجام شده است.

  •  احتمالا تهیه‌کننده و همکار شما برایان ایستمن تاثیری جادویی بر آثار شما گذاشته است. شما در همکاری‌های خود با او دو جایزه‌ بافتا و دو جایزه‌ ایوور نوولو برده‌اید و کاندیدای دریافت جوایز دیگری نیز بوده‌اید. آیا به‌دلیل این ارتباط سودمند بود که شما برای نوشتن موسیقی متن سریال «پوآروی آگاتا کریستی» انتخاب شدید؟

این گفته که همکاری من با برایان موفقیت‌آمیز بوده، صحیح است. جالب اینجاست که او همان روزی درخواست نوشتن موسیقی متن پوآرو را به من داد که جایزه‌ بافتا را برای یکی دیگر از کارهای مشترک‌مان به من داده بودند. روز پرموفقیتی بود.

  • «تم پوآرو» پرتره‌ موزیکال، زیبا و دقیقی از کارآگاه مشهوری است که دیوید ساچت نقش او را بازی کرده است. این ایده چطور به ذهن شما رسید؟ آیا گروه فیلمسازی درباره‌ چگونگی موسیقی به شما ایده‌ای دادند؟

من و برایان ایستمن حالت‌های مختلفی را برای «پوآرو» مورد بحث قرار دادیم و سپس من برای تم این سریال سه تم مختلف ارائه دادم. برایان سومین تم را انتخاب کرد. چگونگی موسیقی به عوامل زیادی بستگی داشت: باید تمی اروپایی، نافذ و کنایی که تا حدی بازتاب زمان وقوع سریال باشد ساخته می‌شد و در عین حال این تم باید تیره و کمی شرورانه نیز می‌بود.

ابتدا آن را به وسیله‌ ساکسیوفون سوپرانو امتحان کردیم ولی نتیجه بیش از حد سبک و سطحی بود. به همین دلیل آن را با ساکسیوفون آلتو اجرا کردیم و در همان زمان سازهای همراهی‌کننده ملودی اصلی را، به شکلی که امروز می‌شنویم، انتخاب کردم.

  • اگر اشتباه نکنم پخش سریال تلویزیونی در سال 1989 آغاز شد و بیش از 60 اپیزود از این سریال پخش شده که اغلب قطعات موسیقی آن توسط شما ساخته شده است. این باعث شد که شما یک جایزه‌ بافتای دیگر کسب کنید. با این وجود نخستین موسیقی‌دانانی که کار ساخت موسیقی این سریال را آغاز کردند نیوسان و ترنچ بودند. چرا شما را به جای این دو نفر انتخاب کردند؟

این حرف صحیح نیست. موسیقی سری اول را من نوشتم نه سری دوم. در زمان ساخت سری دوم من مشغول ساخت موسیقی برای «شکوه یورکشایر» بودم و ساخت موسیقی به‌طور همزمان برای هر دو طرح برایم امکان‌پذیر نبود، به همین دلیل من و برایان تصمیم گرفتیم که نیوسان و ترنچ موسیقی سری دوم را بنویسند.

  • قبل از پخش سریال تلویزیونی پوآرو، شخصیت او در فیلم‌های سینمایی «مرگ در رود نیل» و «شیطان زمینی» مورد استفاده قرار گرفت. موسیقی این فیلم‌ها توسط نینو‌روتا، آهنگساز ایتالیایی  و احتمالا براساس ترانه‌هایی از کول پورتر، ساخته شده بود. آیا دورنمای این آثار بر ادامه‌ کار شما روی سریال تاثیری گذاشت؟

نه! من قبل از نوشتن موسیقی «پوآرو» این فیلم‌ها را ندیده بودم. فیلم «قتل در قطار اورینت ایکسپرس» اثر ریچارد رادنی بنت را دیده بودم که کاملا واضح است که موسیقی آن هیچ تاثیری روی من نگذاشته است.

  • در بعضی از قسمت‌های اخیر این سریال تم اصلی حذف شده است. دلیل این کار چیست؟

تهیه‌کنندگان جدید (برایان ایستمن دیگر روی این سریال کار نمی‌کرد) احساس می‌کردند که مهم است تغییراتی در پوآرو اعمال شود. می‌خواستند خیلی تیره‌تر از قسمت‌های قبل باشد و هر قسمت از سریال مشابه یک فیلم بلند باشد و هویتی مجزا داشته باشد، به همین دلیل به این نتیجه رسیدند که استفاده از آن تم کار غلطی است. در هنگام این تصمیم‌گیری من با آن مشکلی نداشتم ولی الان خیلی مطمئن نیستم.

  • همکاری شما با پوآرو عملا در سال 2004 و با اپیزود «دره» به پایان رسید. پس از شما استیفن مک‌کیان کار را ادامه داد. آیا کناره‌گیری شما دلیل خاصی داشت؟

بله. همسرم به شدت بیمار بود و خودم هم خیلی وضعیت خوبی نداشتم. با توجه به وخامت اوضاع تصمیم گرفتم تا مدتی کارم را کنار بگذارم.

  • همکاری طولانی‌مدت شما با سریال پوآرو چه تاثیراتی روی شما، به‌عنوان یک آهنگساز، داشت؟

باعث شد که سرعت من در نوشتن موسیقی از دوران قبل از آن بیشتر شود. ضمنا من برای برنامه‌ها سبکی ابداع کردم و از آنجا که این سریال بسیار پرطرفدار بود از لحاظ اقتصادی نیز بسیار سودمند بود. من فکر می‌کنم که از لحاظ توانایی‌هایم در موسیقی پیشرفت‌های بسیاری کردم و احتمالا قطعاتی که اخیرا نوشته‌ام از قطعات ابتدایی بهتر هستند.

کد خبر 53788

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز