به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، گروه تحقیقاتی مهندسی عمران دانشگاه اراک با استفاده از تئوری مکانیک شکست برای نخستین بار در کشور روش نوینی جهت بازیابی پلهای فرسوده خط راه آهن و افزایش ظرفیت باربری و افزایش سرعت حمل و نقل پلهای راه آهن کشور ارائه کردند.
این تیم تحقیقاتی به وسیله تئوری شکست مکانیک، روشی برای افزایش بهره وری ظرفیت باری و سرعت حمل و نقل قطارهای خط راه آهن ارائه کردند.
سرپرست تیم تحقیقاتی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک با تشریح روش ارائه شده گفت: پلهای قدیمی راه آهن بیشتر از مصالح بتنی و سنگی ساخته شدهاند که یکی از ایرادات اصلی این سازهها ترک خوردگی در قسمتهایی پل تحت اثر بارهای سرویس است.
مهدی یزدانی افزود: در روشهای متداول با در نظر گرفتن اثر مستقیم ترکها این پلها ارزیابی نمیشوند، اما تئوری مکانیک شکست به عنوان یک ابزار قدرتمند و به روز اثر ترک و نقص را در تحلیل سازهها لحاظ میکند.
وی به ظرفیت گسترده شبکه راه آهن کشور برای اجرای این طرح اشاره و عنوان کرد: شبکه راه آهن به عنوان زیرساخت ریلی کشور یکی از مهمترین شاخصهای رشد اقتصادی است و در این شبکه تعداد بسیار زیادی پلهای قدیمی وجود دارد که برای نیازهای زمانهای گذشته طراحی شده و اکنون فرسوده شدهاند.
سرپرست تیم تحقیقاتی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک بیان کرد: در سالهای اخیر با توجه به نیاز کشور به گسترش حمل بار و همچنین افزایش سرعت ناوگان ریلی، این پلهای قدیمی همواره مورد بررسی قرار گرفتهاند تا در صورتی که ظرفیت لازم را داشته باشند این مهم روی دهد.
یزدانی ادامه داد: از آنجایی که درشبکه راه آهن کشور در حدود ۱۰ هزار پل قدیمی وجود دارد، با پیشنهاد رویکرد جدید به سرعت میتوان در مورد افزایش ظرفیت باربری و افزایش سرعت قطارهای در حال سرویس تصمیم گیری کرد.
وی تصریح کرد: تاکنون از تئوری مکانیک شکست برای محاسبه ظرفیت پلهای قدیمی استفاده نشده بود، بنابراین در مقاله حاضر برای بار نخست با استفاده از تئوری مکانیک شکست اثر ترکها به صورت مستقیم در ظرفیت باربری لحاظ شد.
نظر شما