آذر سال 1380 بود که آستین‌ها را بالا زدند و دستانشان را به سوی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل دراز کردند؛ دانش‌آموزانی که به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به ترک تحصیل شدند تا کمک خرج خانواده شوند.

درس

همشهری آنلاین_ زینب ‌زینال‌زاده:  وقتی به مهر،‌بانی مهر شدند و دانش‌آموزان را بورسیه کردند و به مدرسه فرستادند، نور امیدی در دل خانواده‌های دانش‌آموزان تابید و به آینده فرزندانشان امیدوار شدند. اعضای مؤسسه خیریه دارالاکرام قدم پیش گذاشتند تا آینده‌سازان در مسیر تحصیل و علم گام بردارند. دکتر «مصطفی میراحمدزاده» درباره مسیر مؤسسه دارالاکرام و خدماتی که به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد، در مقام مدیرعامل توضیح می‌دهد. 
«ما یک مؤسسه خیریه و مردم‌نهاد هستیم که تلاش می‌کنیم فارغ از مذهب،‌نژاد، ملیت و قومیت و البته با حفظ کرامت انسانی به دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل خدمت کنیم.» مدیرعامل مؤسسه دارلااکرام صحبت‌هایش را با این جمله شروع می‌کند و می‌گوید: «وظیفه ما حمایت از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل است که به دلیل نداشتن سرپرست یا وجود مشکلات اقتصادی درس و مدرسه را ترک کرده و برای تأمین معاش خانواده راهی بازار کار شده‌اند.» البته خدمت‌رسانی این مؤسسه شامل همه دانش‌آموزان نمی‌شود و به گفته میراحمدی‌زاده، دانش‌آموزانی می‌توانند از بورسیه و خدمات این مؤسسه بهره‌مند شوند که به تحصیل و درس علاقه داشته باشند. 

 حمایت تا پایان تحصیل 
دانش‌آموزانی که تحت حمایت و بورسیه مؤسسه خیریه دارالاکرام قرار می‌گیرند، می‌توانند با خیالی آسوده از مقطع ابتدایی تا هر مقطعی که دوست دارند تحصیل کنند. میراحمدی‌زاده می‌گوید: «دانش‌آموزان از طرق مختلف به مؤسسه معرفی می‌شوند و سپس همیاران معتمد یا کارشناسان مؤسسه وضعیت آنها را بررسی و پس از تأیید، قرارداد بورسیه بسته می‌شود.» در مؤسسه به هر دانش‌آموز یک مددکار اختصاص داده می‌شود تا در تمام مراحل تحصیل وضعیت دانش‌آموز بررسی شود و اگر نیاز به کمک و راهنمایی داشت، خدمات دریافت کند. مدیرعامل مؤسسه در خصوص نحوه ارائه کمک هزینه تحصیلی می‌گوید: «کمک هزینه تحصیلی دانش‌آموزان تحت پوشش توسط حامیان تأمین و ماهانه به‌طور منظم به حساب آنها واریز می‌شود.» با توجه به مقطع تحصیلی کمک هزینه ماهانه 150 تا 250 هزار تومان است. دانش‌آموزان در قبال بورسیه شدن تعهد می‌دهند خوب درس بخوانند و اگر بنا به هر دلیلی موفقیتی در تحصیل نداشته باشند، از چرخه حمایت خارج می‌شوند. میراحمدی‌زاده در این مورد می‌گوید: «حامیان تعهد می‌کنند کمک هزینه تحصیلی دانش‌آموزان را تقبل کنند و دانش‌آموزان هم متعهد می‌شوند درس بخوانند. وضعیت تحصیلی دانش‌آموز به‌طور مستمر و منظم توسط مددکار اجتماعی رصد می‌شود و اگر در ترم‌های مختلف افت تحصیلی داشته باشد و برای بهتر شدن تلاش نکند، براساس تعهدات انجام‌شده، از بورسیه حذف می‌شود.»

 چتر حمایتی بر سر بیش از 5 هزار دانش‌آموز
مؤسسه از سال 1380 که فعالیتش را با هدف حمایت از دانش‌آموزان شروع کرده است تاکنون 21 شعبه فعال در کشور دارد و دانش‌آموزان را در 65 شهر حمایت می‌کند. به گفته مدیرعامل مؤسسه در مدت 20 سال حدود 5618 دانش‌آموز بورسیه شده‌اند و در حال حاضر 4270 دانش‌آموز خدمات دریافت می‌کنند: «در این مدت برخی از دانش‌آموزان به دلیل علاقه نداشتن به تحصیل حمایت مؤسسه را از دست داده‌اند و تعدادی فارغ‌التحصیل شده‌اند.» سوق دادن دانش‌آموزان به سمت و سوی رشته‌های فنی و حرفه‌ای از اهداف دیگر این مؤسسه است که میراحمدی‌زاده درباره آن می‌گوید: «تلاش می‌کنیم با بورسیه کردن دانش‌آموزان زمینه تحصیل را برایشان فراهم کنیم و در نهایت هم به سمت و سوی رشته فنی و حرفه‌ای سوق داده می‌شوند تا بعد از اتمام تحصیل بتوانند براساس رشته‌هایی که فراگرفته‌اند، وارد بازار کار 
شوند.»

  • همیار معتمد کیست؟ 

همیار معتمد، نیکوکاری است که بخشی از وقت و مهارت خود را در چارچوب منشور مؤسسه دارالاکرام، به‌صورت داوطلبانه برای توسعه مهربانی اختصاص می‌دهد. این افراد در منطقه تحت پوشش خود به نمایندگی از مؤسسه اقدام به معرفی، شناسایی و تأیید دانش‌آموزان واجد شرایط می‌کند.

  • مددکار کیست؟ 

مددکار، نیکوکاری است با تجربه مددکاری که نظارت، پشتیبانی معنوی و همراهی با دانش‌آموز را به‌صورت مستمر برعهده می‌گیرد. این فرد همچنین مسئول برقراری ارتباط بین خانواده‌ها و سازمان است و دستاوردها و نیازهای آنها را جهت ارائه خدمات بهتر به اطلاع سازمان می‌رساند.

  • خدمات پنجگانه

علاوه بر بورسیه تحصیلی مؤسسه دارالاکرام خدمات پنجگانه دیگری هم ارائه می‌دهد و هزینه‌ها و امکانات معیشتی، آموزشی، فرهنگی، استعدادیابی و مهارت‌آموزی را تأمین می‌کند. قیمت این خدمات از 50 هزار تومان تا یک میلیون تومان است که توسط حامیان تقبل می‌شود.

کد خبر 537628

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha