لغو پروازها به ویژه در فصل زمستان از مشکلات اساسی در فرودگاه بجنورد بوده است که یکی از مهم‌ترین علت‌های آن موقعیت جغرافیایی این فرودگاه، وجود موانع پروازی و کاهش دید خلبان در شرایط نامناسب جوی است.

فرودگاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،  به همین دلیل در سال‌های گذشته پیگیری‌های مختلفی برای حل مشکل لغو پروازها در این فرودگاه انجام شد که یکی از آنها خرید دستگاه آیلس بود. با پیگیری‌های زیاد دستگاه آیلس خریداری‌شده در سال ۹۴ وارد استان و در محل فرودگاه بجنورد به‌منظور کمک در نشست هواپیماها در شرایط نامساعد جوی نصب شد اما از آن زمان تاکنون این دستگاه خاموش بوده و هیچ استفاده از آن نشده است.

ابراهیم قدمگاهی، مدیر فرودگاه بین‌المللی بجنورد در این باره گفت: در سال‌های گذشته دستگاه آیلس تحت فشارهای سیاسی و خارج از این‌که آیا این دستگاه می‌تواند در این فرودگاه عملیاتی باشد و یا خیر، خریداری و نصب شد. برای استفاده از آن باید چک‌های اولیه انجام می‌شد که این امر طی چندین مرتبه توسط کارشناسان ذی‌ربط انجام شد و مشخص شد که نمی‌تواند عملیاتی شود. اما هم‌اکنون در تلاش هستیم تا با اجرای طرح و روش‌های مختلف این دستگاه را روشن و عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به این‌که یکی از معضلات اساسی فرودگاه بجنورد دید کم به علت وجود موانع اطراف و انباشت ابر در ارتفاع پایین است، اظهار کرد: به همین دلیل به دنبال آن هستیم دستگاه را روشن کنیم تا یک مقدار اطمینان خاطر در خلبان ایجاد کنیم تا به دل ابر بزند. در صورت روشن شدن دستگاه آیلس میزان دید خلبان از پنج به هفت کیلومتر خواهد رسید.

قدمگاهی با بیان این‌که علاوه بر تلاش برای افزایش دید در فرودگاه بجنورد اقدام‌های دیگری هم انجام شده گفت: برای خریدن دستگاه آیلس سه تا چهار میلیارد تومان، برای تطویل باند فرودگاه ۱۰۰ میلیارد تومان و برای نصب روشنایی حدود ۱۵ میلیارد تومان هزینه شده است. در مجموع برای افزایش دید در فرودگاه بجنورد بیش از ۱۰۰ میلیارد هزینه کرده‌ایم و علاوه بر آن دستگاه آر وی آر با ۱۲ میلیارد تومان در فرودگاه نصب شده است.

کد خبر 537271

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha