۹ سال از شروع پروژه قطار شهری کرمانشاه می‌گذرد؛ پروژه‌ای که ابتدا منوریل طراحی و بعدها قطار شهری شد. بعد از گذشت این سال‌ها فاز اول آن به پیشرفت ۳۳ درصدی رسیده و مدیران معتقدند در صورت تخصیص اعتبار تا پایان سال آینده می‌توانند این فاز را تحویل دهند.

مترو

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، مهدی غلامرضایی معاون اجرایی سازمان حمل‌ونقل ریلی کرمانشاه در جمع خبرنگاران با اشاره به مسیر ۱۳ کیلومتری پروژه قطار شهری کرمانشاه، گفت: این پروژه در دو فاز پیگیری می‌شود که فاز اول آن در محدوده میدان معلم (مسکن) تا میدان آزادی به طول ۸.۶ کیلومتر و فاز دوم آن از میدان آزادی تا میدان فردوسی به طول ۴.۳ کیلومتر است.

از مسیر ۸.۶ کیلومتری در فاز اول، هفت کیلومتر آن به‌صورت روگذر بوده و مابقی به‌صورت زیرزمینی است.

در هفت کیلومتر روگذر مسیر، عمده کار تقریباً انجام‌شده و پیشرفت کار حدود ۹۵ درصد است، تونل فاز یک نیز به طول ۱. ۶ کیلومتر پیشرفت ۹۶ درصدی داشته و تقریباً کار در این بخش هم تمام است.

با اتمام سازه در قسمت روگذر، باید سراغ کارهای زیرسازی و روسازی برویم که به دنبال آن کار ریل‌گذاری پروژه انجام شود.

در صورت تخصیص اعتبار مناسب فاز اول پروژه تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون اجرایی سازمان حمل‌ونقل ریلی کرمانشاه با اشاره به شروع کار ساخت ایستگاه‌های مسیر گفت: در این مسیر ۱۳ ایستگاه تعریف‌شده که از این تعداد شش ایستگاه به‌صورت زیرزمینی و هفت ایستگاه به‌صورت روزمینی است.

در حال حاضر ایستگاه M۸ (ایستگاه میدان آزادی) که بزرگ‌ترین ایستگاه مسیر است در حال ساخت بوده و ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ایستگاه M۷ (ایستگاه چهارراه بسیج) نیز ظرف ماه آینده به مناقصه می‌رود و سایر ایستگاه‌ها نیز به‌تدریج کار برگزاری مناقصه آن‌ها انجام می‌شود.

تلاش داریم همپای تکمیل مسیر، کار ساخت ایستگاه‌ها هم به پایان برسد که به نظر می‌رسد ظرف ۱. ۵ یا نهایتاً دو سال آینده این بخش از کار پروژه هم انجام شود و ایستگاه‌ها به بهره‌برداری برسند.

اولویت ما تکمیل دو ایستگاه در ابتدا وانت‌های مسیر است و حداقل باوجوداین دو ایستگاه می‌توان پروژه را راه‌اندازی و مابقی ایستگاه‌ها را تکمیل کرد.

معاون اجرایی سازمان حمل‌ونقل ریلی کرمانشاه یادآور شد: در جریان تکمیل فاز یک پروژه از فاز دوم آن نیز غافل نشده‌ایم و تونل این بخش از مسیر که تماماً به‌صورت زیرگذر است هم‌اکنون ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا محل مسجد جامع شهر پیش رفته است.

مشکل اعتباری برای پروژه نداریم

احسان مهرابی معاون فنی سازمان حمل‌ونقل ریلی کرمانشاه نیز در ادامه این نشست خبری در تشریح اعتبارات این پروژه، به مصوبه سفر ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: طبق این مصوبه فاز اول پروژه قطار شهری کرمانشاه باید تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

وی تکمیل این فاز از مسیر را نیازمند تأمین اعتبار ۷۵۰ میلیارد تومانی دانست و افزود: امسال برای اولین بار بیشترین اعتبار در میان کلان‌شهرها به پروژه قطار شهری کرمانشاه داده شد و توانستیم ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه بگیریم که هم‌اکنون ۵۰ درصد آن تخصیص شده است.

همچنین امسال ۱۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای این پروژه گرفتیم و علاوه بر آن مصوبه‌ای از معاون سازمان برنامه‌وبودجه برای دریافت تسهیلات ۲۲۰ میلیارد تومانی از دو بانک سپه و رفاه داریم.

در کنار این‌ها شهرداری هم زمین‌هایی را برای پرداخت سهم خود در این پروژه در نظر گرفته و سال آینده نیز پروژه اعتبارات دیگری دریافت می‌کند و به نظر می‌رسد با مجموع این اعتبارات و تسهیلات بتوان به تکمیل فاز اول پروژه تا پایان سال آینده امیدوار بود.

کد خبر 537798

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهزاد IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    1 0
    دست در حلقه آن زلف دوتا نتوان کرد ------ تکیه بر عهد تو و باد صبا نتوان کرد