برخی طوایف بزرگ شهرستان آمل که این روزها از قرمزترین مناطق کرونا در مازندران محسوب می‌شود به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام کردند امسال برنامه‌ای برای عزاداری ماه محرم ندارند.

عزاداری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مازندران از معدود مناطق کشور است که پیوستگی طایفه‌ای و قومی بیشتر در برگزاری مناسک خودنمایی می‌کند. آمل هم پرطایفه‌ترین شهرستان مازندران محسوب می‌شود و عصبیت قومی و قبیله‌ای در این منطقه بیش از سایر مناطق غلیان دارد و یکی از پارمترهای اثرگذار بر مناسبات مختلف حتی مسایل سیاسی شهرستان است.

نیاکی، اسکی، آملی، بهرستاقی، امیری، شاهاندشتی، لاسمی، مشایی، دلارستاقی، سنگچالی، مشایی از طایفه‌های بزرگ آمل هستند. یکی از سنت‌های عزاداری ماه محرم در این شهرستان، رقابت طوایف در علم‌کشی و دسته‌روی است.

برخی طایفه‌های بزرگ آمل که هر کدام دارای بزرگ‌ترین مساجد و پرتعدادترین تجمعات عزاداری در ایام ماه محرم هستند، این بار به دلیل شیوع ویروس کرونا و وضعیت قرمز شهر آمل با انتشار اطلاعیه‌های جداگانه تاکید کرده‌اند که امسال از برگزاری هرگونه تجمع در ماه محرم خودداری می‌کنند.

اطلاعیه تکیه اسک آمل

این طوایف که مساجد و تکایایشان سال‌های قبل در ماه محرم و صفر هر شب میزبان چندین هزار عزادار سالار شهیدان اباعبدالله‌الحسین(ع) بود، اعلام کرده‌اند که برای حفظ جان شهروندان تصمیم عدم برگزاری تجمع در ماه محرم را اتخاذ کردند.

در روزهای اخیر هیات‌امنای برخی طوایف شهرستان آمل همچون  طایفه "سادات نیاکی، اسکی، لاسمی و ایرایی" با انتشار اطلاعیه‌هایی هرگونه مراسم تجمعی عزاداری همچون روضه‌خوانی، مداحی، سینه‌زنی، اطعام‌دهی و دسته‌روی در مساجد طایفه مذکور را به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو کردند.  

اطلاعیه تکیه سادات نیاکی
 

طایفه‌های مختلف آمل که از طوایف بزرگ این شهرستان محسوب می‌شود برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت خودخواسته برنامه عزاداری ماه محرم را لغو کردند.  

یکی از اعضای هیات‌امنای تکیه طایفه سادات نیاکی آمل گفت: تصور می‌کردیم مخالفت‌هایی در برابر لغو مراسم جمعی و حضوری عزاداری ماه محرم روبه‌رو شویم، اما خوشبختانه به دلیل سطح آگاهی مردم از شرایط حاد کنونی این تصمیم‌گیری با استقبال خوب تمامی اعضای طایفه نیاکی و حتی جوانان همراه بود.

سید مالک بنی‌هاشمی گفت: لغو مراسم عزاداری به دلیل شرایط حاد شیوع کرونا در مازندران به خصوص شهرستان آمل اتخاذ شد تا هم کمکی بر حال کادر درمانی باشد و هم به دلیل کشنده بودن ویروس کرونا امنیت عزاداران تامین شود.  

طایفه ایرایی آمل

وی با بیان اینکه اولویت اصلی حفظ سلامکت و جان مردم است، افزود: با وجود اینکه عزاداری اباعبدالله‌الحسین از بزرگ‌ترین آیین‌های مذهبی شیعیان برای بزرگداشت اهل بیت است، اما شرایط کنونی ایجاب می‌کند که از هرگونه تجمعی خودداری شود. باید همه شرایط فعلی را درک در در مقابله با ویروس کرونا همکاری کنند و هیچ عضوی از جامعه از این قاعده مستثنی نیست. هم‌اکنون در حال مذاکره با دیگر ریش سفیدان سایر طوایف شهرستان آمل هستیم تا آنها را نیز برای مقابله با ویروس کرونا همراه کنیم.  

بنی‌هاشمی بر برگزاری مجازی و از درون منازل عزاداری ماه محرم تاکید کرد و گفت: در این باره صدا و سیما می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و با نمایش عزاداری تکایا و مساجد سراسر استان در سال‌های قبل هم عزاداری را به خانه مردم برده و هم آنها را تشویق به ماندن در منازل خود کند.   به گفته او شرایط بسیار جدی است و کوچک‌ترین اشتباهی می‌تواند به قیمت جان عزیزانمان و به خصوص جوانان تمام شود.  

 لاسمی

یکی از آیین‌های پرشکوه ماه محرم در میان طوایف شهرستان آمل، برگزاری تعزیه است. تعزیه‌خوانان مشهور مازندران عمدتا از شهرستان آمل هستند و به همین دلیل هم سال‌های قبل گردشگران زیادی از اقصی‌نقاط کشور و مازندران برای دیدن تعزیه به آمل سفر می‌کردند.

کد خبر 536917

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha