خریدن و اجاره کردن مسکن این روزها برای مردم امری رویایی شده و طرح‌های دولتی هم نتوانسته از عطش بازار خرید و فروش بکاهد، از سوی دیگر، وجود دلالان در بازار خرید و فروش و اجاره موجب شده قیمت‌گذاری‌ها سلیقه‌ای و دور از هر گونه کارشناسی باشد.

بنگاه مسكن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، احسان جهانبخش، یکی از بنگاه‌داران شهرک بهاران سنندج گفت: قیمت مسکن در این منطقه از ابتدای فروردین ماه ۹۹، ۷۰ تا ۸۰ درصد گرانتر شده است و این افزایش قیمت و وعده‌های دولت مبنی بر کاهش قیمت موجب رکود بازار مسکن شده به طوری که حجم معاملات به شدت کاهش یافته است.

این بنگاه‌دار افزود: قیمت یک واحد آپارتمان که در سال ۹۶ حدود ١۰۰ میلیون تومان بوده اکنون به بیش از ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ قیمت یک واحد مسکن مهر در شهرک بهاران حدود ۷۰ میلیون تومان بوده که اکنون این واحدها با بیش از ۴۰۰ میلیون خرید و فروش می‌شوند.

جهانبخش با بیان اینکه دلال بازی و کمبود زمین موجب افزایش سرسام آور قیمت زمین در سنندج شده است، گفت:خرید و فروش چند برابری زمین و ورود سرمایه زیاد به حوزه ساخت و ساز موجب گرانی بیش از حد زمین در سنندج شده به طوری که در چند روز یک زمین ۲۴۰ متری در محله گوران بهاران با بیش از ۲ میلیارد تومان به فروش رفته است.

وی با بیان اینکه اجاره‌بها افزایشی نه به اندازه قیمت مسکن داشته است، اظهار کرد: در سال‌جاری بیشتر مستاجران در خانه‌های خود باقی ماندند و دلالان نیز با خریداری خانه و عدم اجاره آن در افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار بوده‌اند.

مالیات بر خانه‌های خالی به ضرر مردم است

این بنگاه‌دار ادامه داد: مالیات بر خانه‌های خالی فقط به نفع دولت و به ضرر مردم است و اصلا مانعی برای دلالان به وجود نمی‌آورد و این تنها خریداران ملک هستند که با وضع مالیات باید پول بیشتری را پرداخت کنند، این درحالی است که دولت می‌بایست دلالان را شناسایی و با آن‌ها برخورد مستقیم کند.

افزایش ۲ برابری اجاره بها در سنندج

شهرام مجیدی، یکی دیگر از بنگاه‌داران سنندج است که به افزایش چندین برابری قیمت ملک و زمین اشاره کرد و گفت: اجاره بها و رهن در سنندج برای امسال حدود ۲ برابر و بیشتر افزایش داشته است و مالکان در صورتی که پیشنهاد قیمت مناسبی برای ملک خود نداشته باشند از اجاره آن صرف نظر می‌کنند و این موضوع موجب کاهش منزل اجاره‌ای در سنندج شده است.

وی با اشاره به صحبت‌های مقامات دولتی و قوه قضائیه مبنی بر توانایی عدم تخلیه منزل استیجاری توسط مستاجر اعلام کرد که این اظهار نظرات از سوی مقامات دولتی موجب شده تا بسیاری از مستاجران در خانه‌های خود بمانند و از سوی دیگر زمینه سوءاستفاده عده‌ای فرصت طلب را فراهم آورده تا از پرداخت کرایه خانه و تخلیه آن سرباز بزنند.

این مشاور املاک با بیان اینکه گرانی ملک و زمین در سنندج بسیار زیاد بوده ادامه داد که اکنون کارگران و تعداد زیادی از بازاریان و حتی کارمندان حقوق بگیر توانایی خرید ملک با این قیمت را ندارند.
گرانی مسکن در سنندج به چه دلیل است؟

مرادی، معاون شهرسازی اداره مسکن و شهرسازی کردستان با بیان اینکه گرانی مسکن به صورت سراسری است، گفت: توپوگرافی خاص شهر سنندج، وجود تپه‌های زیاد، تعداد زیاد اجاره‌نشین و گرانی زیاد مصالح ساختمانی از عوامل گرانی ملک و زمین در سنندج است.

وی در جواب عدم واگذاری زمین‌های حاشیه شهر به تعاونی‌ها جهت شروع ساخت و ساز افزود:  افرادی زمین‌های زیادی در حاشیه شهر با قیمت بسیار کم با هدف الحاق به محدوه شهری خریداری کرده‌اند که طبق بررسی‌ها، رانت زیادی پشت این قضیه است.

معاون شهرسازی اداره مسکن و شهرسازی کردستان با اشاره به افزایش اجاره بها در شهر سنندج اظهار کرد: دلال‌ها هر روز به مساله‌ای ورود پیدا می‌کنند و مدتی قبل نیز به ساخت و ساز و خرید مسکن روی آورده بودند و اکنون نیز این دلالان به صورت سلیقه‌ای قیمت اجاره‌بها را مشخص می‌کنند و نیاز است که نهادهای نظارتی به این موضوع ورود پیدا کنند.

طرح اقدام ملی مسکن بر کاهش قیمت مسکن تاثیرگذار است؟

وی اضافه کرد: وام ودیعه مسکن ١۵ میلیون تومانی با سود ١۳ درصد طبق ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی به افرادی با شرایط خاص مثل کارگران، نوعروس‌ها، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و غیره پرداخت می‌شود.

مرادی با بیان اینکه در طرح اقدام ملی مسکن برخلاف مسکن مهر متقاضیان باید کل هزینه ساخت مسکن خود را به نرخ روز و بدون اعطای تسهیلات از جانب پرداخت کنند، افزود: اجرای این طرح هم می‌تواند به کاهش قیمت مسکن در کردستان کمک کند و هم بی‌تاثیر باشد زیرا این منازل به قیمت روز و با مصالح گران قیمت ساخته می‌شود و قطعا به قیمت ارزان به فروش نخواهد رفت.

کد خبر 537224

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha