معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت گلستان درباره انتقاد دوستدران محیط‌زیست از وجود اشعه رادیواکتیو در پساب کارخانه‌های ید استان گفت: در گزارش مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور، وجود اشعه در پساب ید تأیید نشد.

پساب

به گزارش همشهری‌آنلاین از ایسنا به نقل از روابط عمومی صمت گلستان، هومن هادیان اظهار کرد: در نامه‌ای که ۲۹ تیرماه امسال از سوی دفتر حفاظت در برابر اشعه مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور صادر شد، آمده که با توجه به بازدید میدانی و نمونه‌برداری توسط کارشناسان این دفتر و بر اساس نتایج آنالیز نمونه‌ها، مقادیر به دست آمده از حدود استاندارد پایه بین‌المللی بوده و در محدوده میزان خاک زمینه منطقه است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت گلستان در ادامه گفت: استان گلستان به لحاظ وضعیت زیست‌محیطی و منابع طبیعی دارای معادن محدودی است و در رتبه‌های پایین کشوری قرار دارد، لیکن به دلیل حضور ماده معدنی ید دارای رتبه ارزش‌افزوده مواد معدنی بالایی در کشور است.استان گلستان تنها تولیدکننده ید در کشور است، در دنیا تنها هشت کشور امکان تولید این ماده معدنی را دارند و گلستان نام ایران را در لیست کشورهای جهانی در تولید ید قرار داده است.

هادیان با اشاره به اینکه استخراج ید در استان گلستان به هیچ‌وجه انحصاری نیست، افزود: در حال حاضر سه شرکت در استان دارای پروانه بهره‌برداری استخراج ید هستند. ۱۳ شرکت پروانه اکتشاف ید گرفته و تمامی موافقت های زیست محیطی و منابع طبیعی را اخذ کردند. همچنین ۹ متقاضی جدید استخراج ید در استان وجود دارد که در حال پیگیری و اخذ مجوزهای محیط زیست و منابع طبیعی هستند. بزرگترین مشکل کارخانجات ید پساب آنها است، هنوز راه‌حل مشخصی برای تعیین تکلیف پساب این کارخانجات مشخص نشده که آیا به دریاچه ریخته شود یا تزریق شود یا انتقال به دریا و سایر موارد انجام شود. البته بر اساس تصمیمات استانی تزریق به داخل زمین راه‌حل اول است و دو شرکت کانسار خزر و شورابه ید در حال انجام فرآیند احداث کانال و سایت تزریق به شکل آزمایشی هستند.

کد خبر 537177
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha