۳۰ تا ۳۵ گسل در استان قزوین وجود دارد که ۸ مورد آنها فعال و زلزله‌خیز است. به همین علت باید مقاوم‌سازی ساختمان‌ها به ویژه خانه‌های روستایی جدی گرفته شود.

زلزله

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، قزوین یکی از استان‌های حادثه‌خیز کشور است. از بین گسل‌های فعال استان گسل ایپک در جنوب استان قزوین و در منطقه بویین‌زهرا از همه گسل‌ها خطرناک‌تر است و تاکنون منجر به وقوع ۲ زلزله وحشتناک و پرخسارت در سال‌های ۱۳۴۱ و ۱۳۸۱ شده است. گسل شمال قزوین که در منطقه باراجین و نزدیکی روستای زرشک و قله مردمی قرار دارد، یکی دیگر از گسل‌های خطرناک استان است که اگر فعال و منجر به ایجاد زمین‌لرزه شود، زلزله ناشی از آن حداقل تا شعاع ۱۰۰ کیلومتر قزوین را درگیر می‌کند و منجر به ایجاد خسارت در کل استان می‌شود.

گسل‌های استان ۳ نوع حریم یک کیلومتری، نیم کیلومتری (۵۰۰ متری) و ۳۰۰ متری دارند که با توجه به نظارت‌های جدی انجام شده، خوشبختانه در ۵ سال گذشته هیچ ساخت‌وسازی در حریم گسل‌ها به ویژه شهرها اتفاق نیفتاده است. بعضی از روستاهای استان قزوین از گذشته روی گسل ساخته شده‌اند. با توجه به اینکه امکانات و توان جابه‌جایی روستاهای روی گسل وجود ندارد، تنها کاری که می‌توان انجام داد مقاوم‌سازی خانه‌ها در این روستاها برای پیشگیری از بروز خسارت و تلفات فجیع انسانی است.

بیشتر مقاوم‌سازی‌  ۵۰ درصد از خانه‌های روستایی استان در روستاهایی بوده که روی گسل‌ قرار گرفته‌اند. دستگاه‌های متولی حوزه ساخت‌وساز مثل اداره کل راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها باید در زمینه نظارت به این حوزه به صورت جدی ورود و از احداث ساختمان‌هایی که در آنها اصول و قواعد آیین‌نامه ۲۸۰۰ رعایت نشده جلوگیری کنند.

کد خبر 536957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha